Χάνι το σπίτι. Στέκομαι μπροστά στην επιβλητική είσοδο του χανιού του Βρόσγου. Στα Γιάννινα. Στο υπέρθυρο, η χρονολογία: 25 Ιουνίου 1865. Σαν να ακούω το μπαχλάτισμα στους κοντινούς τούρκικους καφενέδες. Που ζυμωνόταν με τις εντολές του καρβανάρη στα ζώα του. Να πάρουν τον δρόμο για τα παχνιά. Κι αυτός να ανεβεί τα ξύλινα σκαλοπάτια να ξαποστάσει στα δωμάτια.
Χάνι το σπίτι. Το μπαχλάτισμα ανακατεύεται με αγαπημένες φωνές που χάνονται στο σύννεφο του χρόνου. Ορθάνοιχτο το σπίτι. Ολες οι πόρτες και τα παράθυρα. Ευάλωτο στους αέρηδες.
Ορθάνοιχτο είναι και το χάνι του Βρόσγου. Στο βάθος φαίνονται τα δυο μεγάλα πλατάνια. Στη σκιά τους θα βρίσκανε δροσιά όσοι έμπαιναν με τα άλογα ή τα κάρα τους από τη βόρεια πλευρά της πόλης. Στις ρίζες του θα μετέφεραν τους καημούς αλλά και τις έγνοιες τους. Ανθρωποι από την Κόνιτσα και το Αργυρόκαστρο. Από το Ζαγόρι και το Πωγώνι.
Ακούω την ξύλινη σκάλα να τρίζει. Ο ήχος διακόπτεται απότομα. Γίνεται πιο γρήγορος. Είναι τα βήματα της Ελένης και του αγροφύλακα. Στέγασαν την τελευταία ημέρα του έρωτά τους σ’ αυτό το χάνι. Νιώθουν να στενεύει ο κλοιός. Ο έρωτάς τους άφησε κηλίδες αίματος στην παντέρημη γη της Ηπείρου. Τρομοκρατούνται από τις φωνές που φτάνουν από το γυαλί καφενέ. Ψάχνουν για καταφύγιο. Να ξεφύγουν από τα χέρια που έχουν γίνει τεράστια, νιώθουν τις ζεστές ανάσες στην πλάτη.
Στοπ. Η φωνή του Αγγελόπουλου ακούγεται κοφτή. Εχουν εξαντληθεί να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν τη σκάλα. Ομως, δέχονται τις εντολές του αγόγγυστα. Είναι τυχεροί που παίζουν σ’ αυτή την ταινία. Που βρίσκονται σ’ έναν χώρο που αλλάζει. Ο μικρόσωμος σκηνοθέτης γίνεται γίγαντας. Βάζει την πλάτη της τέχνης του να καθυστερήσει τον χρόνο. Να τον κάνει ταινία, να δώσει φωνή στις σιωπές του τόπου, να τις κάνει μοιρολόι για τον κόσμο που βρίσκεται σε αποδρομή. Να μιλήσει για τις πληγές.
Στο βάθος η Ανεξαρτησίας. Ζει στο παρελθόν της. Ακόμη και ο γυαλί καφενές έχει κλείσει τα δεφτέρια με το παρελθόν του. Οσο κι αν η αγέλαστη προτομή του Γεωργίου Σταύρου, απέναντι, χαμογελάει ακούγοντας το βουερό, πολύχρωμο πλήθος να ψωνίζει στα μαγαζιά του δρόμου.
Διασχίζω την είσοδο. Οι πέτρες έχουν ακόμη τα σημάδια όσων έκαναν την ίδια κίνηση. Η ξύλινα σκάλα αμπαρωμένη. Τα παχνιά κι αυτά στη μοναξιά τους. Ο τσατμάς του τοίχου των δωματίων μαρτυρά τη νίκη του χρόνου. Μια εύκολη νίκη μπροστά στην αδιαφορία των ανθρώπων.
Το χάνι καταρρέει. Η μνήμη θολώνει. Ο τόπος αλλάζει. Το χάνι ζει με την τελευταία αναλαμπή του. Στην «Αναπαράσταση» του Αγγελόπουλου. Νιώθω την παρουσία του στην αυλή, ακούω την κοφτή φωνή του. Στοπ. Αμποτε.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας