Πριν από λίγες ημέρες ο Πολιτιστικός και Αναπτυξιακός Οργανισμός ΝΕΟΝ και η Μαρίνα Αμπράμοβιτς ανακοίνωσαν πως αναζητούν Ελληνες περφόρμερ για την έκθεσή της, που θα πραγματοποιηθεί την άνοιξη του 2016 στην Αθήνα. Αυτά είναι τα ευχάριστα νέα.
Τα άσχημα είναι πως η «γιαγιά της περφόρμανς» βρίσκεται σε δικαστική διαμάχη με τον μεγάλο έρωτα της ζωής της, τον επί 12 χρόνια σύντροφό της και συνεργάτη της Ουλάι.
Ο ίδιος έχει καταθέσει αγωγή εναντίον της και την κατηγορεί ότι καταπάτησε ένα συμβόλαιο του 1999 σχετικά με τα έργα που έχουν κάνει από κοινού.
Η Αμπράμοβιτς το αρνείται κατηγορηματικά και, όπως φαίνεται, η λύση θα δοθεί μέσα στον Νοέμβριο σε δικαστήριο του Αμστερνταμ.
Οταν η Αμπράμοβιτς από το Βελιγράδι και ο Ουλάι από τη Δυτική Γερμανία συναντήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του ‘70 σχημάτισαν ένα θρυλικό καλλιτεχνικό δίδυμο και με τις εμβληματικές τους περφόρμανς εξερεύνησαν τη σχέση τους, επιχειρώντας να χαρτογραφήσουν τα όρια της αγάπης και της συμβίωσης. Συχνά έφταναν σε ακραίες καταστάσεις.
Σε μία από τις ζωντανές παραστάσεις τους στέκονταν ο ένας απέναντι στον άλλο γυμνοί, αφήνοντας ελάχιστο χώρο για να περνά ο κόσμος ανάμεσά τους.
Σε κάποια άλλη, ο Ουλάι στόχευε την αγαπημένη του με ένα τόξο, για όσο άντεχε, κατευθείαν στην καρδιά.
Πριν από τον επεισοδιακό χωρισμό τους το 1988 σχεδίασαν την πλέον προβεβλημένη περφόρμανς τους με τίτλο «Οι εραστές» πάνω στο Σινικό Τείχος, που τελικά λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών άργησε να υλοποιηθεί.
Μόλις το 2013 κατάφεραν να διασχίσουν ο καθένας από 2,5 χιλιόμετρα και να συναντηθούν στη μέση του Σινικού Τείχους, όπου αγκαλιάστηκαν για λίγο και συνέχισαν τον δρόμο τους, επικυρώνοντας έτσι συμβολικά το διαζύγιό τους.
Πολλοί θα θυμούνται και την περφόρμανς «The Art is Present» το 2010 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέα Υόρκης, όπου η Αμπράμοβιτς καθισμένη σε μια καρέκλα περίμενε τους επισκέπτες να κάτσουν απέναντί της και να την κοιτάξουν στα μάτια για ένα λεπτό.
Οταν ο Ουλάι εμφανίστηκε απροσδόκητα και κάθισε απέναντί της, εκείνη κατέληξε να κλαίει κρατώντας του τα χέρια.
Το βίντεο της δακρύβρεχτης συνάντησης με εκατομμύρια προβολές στο YouTube -τόσο συγκίνησε τους θαυμαστές τους σε όλο τον κόσμο- δεν προμήνυε τη διένεξη που θα ακολουθούσε.
Ο Ουλάι υποστηρίζει τώρα πως έχει πουλήσει το αρχείο του στην πρώην σύντροφό του, η οποία συμφώνησε να το διατηρεί και να εποπτεύει την παραγωγή εμπορεύσιμου υλικού από αυτό, με τη μορφή βίντεο, φωτογραφιών και παραστάσεων.
Ολα τα κέρδη θα έπρεπε να κατανέμονται ως εξής: 50% στις γκαλερί, 30% στην Αμπράμοβιτς και 20% στον ίδιο. Ωστόσο η πρωτοποριακή Σέρβα -πάντα σύμφωνα με τον Ουλάι- έχει ζητήσει από τις γκαλερί να τη θεωρούν μοναδική δημιουργό των κοινών έργων τους, ενώ δεν του παραδίδει τη λίστα των πωλήσεων και τα τελευταία 16 χρόνια του έχει καταβάλει δικαιώματα μόνο τέσσερις φορές.
Επιπλέον, τον εμπόδισε το 2014 να συμπεριλάβει εικόνες από τις περφόρμανς τους στο βιβλίο του «Whispers: Ulay on Ulay» και είχε αντιρρήσεις για τη σύσταση ιδρύματος με το όνομά του, που θα διαχειρίζεται την περιουσία του μετά τον θάνατό του.
«Δεν είναι απλά ένας πρώην επιχειρηματικός εταίρος», δήλωσε ο Ουλάι στην «Guardian». «Το σύνολο του έργου μας έχει γράψει Ιστορία. Βρίσκεται στα σχολικά βιβλία. Αλλά εκείνη έχει σκόπιμα παρερμηνεύσει τα πράγματα ή άφησε το όνομά μου απέξω».
Η διάσημη καλλιτέχνις δήλωσε πως «διαφωνεί απόλυτα» με τους ισχυρισμούς του πρώην συντρόφου της, ενώ ο δικηγόρος της πρόσθεσε: «Η πελάτισσά μου δεν επιθυμεί να τα σχολιάσει αυτά, είναι δυσφημιστικά. Θεωρεί ότι η αγωγή είναι καταχρηστική και έχει στόχο να βλάψει τη φήμη της».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας