Οσοι γνωρίζουν τον Μάκη Αμπλιανίτη τον θυμούνται από τα μαθητικά χρόνια του, ροκ φυσικά, με την κιθάρα στα χέρια. Η αγάπη και το πάθος του για τη μουσική έγιναν δρόμος και τρόπος ζωής.
Σήμερα είναι από τους καλύτερους σύγχρονους μουσικούς μας, κιθαρίστας και συνθέτης με διεθνείς συνεργασίες στον χώρο της έθνικ και της τζαζ σκηνής και δισκογραφικές δουλειές, οι οποίες ξεπερνούν τα ελληνικά σύνορα και κάνουν πωλήσεις από την Κωνσταντινούπολη μέχρι την Ινδία, την Αμερική και πολλές χώρες της Ευρώπης.
Το δεύτερο προσωπικό του άλμπουμ «Bahar» (2001) έγινε πλατινένιο και τον καταξίωσε στο ευρύ διεθνές κοινό. Μαζί του συνεργάστηκαν μεταξύ άλλων, τότε, ο εξαιρετικός Ινδός φλαουτίστας Χαριπρασάντ Τσαουράσια και ο Μανώλης Λιδάκης.Ακολούθησαν συνεργασίες (Glen Velez, Omar Faruk Tekbilek, Fuat Saka, Dragan Dautovski, Μανώλης Λιδάκης, Μαρία Φαραντούρη, Παντελής Θαλασσινός), συναυλίες και το «Kismet» (2008) όπου συμμετέχουν ορισμένοι από τους καλύτερους μουσικούς της παγκόσμιας σκηνής.
Το άλμπουμ «Uranos» (2017, από την MLK) μόλις κυκλοφόρησε με ολοκαίνουργια κομμάτια, μελωδικές ταξιδιάρικες συνθέσεις, με μυρωδιές και χρώματα από τα παζάρια της Ανατολής, που τόσο αρέσουν στον Αμπλιανίτη, αλλά και το φως της Μεσογείου απ' όπου αντλεί την καταγωγή του.
Ο Παντελής Θαλασσινός ερμηνεύει τον «Κόμπο» σε στίχους του Νίκου Πλωμαρίτη που λένε: «Λεξούλα-λεξούλα σ’ έψαχνα σε συλλαβές και φθόγγους, το όνομά σου κένταγα μα σκάλωνα σε κόμπους...».
Τις συνθέσεις παίζουν οι δεξιοτέχνες μουσικοί: Γιώργος Μαγκλάρας βιολί, Μάνος Αχαλινωτόπουλος κλαρίνο, Tigran Sargsyan duduk και shevi, Νίκος Παραουλάκης νέι, Γιάννης Παπαγιαννούλης και Βαγγέλης Καρίπης κρουστά και ο Βαγγέλης Γερμανός φωνητικά.
Στο «Uranos», ο Μάκης Αμπλιανίτης καταθέτει την εμπειρία 30 χρόνων, βάζει νέα στοιχεία, αναμειγνύει τις κλασικές φόρμες της τζαζ και του street beat, ενσωματώνει παραδοσιακά μουσικά όργανα και εν τέλει μας παραδίδει κομμάτια που θέλουμε να ακούμε ξανά και ξανά.
«Το είχα κάνει και στο "Κismet", αλλά εδώ παίζω πιο πολύ με σύγχρονους, έντονους ρυθμούς που θα μπορούσες να ακούσεις σε ροκ συνθέσεις», λέει στην «Εφ.Συν.».
• Παίζουν ρόλο τα μουσικά βιώματά σας με καταβολές από τη ροκ μουσική;
Ημουν έντονα ροκάς στην αρχή και αργότερα τζαζίστας. Η πρώτη αγάπη, τα ροκ κομμάτια που ακούσαμε στα 12-14 δεν φεύγουν εύκολα. Οπως δεν φεύγει εύκολα το ραδιοφωνάκι που έπαιζε Καζαντζίδη.
Εχουν περάσει στο DNA μας και μπορεί να λέμε «δεν ακούω λαϊκά», αλλά ηθελημένα ή μη τα κουβαλάμε, όπως και το ανατολίτικο στοιχείο. Η μεγάλη αγάπη μου βέβαια είναι ο αυτοσχεδιασμός και η τζαζ. Αυτό συνεχίζω να παίζω με εξαιρετικούς συναδέλφους που έχουν μεγάλη αγάπη για την παράδοση και την τζαζ, δύο χώροι που συναντιούνται.
• Τα καινούργια στοιχεία στο άλμπουμ είναι αποτέλεσμα και της ωριμότητάς σας;
Κάνω πάντα αυτά που με κεντρίζουν, που με ανατριχιάζουν. Αν σε μια σύνθεση το πρώτο μισάωρο δεν ακούω τους ρυθμούς που έχω στο μυαλό μου, την παρατάω. Τα στοιχεία συνήθως μπαίνουν αυτόματα.
Οταν έχεις την κιθάρα στα χέρια και ακούς τις μελωδίες λες «ναι, είναι καλό να το συνεχίσω». Κάπως έτσι συνέβη με το «Uranos», γι' αυτό υπάρχει ομoιογένεια στο άλμπουμ. Τα κομμάτια έχουν τους ρυθμούς και τις μελωδίες που ήθελα.
Η σύνθεση είναι μυστήρια ιστορία, μαγική και όταν «χτυπάει» πρέπει να είσαι εκεί. Γι' αυτό λέω ότι οι ρυθμοί αυτοί μπήκαν κάπως αυτόματα, το αυτί μου ήταν «κουρντισμένο» προς τα εκεί και χαίρομαι που υπάρχει το street beat. Θέλω να πιστεύω ότι τα πάντρεψα κάπως καλά αυτά τα στοιχεία.
• Σπουδάσατε και μάλιστα με υποτροφία στο περιζήτητο Berklee College of Music της Βοστόνης. Η διεθνής πορεία που ακολούθησε και οι σπουδαίες συνεργασίες σας ήταν δύσκολη υπόθεση;
Δεν το προσπάθησα. Εχει να κάνει με τη μουσική που παίζω, με τα ορχηστρικά κομμάτια και τα όργανα που χρησιμοποιώ. Είναι παραδοσιακά με γνώριμους ήχους που θυμίζουν Βαλκάνια, Ανατολή.
Εμείς στην Ελλάδα έχουμε φοβερή γλώσσα, μεγάλους ποιητές και ακούμε κυρίως μουσική με στίχους. Ελα όμως που σε άλλες χώρες οι άνθρωποι ακούνε ορχηστρικά κομμάτια ατέλειωτες ώρες.
Αυτό το στοιχείο βοήθησε να περάσει η μουσική μου στο εξωτερικό ευκολότερα από ό,τι στην Ελλάδα. Οταν κυκλοφόρησε το «Bahar», το «Buddha Bar» συμπεριέλαβε ένα κομμάτι στη συλλογή του που κυκλοφόρησε σε όλο τον κόσμο. Αυτή η συνεργασία συνεχίστηκε στο «Kismet» και έπεται μέσα στον Μάρτιο για το «Uranos».
To «Makis Ablianitis Group» παρουσιάζει ζωντανά το άλμπουμ «Uranos» στο «The Zoo» την Τετάρτη 22 Μαρτίου στις 22.00 (Ζωοδόχου Πηγής 45, Χαλάνδρι, τηλ. 210 6745375). Θα ακολουθήσουν και άλλες παρουσιάσεις στην Αθήνα, αλλά και σε Θεσσαλονίκη, Αγρίνιο, Ζάκυνθο κ.α.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας