Καλλιτέχνες και επιμελητές διεθνούς φήμης από διαφορετικές χώρες (από την Τουρκία έως το Σικάγο), ζητήματα της μοντέρνας τέχνης και της σύγχρονης ζωής μαζί νέα projectς, ανοιχτές συζητήσεις, περφόρμανς, μια μικρού μήκους ταινία παρουσιάζονται στο πλαίσιο της Μπιενάλε της Αθήνας «Ομόνοια».
Από σήμερα και έως τις 31 Μαΐου, ολοκληρώνεται η «Σύναψη 2» -ξεκίνησε με το διεθνές συνέδριο στις 15 Απριλίου- που βάζει στο επίκεντρο την τέχνη μέσα από «αποικιακές στρατηγικές στη Μέση Ανατολή», την Ευρώπη και τους πρόσφυγες, μέχρι μια νύχτα καμπαρέ με χορό, φαγητό και δρώμενα.
Η έναρξη της νέας φάσης γίνεται σήμερα με τον διεθνούς φήμης Τούρκο επιμελητή Βασίφ Κορτούν. Μπορεί ο Ερντογάν να αλώνει με τους απαγορευτικούς νόμους και να κυνηγάει οτιδήποτε προοδευτικό επιχειρείται, ωστόσο η αγαπημένη γειτονική χώρα έχει έναν από τους σημαντικούς χώρους σύγχρονης τέχνης, το «SALT Instabul».
Συνδυάζει τη μοντέρνα και τη σύγχρονη τέχνη με τη φιλοξενία σημαντικών αρχείων και την έρευνα. Ο Κορτούν στην ομιλία του θα εστιάσει στην εμπειρία του από τη δημιουργία και τη λειτουργία του αυτού του χώρου (Μπάγκειον, 19.00).
Το διήμερο 27-28 Μαΐου, η Μπιενάλε συνδιοργανώνει με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση το συμπόσιο «Η τέχνη στα σύνορα: χωρικές πολιτικές και μετα-αποικιακές στρατηγικές στη Μέση Ανατολή». Η θεματική του περιλαμβάνει συζητήσεις καλλιτεχνών, προβολές, κεντρικές ομιλίες και πάνελ και θα εστιάσει στις καλλιτεχνικές και θεωρητικές πρακτικές που αντανακλούν τις συνεχιζόμενες συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή.
Η συνάντηση της πρώτης μέρας θα πραγματοποιηθεί στη Στέγη και της δεύτερης στο Μπάγκειον. Η επιμέλεια είναι του Μασιμιλιάνo Μολλόνα, διευθυντή προγράμματος «Oμόνοια» και της Κάτιας Αρφαρά, υπεύθυνης για τη σύλληψη και καλλιτεχνικής διευθύντριας του «Forward Festival».
Το πρόγραμμα συνεχίζεται (29/5) με την ανοιχτή παρουσίαση του «ΑΚΙΝΙΤΟ», συνεργατικού ερευνητικού project της Σοφίας Ντώνα που πραγματεύεται νέα μοντέλα συγκατοίκησης στην Αθήνα. Ομάδα αρχιτεκτόνων, δικηγόρων, πολεοδόμων, οικονομολόγων και ανθρώπων που έχουν ήδη δημιουργήσει νέου τύπου οικιστικά παραδείγματα θα αναλύσουν την εμπειρία τους, με σκοπό τη δημιουργία ενός ή περισσότερων νέων μοντέλων κατοικίας στην Αθήνα.
Ο διεθνούς ακτινοβολίας καλλιτέχνης Θίαστερ Γκέιτς, από το Σικάγο, θα δώσει performance lecture (30/5). Η δουλειά του εστιάζει σε θεματικές όπως η ανάπτυξη του δημόσιου χώρου, η κατασκευή αντικειμένων, η performance art και η κριτική εμπλοκή με την τέχνη των αστικών κοινών.
Ολες τις ημέρες θα προβάλλεται στο ισόγειο του Μπαγκείου η νέα ταινία μικρού μήκους του Ολιβερ Ρέσλερ «Emergency Turned Upside-Down». Αναφέρεται στην κυνική στάση της Ευρώπης απέναντι στους πρόσφυγες, η οποία χρησιμοποιεί τον όρο «emergency» (έκτακτη ανάγκη) για να περιγράψει την προσφυγική ροή, τη στιγμή που ο όρος θα έπρεπε να αναφέρεται στον πόλεμο, την τρομοκρατία και τον οικονομικό στραγγαλισμό που εκτοπίζει τους ανθρώπους.
Το πρόγραμμα συμπληρώνεται από το «Πουέρτο Ρίκο». Θα δούμε το project σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πόλης, καθώς στεγάζεται απέναντι από τη Βαρβάκειο Αγορά, στους νέους χώρους που ο Δήμος Αθηναίων παραχώρησε στην Μπιενάλε. Οι καλλιτέχνες Αλέξης Φιδετζής, Πάνος Σκλαβενίτης και Κωστής Σταφυλάκης επιθυμούν να διερευνήσουν πτυχές της (αυτο-)εξωτικοποίησης της Ελλάδας μέσα από́ διάφορες αναπαραστάσεις της ως μιας ψευτο-λατινοαμερικανικής χώρας. Το «Πουέρτο Ρίκο» χωρίζεται σε δύο μέρη.
Το πρώτο αφορά τα εγκαίνια του μουσείου αφιερωμένου στον Ελληνα διπλωμάτη και επαναστάτη Νικ Μπορίκουα, πρωτεργάτη της επανάστασης του Grito de Lares ενάντια στην ισπανική αυτοκρατορία. Το δεύτερο μέρος, είναι μια νύχτα καμπαρέ με χορό, φαγητό, performances, μικρούς λόγους και μουσικά δρώμενα, με τίτλο «Cabaret Chupacabra» (Σάββατο 28/5, έναρξη στις 19.00).
Info: Ολόκληρο το πρόγραμμα στο athensbiennale.org
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας