Γράφτηκαν πολλά για το μακρονησιώτικο βίντεο του Στέφανου Κασσελάκη –από το ότι δεν ζήτησε την άδεια του ΚΑΣ μέχρι την αισθητική του. Το μείζον πρόβλημα όμως βρίσκεται σε αυτή καθαυτή τη σύλληψή του. Στην επιλογή, δηλαδή, της Μακρονήσου ως τόπου ενός σποτ για τις εκλογές του ΣΥΡΙΖΑ καθώς και στο κεντρικό του μήνυμα: ο διχασμός του Εμφυλίου ως αφορμή για να μιλήσει περί εσωκομματικής συμφιλίωσης.
Τι είναι η Μακρόνησος; Ενα μεγάλο στίγμα για το ελληνικό κράτος, ένας τόπος ακραίου σωματικού και ψυχικού βασανισμού. Εκεί το 1947-1950 τουλάχιστον 50.000 κομμουνιστές και αριστεροί βασανίστηκαν για να αποκηρύξουν τις ιδέες τους, εγχείρημα που το κράτος των εθνικοφρόνων και ο στρατός πρόβαλλαν ως «θαύμα». Είναι το πρώτο στρατόπεδο συγκέντρωσης στη Δυτική Ευρώπη μετά τον Πόλεμο, με νωπές τις μνήμες των ναζιστικών στρατοπέδων, όπως γράφει ο Φίλιππος Ηλιού. Ενας ιστορικός τόπος με βαριά μνήμη –και είναι κρίμα ότι μιλάμε γι’ αυτόν με τέτοιες αφορμές.
Δεν είναι για τέτοια σποτάκια η Μακρόνησος. Μπορούμε να φανταστούμε, στην κούρσα για το εσωκομματικό χρίσμα, βιντεάκια κάποιου Ρώσου πολιτικού από την Κολιμά ή ενός Ισραηλινού από το Νταχάου;
Οσα λέει ο Στ. Κασσελάκης επιδεινώνουν τα πράγματα. Το Μακρονήσι δεν συμβολίζει τον αδελφοκτόνο διχασμό σε αντίθεση π.χ. με τον Γράμμο (όπου η Βουλή δημιούργησε το Πάρκο Εθνικής Συμφιλίωσης). Η Μακρόνησος μπορεί να συμβολίσει πολλά: τον οργανωμένο βασανισμό και τον πόνο, την κρατική βαρβαρότητα και προπαγάνδα, τις φρονηματικές διώξεις, την εξόντωση των κομμουνιστών, την αντίσταση, τη σιωπή, την αποσιώπηση, όχι όμως τον διχασμό.
Αλήθεια, θα λέγαμε για ένα γκουλάγκ ή ψυχιατρείο στη Σοβιετική Ενωση, για τη Βίλα Γκριμάλντι στο Σαντιάγο (διαβόητο τόπο βασανισμού) ότι εκεί η Ρωσία ή η Χιλή «κόπηκαν στα δύο»; Επιπλέον ο διχασμός του Εμφυλίου δεν έχει καμιά σχέση με τις σημερινές πολιτικές αντιπαραθέσεις.
Προσπερνώ τις άρες μάρες ότι οι Μακρονησιώτες δεν συμφωνούσαν σε όλα, αλλά δρούσαν ενωμένοι («Λέτε να μην είχαν διαφωνίες, διαφορετικές προσεγγίσεις; Ομως στάθηκαν ο ένας δίπλα στον άλλον. […] Αυτό πρέπει να κάνουμε κι εμείς σήμερα»…). Αυτός ο αχταρμάς ευτελίζει τη μνήμη, διαλύοντας ταυτόχρονα τη σκέψη και την πολιτική στο σήμερα: δεν πρόκειται για ιεροσυλία, αλλά για ασυναρτησία. Τέλος, η βιντεοσκηνοθεσία, με τον Κασσελάκη να περιηγείται στην «Ανεξερεύνητη Μακρόνησο» και τον ναύαρχο Αποστολάκη στον ρόλο του Αντώνη του βαρκάρη του Σερέτη, φαιδροποιεί την κατάσταση. Με τρόπο θλιβερό όμως.
Η αρνητική διαφήμιση θεωρείται κι αυτή διαφήμιση. Εδώ όμως δεν μιλάμε για διαφήμιση, αλλά για την Ιστορία, τη μνήμη, την πολιτική, για αξίες που αγγίζουν τον πυρήνα της ύπαρξης. Μια χρησιμότητα του βίντεο πάντως είναι να μας θυμίζει οδυνηρά την εγκατάλειψη της Μακρονήσου. Ανακηρύχθηκε ιστορικός τόπος από τη Μελίνα Μερκούρη το 1989 και σήμερα ρημάζει. Τα κτίρια, υλική αποτύπωση της μνήμης, καταρρέουν. Ας κάνουμε κάτι: το χρωστάμε όχι μόνο στους προγόνους, αλλά στους εαυτούς μας και στους επιγόνους.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας