Οπερα, μπαλέτο, χορός, συναυλίες, παραγωγές για όλη την οικογένεια. Εργα διακεκριμένων Ελλήνων συνθετών όπως των Παύλου Καρρέρ, Νίκου Σκαλκώτα, Μίκη Θεοδωράκη, Γιώργου Κουμεντάκη, Γιώργου Δούση, αλλά και ρεσιτάλ Πουτσίνι με τη Σόνια Γιόντσεβα. Μπαλέτο από τον Ρώσο ρομαντικό Πιοτρ Ιλιτς Τσαϊκόφσκι αλλά και έργα Αμερικανών συνθετών. Και στο βάθος μια βαθιά επιθυμία ότι θα ξανασυναντηθούμε στα θέατρα και η ελπίδα ότι μετά από δύο πληγωμένες από την πανδημία σεζόν, η σχέση μας με την τέχνη σταδιακά αποκαθίσταται.
Η Εθνική Λυρική Σκηνή επιστρέφει στις κλειστές αίθουσες ελπίζοντας ότι το ίδιο θα κάνουμε κι εμείς και στο επικαιροποιημένο πρόγραμμα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου είναι πολλές οι ευκαιρίες για να ανταποκριθούμε στο κάλεσμά της.
Ας δούμε το πρόγραμμα που θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ξεκινώντας από τις πιο άμεσες παραγωγές όπως η συναυλιακή παρουσίαση της όπερας του Καρρέρ «Η Κυρά Φροσύνη», που περιμένουμε 3 Οκτωβρίου και η οποία πραγματεύεται τον παράνομο έρωτα της Ευφροσύνης Βασιλείου με τον γιο του Αλή Πασά Μουχτάρ και το τραγικό τέλος της επειδή δεν ενέδωσε στο ερωτικό πάθος του Αλή (στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης. Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης. Τραγουδούν: Διονύσης Σούρμπης, Γιάννης Χριστόπουλος, Βασιλική Καραγιάννη, κ.ά.).
● Λίγο μετά (16, 17, 23, 24/10) θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά σε κοινό το δίπτυχο όπερας-χορού «Δέσπω» του Παύλου Καρρέρ (Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Ζιάβρας, Σκηνοθεσία: Γιώργος Νανούρης) και οι «Ελληνικοί χοροί» του Νίκου Σκαλκώτα (Χορογραφίες: Πατρίσια Απέργη, RootlessRoot – Λίντα Καπετανέα, Γιόζεφ Φρούτσε).
Σπουδαία έργα της Επτανησιακής και της Εθνικής Σχολής και τα δύο. Οι μεν «Ελληνικοί χοροί» του Νίκου Σκαλκώτα στηρίζονται στη γλώσσα του μοντερνισμού με στοιχεία από την ελληνική παραδοσιακή μουσική, η δε «Δέσπω» θεωρείται το «πρώτον ελληνικόν τραγικόν μελόδραμα».
● Στις 29 και 31 Οκτωβρίου, η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά τον σπουδαίο Μίκη Θεοδωράκη παρουσιάζοντας το «Αξιον Εστί» με μια λαμπρή διανομή, καθώς τις ερμηνείες του κορυφαίου έργου έχουν αναλάβει οι Δημήτρης Πλατανιάς και Γιώργος Νταλάρας, στον ρόλο του Αφηγητή θα ακούσουμε τον Γιώργο Γάλλο και θα διευθύνει ο Στάθης Σούλης.
● Ο Νοέμβριος ξεκινά με το ρεσιτάλ Πουτσίνι της σταρ της όπερας Σόνια Γιόντσεβα (4/11), μιας υψίφωνου καταξιωμένης, συναρπαστικής και περιζήτητης στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου, που θα τραγουδήσει άριες από όπερες του Ιταλού συνθέτη με αφορμή τους εορτασμούς για τη συμπλήρωση 25 ετών της ένωσης «Μαζί για το Παιδί».
● Δέκα μέρες μετά (14/11) κάνει πρεμιέρα η νέα παραγωγή όπερας για όλη την οικογένεια, τα πολυμεταφρασμένα και πολυβραβευμένα «Μαγικά μαξιλάρια» του Ευγένιου Τριβιζά, με λιμπρέτο διασκευασμένο από τον ίδιο και μουσική Γιώργου Δούση.
● Μια μεγάλη επιτυχία της ΕΛΣ και ταυτόχρονα ένας σημαντικός σταθμός για τη σύγχρονη ελληνική μουσική δημιουργία επιστρέφει στη σκηνή επτά χρόνια μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της. Ο λόγος για την όπερα του Γιώργου Κουμεντάκη «Η φόνισσα», σε λιμπρέτο Γιάννη Σβώλου βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που ανεβαίνει για τέσσερις παραστάσεις (3, 5, 28, 30/12). Η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη επιχειρεί να αποδώσει με ποιητικό τρόπο το ψυχικό τοπίο της ηρωίδας, ενώ στο πόντιουμ θα βρίσκεται όπως και στην πρώτη παρουσίαση ο διακεκριμένος αρχιμουσικός Βασίλης Χριστόπουλος.
● Ο «Καρυοθραύστης» του Μπαλέτου της ΕΛΣ, η ομορφότερη ιστορία των Χριστουγέννων, σε χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου, κάνει πρεμιέρα στις 17 Δεκεμβρίου για 7 παραστάσεις. «Στη νέα εποχή ο Καρυοθραύστης μας θα επιχειρήσει να αναδείξει τη σκοτεινή αλλά και τη φωτεινή, φαντασμαγορική πλευρά του γνωστού παραμυθιού», αναφέρει ο χορογράφος.
● Η συναυλία με την κινηματογραφική μουσική για την Αμερικανική Επανάσταση έρχεται λίγο πριν από τα Χριστούγεννα (22, 23/12). Επική στην εμβέλειά της και θεαματική στις δραματικές μεταπτώσεις της, η Αμερικανική Επανάσταση αποθεώθηκε από έναν τεράστιο αριθμό κινηματογραφικών ταινιών, εντός και εκτός χολιγουντιανής παραγωγής. Πολλές από αυτές είχαν την τύχη να επενδυθούν με μουσικές συνθέσεις συμφωνικής αισθητικής, εξαιρετικής ποιότητας και μεγαλόπνοης έμπνευσης, χάρη στην καλλιτεχνική συμβολή διακεκριμένων συνθετών όπως οι Τζον Κοριλιάνο, Τζον Ουίλιαμς, Χανς Τσίμερ, Μαξ Στάινερ, Μπέρναρντ Χέρμαν κ.ά.
Η Εθνική Λυρική Σκηνή αποτίει φόρο τιμής στην επανάσταση που προηγήθηκε μεν της ελληνικής, αλλά οδήγησε στην κατάρτιση ενός συνταγματικού μοντέλου πολιτειακής διακυβέρνησης βασισμένου στα πρότυπα και τα ιδεώδη της αρχαιοελληνικής δημοκρατίας.
Σε ό,τι αφορά τα πρωτόκολλα λειτουργίας, να σημειώσουμε ότι οι αίθουσες της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ θα λειτουργούν ως αμιγείς χώροι για εμβολιασμένους και νοσήσαντες, στο 85% της χωρητικότητάς τους (οι θεατές οφείλουν να επιδεικνύουν έγκυρο σχετικό πιστοποιητικό). Τα παιδιά έως 11 ετών θα προσκομίζουν δήλωση self-test τελευταίου 24ώρου. Για παιδιά από 12 έως και 17 ετών ισχύει η επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης.
Η προπώληση των εισιτηρίων για όλες τις προαναφερθείσες παραγωγές θα ξεκινήσει μεθαύριο 23 Σεπτεμβρίου (η προπώληση για το ρεσιτάλ της Σόνια Γιόντσεβα στις 28/9) από τα Ταμεία της ΕΛΣ (2130885700, καθημερινά 09.00-21.00), την ticketservices.gr και τα καταστήματα Public.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας