Ανοιξε πέρυσι το καλοκαίρι το 20ό Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας και όσοι το παρακολούθησαν για πρώτη φορά κατάλαβαν γιατί το διεθνούς φήμης χορευτικό σχήμα Nederlands Dans Theater έγινε υπό την εμπνευσμένη καθοδήγηση του Γίρζι Κίλιαν μια επαναστατική ομάδα σύγχρονου χορού με φανατικούς φίλους στη χώρα μας, όπως και σε όλο τον κόσμο.
Στις αρχές Μαρτίου θα έχουμε για ακόμα μία φορά την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε το κορυφαίο συγκρότημα, καθώς έχουν προγραμματιστεί τρεις παραστάσεις του Nederlands Dans Theater I, δηλαδή του κύριου κορμού της ομάδας, στο Μέγαρο Μουσικής (5-7/3), με το οποίο έχει τακτική συνεργασία από το 2008.
Η συνάντηση αυτή με το νεανικό ταλέντο (καθώς υπάρχουν χορευτές από 17 ετών στην ομάδα), την πειθαρχία του σώματος στις κινήσεις του μυαλού, την υψηλή τεχνική, την εκφραστικότητα και την ποιητικότητα περιλαμβάνει τρεις διαφορετικές χορογραφίες.
Η πρώτη φέρει τον τίτλο «Solo Echo» και ανήκει στην Καναδή χορογράφο και περφόρμερ Κρίσταλ Πάιτ. Την εμπνεύστηκε από τους στίχους του ποιήματος «Lines for Winter» του Μαρκ Στραντ, ενός από τους σημαντικότερους Αμερικανούς ποιητές, πολυβραβευμένου (και με Πούλιτζερ), επίσης Καναδού. Τις χειμωνιάτικες εικόνες του τις μετουσίωσε στο σόλο ενός χορευτή, που σιγά σιγά οδηγείται σε ένα συμπαγές κινούμενο σύνολο, αποτελούμενο από πολλούς χορευτές, με φόντο χιονονιφάδες και μουσική υπόκρουση τις γαλήνιες συνθέσεις για βιολοντσέλο και πιάνο του Γιοχάνες Μπραμς. Η χορογραφία πρωτοπαρουσιάστηκε το 2012 στη Χάγη.
Η δεύτερη χορογραφία του προγράμματος φέρει τον τίτλο «Κleines Requiem» («Μικρό ρέκβιεμ») και πρωτανέβηκε στη Χάγη το 1996. Πρόκειται για ένα μπαλέτο με επτά χορευτές με την υπογραφή του βραβευμένου χορογράφου Χανς φαν Μάνεν, ο οποίος υπήρξε και καλλιτεχνικός διευθυντής του NDT. Ανάμεσα στις 120 χορογραφίες του, αυτή θεωρείται από τις σημαντικότερες. Η σκηνοθεσία είναι της Ελκε Σέπερς και η μουσική βασίζεται στην ομώνυμη πόλκα του Πολωνού συνθέτη Χένρικ Νικολάι Γκουρέτσκι.
Η τριλογία ολοκληρώνεται με τη νέα δημιουργία του πολυβραβευμένου χορογραφικού διδύμου, Λεόν-Λάιτφουτ, με τίτλο «Stop Motion», η οποία έκανε πρεμιέρα πέρυσι τον Ιανουάριο στην Ολλανδία (τον τόπο καταγωγής του σχήματος). Η μουσική είναι του Μαξ Ρίχτερ. Ο Πολ Λάιτφουτ, από την Αγγλία, ανέλαβε από το 2011 τα ηνία του συγκροτήματος, μετά την επί 36 χρόνια εμπνευσμένη καλλιτεχνική διεύθυνση του Γίρζι Κίλιαν, σηματοδοτώντας τη συνεχή αναζήτηση για καινοτομία και την εξαιρετική καλλιτεχνική ποιότητα των παραστάσεων.
Η Ισπανίδα Σολ Λεόν συνεργάζεται εδώ και χρόνια με την ομάδα και σε κάθε της χορογραφία κατορθώνει να συνδυάσει την ποιητική γλώσσα με την κινησιολογία του ανθρώπινου σώματος, αναδεικνύοντας σε υψηλό βαθμό και τα δύο.
Οι παραγωγές του NDT συνδυάζουν συχνά και άλλες μορφές τέχνης (εικαστικά, video art κ.ά.). Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του, δε, είναι πως δίνει την ίδια μεγάλη σημασία τόσο στην τεχνική τελειότητα των κινήσεων όσο και στην έντονη εκφραστικότητα των συναισθημάτων.
Και παρά το ότι αφήνει χώρο σε νεοεμφανιζόμενους ταλαντούχους χορογράφους, γεγονός που καθιστά το συγκρότημα ένα πολύτιμο φυτώριο νέων δημιουργών, έχει και σταθερές συνεργασίες, όπως αυτή των Λεόν-Λάιτφουτ, που μετρά ήδη 25 χρόνια. Από την ίδρυσή του, το 1959, το Nederlands Dans Theater έχει δημιουργήσει ούτε λίγο ούτε πολύ ένα ρεπερτόριο 600 έργων.
Info:
5-7 Μαρτίου, στις 20.00, στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (210 7282333). Εισιτήρια: 7,50-50 ευρώ.
Οι εμφανίσεις του Νederlands Dans Theater Ι εντάσσονται στον Κύκλο Χορός στο Μέγαρο και πραγματοποιούνται με την ευγενική χορηγία της ΜΕΤΚΑ, μέλους του Ομίλου Μυτιληναίος.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας