Αθήνα, 17°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.6° 15.2°
2 BF
77%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.7° 16.4°
2 BF
85%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 15.5°
3 BF
78%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
2 BF
88%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
0 BF
77%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.2° 15.2°
2 BF
80%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
2 BF
86%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.4° 15.5°
2 BF
93%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.1° 15.9°
1 BF
70%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
2 BF
69%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.8° 16.8°
2 BF
79%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
49%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
18°C
18.3° 16.2°
1 BF
65%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
5 BF
78%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.6° 15.8°
0 BF
77%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
72%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
1 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κλοτσοπατινάδες στα σχολεία, «τατιανικές» κραυγές και επιλεκτικές ευαισθησίες

Οπως είναι ήδη γνωστό, στην απόλυση του καθηγητή που χτύπησε μαθήτρια μέσα στην τάξη προχώρησε το υπουργείο Παιδείας την Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου μετά από εισήγηση του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ). Για την υπόθεση η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, ζήτησε την άμεση εκκίνηση της νόμιμης διαδικασίας ώστε να αποδοθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις. Ετσι συνήλθε άμεσα το Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το οποίο εισηγήθηκε την καταγγελία της σύμβασης του εκπαιδευτικού για ανάρμοστη συμπεριφορά. Η εισήγηση έγινε δεκτή από το υπουργείο, υπογράφεται η καταγγελία της σύμβασής του και απολύεται.

Υπενθυμίζεται πως, σύμφωνα με τα ρεπορτάζ του Τύπου, ο καθηγητής, που δίδασκε σε ΕΠΑΛ της Αττικής, μετά από λεκτική αντιπαράθεση που είχε με μια 16χρονη μαθήτρια τη χτύπησε δύο φορές. Την πρώτη με ένα χαστούκι και κατόπιν την τράβηξε από τα μαλλιά. Οταν η μαθήτρια ήταν στο πάτωμα, της έδωσε ένα χτύπημα ακόμα. Μετά το περιστατικό ακολούθησε αναστάτωση στο σχολείο και οι καθηγητές προσπάθησαν να βάλουν τον εκπαιδευτικό σε αίθουσα για να τον γλιτώσουν από την οργή των μαθητών. Επειτα τα παιδιά βγήκαν έξω και του έσπασαν το αυτοκίνητο του καθηγητή αναποδογυρίζοντάς το. Ο καθηγητής φυγαδεύτηκε από άλλη πόρτα, ενώ συνελήφθη με τη διαδικασία του αυτόφωρου και το πρωί οδηγήθηκε στον εισαγγελέα.

Για το περιστατικό, που ξεσήκωσε την ασυγκράτητη οργή της Τατιάνας για τον «εκπαιδευτικό-εγκληματία» και κινητοποίησε τα πιο γρήγορα αντανακλαστικά του υπουργείου Παιδείας που τον απέλυσε στο «άψε σβήσε», είναι απαραίτητο να γίνουν ορισμένες επισημάνσεις που αποδομούν το μιντιακό αφήγημα. Οπως πολύ σωστά επισημαίνει ο Αθανάσιος Γρίβας, διευθυντής του 18ου Δημοτικού σχολείου Αμαρουσίου, αντί το περιστατικό βιαιοπραγίας καθηγητή σε μαθήτρια να αποτελέσει ευκαιρία για προβληματισμό και συζήτηση σχετικά με το θέμα της βίας στα σχολεία, χρησιμοποιήθηκε για ακόμη μία φορά τόσο από το υπουργείο Παιδείας όσο και από εκείνα τα ΜΜΕ που στο ένα χέρι κρατούν το λιβανιστήρι και στο άλλο το παγκάρι για άσκηση πολιτικής εναντίον των εκπαιδευτικών.

Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και στόχο που χρησιμοποιήθηκε από το ΥΠΑΙΘ και τους τηλεβόες του ανάλογο περιστατικό που αφορούσε παραβατικότητα μαθητή, όπως εκείνου που τραμπούκισε καθηγήτρια για μία... απουσία ουρλιάζοντας μπροστά στο πρόσωπό της με λόγια «σβήσ’ την απουσία μη σε γ…σω». Στην περίπτωση αυτή η καθηγήτρια διατήρησε την ψυχραιμία της σε μια τάξη που ξεκαρδιζόταν στα γέλια και φώναζε ρυθμικά «μπουνιά μπουνιά», καταγράφοντας το περιστατικό με κινητό.

Είναι βολικό για την άσκηση της κυρίαρχης εκπαιδευτικής πολιτικής αφενός να φορτώνονται όλες οι ευθύνες για το κακό χάλι του εκπαιδευτικού μας συστήματος άλλοτε σε εκπαιδευτικούς και άλλοτε σε μαθητές, όπως επισημαίνει ο καθηγητής Φυσικής, Τάσος Σκάβδης, και αφετέρου είναι εξόχως συφερτικό να καλύπτονται τα πραγματικά προβλήματα του δημόσιου σχολείου και ειδικά να «χάνονται» μέσα στη «σαβούρα» των περιστατικών οι πραγματικοί ένοχοι.

Η κυρίαρχη εκδοχή για τις αιτίες αυτής της κατάστασης προσωποποιεί την αντίθεση μαθητών - καθηγητών και εστιάζει τις ευθύνες, κατά περίπτωση, είτε στη «δυσπροσάρμοστη» προσωπικότητα του μαθητή και στις «ανεπάρκειες και ελλείψεις του οικογενειακού του περιβάλλοντος» είτε στον «άδικο» και «αντιπαιδαγωγό» εκπαιδευτικό που «δεν γνωρίζει να εκτελεί σωστά το λειτούργημά του». Σπάνια ανιχνεύεται στη γενίκευση της κοινωνικής βίας στο σχολείο, στη σχέση ανάμεσα στη βίαιη συμπεριφορά μαθητών ή εκπαιδευτικών και στις σχολικές συνθήκες, στην εξέταση του νοήματος των εκπαιδευτικών πρακτικών που υλοποιούνται, δηλαδή στην ίδια τη δομή και τη λειτουργία του σχολικού συστήματος. Πολύ περισσότερο, διαφεύγει το γεγονός ότι κάθε φορά που τα επιτελεία του υπουργείου Παιδείας ετοιμάζουν την κατάργηση δικαιωμάτων εκπαιδευτικών και εκπαιδευόμενων, πριν από τον «πόλεμο» κατηγορούν τα θύματά τους για να κάνουν τις παρεμβάσεις τους ευκολοχώνευτες στην κοινή γνώμη.

Είναι προφανές ότι ο καθηγητής έσφαλε σοβαρά και δεν έπρεπε να αντιδράσει έτσι, όσο κι αν προκλήθηκε λεκτικά και σωματικά, παρ' όλο που πιθανότατα προκλήθηκε πολύ. Ο εκπαιδευτικός οφείλει να είναι και επαγγελματίας και παιδαγωγός. Δεν μπορεί να λύνει τις διαφορές του με ξύλο και δεν επιτρέπεται να βγαίνει εκτός εαυτού. Η χειροδικία ως πράξη είναι απαράδεκτη και κατακριτέα, ακόμη και αν αντιμετωπίζει κάποιος μια έξω από τα όρια παραβατική συμπεριφορά μαθητών.

Σύμφωνα με τον Πάσχο Λαζαρίδη, στα παραπάνω περιστατικά που προκαλούν είτε την απέχθεια, είτε τη θλίψη, είτε και τα δύο μαζί, δεν υπάρχουν θύτες παρά μόνο θύματα. Θύματα της κρατικής αδιαφορίας, θύματα της εκπαιδευτικής υποβάθμισης. Η εικόνα του καθηγητή που βιαιοπραγεί εναντίον της μαθήτριας ή του μαθητή που καθυβρίζει και τραμπουκίζει την καθηγήτριά του είναι η εικόνα των σχολείων που επιφυλάσσει μια εκπαιδευτική πολιτική η οποία προβληματίζεται για το πώς οι γόνοι της καλής κοινωνίας θα φοιτούν σε πρότυπα, άριστα ή ιδιωτικά σχολεία, αδιαφορώντας για τα υπόλοιπα.

Και αυτές οι εικόνες θα χρησιμοποιούνται για να εμπεδώνονται όλο και περισσότερο μεταρρυθμίσεις, αξιολογήσεις και νομοσχέδια που με πρόσχημα την παρέμβαση για την απάλειψη των προβλημάτων θα κατηγοριοποιούν σχολεία, καθηγητές και μαθητές, θα παραιτούνται από τη συνταγματική υποχρέωση της ισότιμης πρόσβασης όλων των παιδιών σε ποιοτική εκπαίδευση, θα διχοτομούν την κοινωνία σε εκείνους που προορίζονται για να πετύχουν και να κυβερνούν και σε εκείνους που προορίζονται για να αποτύχουν και να κυβερνώνται.

Μπορεί λοιπόν, επισημαίνει και πάλι ο Πάσχος Λαζαρίδης, να διαλέξουμε πλευρά, να πάρουμε το μέρος είτε του εκπαιδευτικού που χειροδικεί, είτε της μαθήτριας που βρίζει, είτε του μαθητή που τραμπουκίζει, είτε της καθηγήτριας που τον ανέχεται, για να μη σκεφτούμε ότι για αυτό το απροσμέτρητο χάλι υπάρχει ένοχος. Για να μη δούμε ότι όσοι επί δεκαετίες έχτιζαν την εκπαίδευση της αμάθειας, της αδιαφορίας, της εγκατάλειψης, της απομόρφωσης, σήμερα παριστάνουν τους τιμητές των όσων απαράδεκτων συμβαίνουν στα σχολεία με όλο και μεγαλύτερη συχνότητα. Και οι ένοχοι, αντί να λογοδοτήσουν για το χάλι, κουνάνε το δάχτυλο και καγχάζουν για την αξιολόγηση που πρέπει να γίνει και για την κατηγοριοποίηση εκπαιδευτικών και σχολείων, ώστε κάθε κομμάτι της κοινωνίας να έχει την εκπαίδευση που του αξίζει.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Κλοτσοπατινάδες στα σχολεία, «τατιανικές» κραυγές και επιλεκτικές ευαισθησίες

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας