Στις 26 Μαΐου 1938, μια μέρα σαν τη σημερινή, πριν από 77 χρόνια, γεννήθηκε στο Τορόντο του Καναδά ένα πανέμορφο κοριτσάκι με μεγάλα μάτια, μεσογειακή ομορφιά και φωνή από εκείνες που δεν ξεχνάς ποτέ.
Οι Ελληνες μετανάστες γονείς της, με καταγωγή από την Κρήτη, την ονόμασαν Αναστασία Στρατάκη.
Είκοσι χρόνια μετά τη χειροκρότησαν ως Τερέζα Στράτας στη Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης όπου έκανε ντεμπούτο.
Κανείς τότε δεν φανταζόταν πως η μικροσκοπική αυτή γυναίκα θα γινόταν το σύμβολο της ΜΕΤ, θα πρωταγωνιστούσε σε 385 παραστάσεις της, θα ερμήνευε 41 διαφορετικούς ρόλους κι επί 36 χρόνια θα δοξαζόταν στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου (Λονδίνο, Μιλάνο, Βιέννη, Βερολίνο, Παρίσι, Ζάλτσμπουργκ, Αγία Πετρούπολη, Σαν Φρανσίσκο κ.ά.).
Στην Ελλάδα, δυστυχώς, τη διάσημη Ελληνοκαναδέζα υψίφωνο την ακούσαμε μόνο μία φορά, το 1960 στο Ηρώδειο.
Αλλά μεθαύριο, Πέμπτη, η Εθνική Λυρική Σκηνή την τιμά στο Θέατρο Ολύμπια με μια βραδιά όπου οι Αλεξία Βουλγαρίδου και Μυρτώ Παπαθανασίου (μαζί με τον τενόρο Αντρου Χάτζι) θα ερμηνεύσουν (σε διεύθυνση Ηλία Βουδούρη) άριες που σημάδεψε με τη φωνή της.
Η Στράτας, διχασμένη μονίμως μεταξύ μουσικής και φιλανθρωπίας, δεν μπήκε ποτέ στον κόπο να διαλέξει τι την τροφοδοτεί με περισσότερο οξυγόνο.
Η «απόλυτη» Βιολέτα στην «Τραβιάτα» έφευγε ξαφνικά για να πάει στην Καλκούτα με τους «Ιεραπόστολους της Φιλανθρωπίας» της Μητέρας Τερέζας.
Αυτή που το 1981 ερμήνευσε τη «Λούλου» του Αλμπαν Μπεργκ στην όπερα του Παρισιού υπό τη διεύθυνση του Πιερ Μπουλέζ, η ιδανική Μιμή στην «Μποέμ» και η γυναίκα που βραβεύτηκε με δύο Γκράμι πρόσφερε τις υπηρεσίες της ως εθελόντρια σε νοσοκομείο της Ρουμανίας, όπου νοσηλεύονταν ορφανά με AIDS.
Η Τερέζα Στράτας ξεκίνησε τη θριαμβευτική της πορεία το 1958 στο Τορόντο του Καναδά.
Θεωρείται μία από τις κορυφαίες ερμηνεύτριες του 20ού αιώνα παγκοσμίως, αλλά σφράγισε ιδιαίτερα το δεύτερο μισό του αιώνα. Αναπόφευκτα οι μισοί τη συνέκριναν με τη Μαρία Κάλλας κι οι άλλοι μισοί ήθελαν να της μοιάσουν.
Bάλαμε, λοιπόν, δύσκολα στη Μυρτώ Παπαθανασίου όταν της ζητήσαμε να μας μιλήσει για ένα από τα είδωλά της.
«Λατρεύω τον τρόπο που κινείται πάνω στη σκηνή», μας είπε η υπέροχη σοπράνο που μόλις θριάμβευσε ως Βιολέτα στην «Τραβιάτα» της Λυρικής. «Εχει όλη την απλότητα, την αλήθεια και την υποκριτική μαεστρία που απαιτείται. Αν και μικροκαμωμένη, το πρόσωπο και τα μάτια της, σε συνδυασμό με την υπέροχη φωνή της, της έδωσαν μια ξεχωριστή ταυτότητα. Μια μοναδική υπογραφή. Στην Αμερική τη λάτρεψαν, η ΜΕΤ ήταν το σπίτι της. Το θεαματικό με τη Στράτας ήταν ότι οι δυνατότητες της φωνής της τής έδιναν μια τρομερή άνεση να κινείται σε ευρεία γκάμα ρόλων και να αποθεώνεται: από την “Τραβιάτα” στη “Σαλώμη” και από τη “Λούλου” στον Βάιλ. Μην ξεχνάμε πως το 1979, ενώ έκανε πρόβες για το “Μαχαγκόνι” , η σύντροφος του Βάιλ, Λότε Λένια, της έδωσε παρτιτούρες ανέκδοτων τραγουδιών που είχε συγκεντρώσει».
«Γενικά τη θεωρώ μια “κινηματογραφική” τραγουδίστρια», επισημαίνει η Μυρτώ Παπαθανασίου. «Οι ερμηνείες της πάντοτε είχαν μια απολύτως κινηματογραφική προσέγγιση. Το πρόσωπο, ο λαιμός, τα μάτια της, τα χέρια της, ο ντελικάτος και λεπτεπίλεπτος τρόπος που κινούνταν είναι στοιχεία που δεν θα ξεχάσω ποτέ. Μακράν πιο αγαπημένες μου ερμηνείες της ήταν στην “Τραβιάτα” και τη “Λούλου”».
Σήμερα η Τερέζα Στράτας ζει στη Φλόριντα, αλλά η Μετροπόλιταν, που για χρόνια υπήρξε δεύτερό της σπίτι, είναι στοιχειωμένη από την πολύχρονη παρουσία της. Η Μυρτώ Παπαθανασίου το ένιωσε τον περασμένο Σεπτέμβριο, που έκανε το ντεμπούτο της εκεί, και μάλιστα σε μια «Μποέμ» που σκηνοθέτησε ο Φράνκο Τζεφιρέλι, ο οποίος επανειλημμένα είχε συνεργαστεί με τη Στράτας...
Info:
Ακαδημίας 59, τηλ: 210-3662100.
Τιμές: 10€, 12€, 20€, 30€, 40€ και 60€. Παιδ.- φοιτ: €10 /Θέσεις περιορισμένης ορατότητας: €8.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας