Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.2° 19.6°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.9° 17.0°
2 BF
73%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
19.0° 17.7°
2 BF
77%
Ιωάννινα
Ασθενής ομίχλη
11°C
10.9° 10.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
3 BF
82%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.6° 17.6°
1 BF
75%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.4° 14.4°
0 BF
72%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.5° 18.5°
1 BF
73%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
21°C
21.4° 20.5°
5 BF
56%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.9° 15.5°
3 BF
68%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.4° 20.4°
4 BF
49%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
19.7° 19.7°
2 BF
69%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
1 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
0 BF
68%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
20.6° 17.3°
1 BF
57%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
4 BF
85%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.3°
0 BF
55%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
78%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
19.0° 19.0°
2 BF
71%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.5° 13.5°
1 BF
83%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI

Δασκαλοκτονία

Και πάλι για τα σχολεία. Η καινούργια σχολική χρονιά ανασύρει από το βάθη της ψυχής των μεγαλύτερων τραυματικές μνήμες από τη συμπεριφορά των δασκάλων του ή και εικόνες τρυφερότητας. Σε κάθε περίπτωση, η θέση του δασκάλου/ας είναι κομβική στη διαμόρφωση της μνήμης αλλά και στον ψυχισμό των μαθητών/τριών. Οι απόψεις όσων διατείνονται πως τα παιδιά δέχονται πολλαπλά εξωσχολικά ερεθίσματα χαρτογραφούν το θέμα. Ομως, ο εκπαιδευτικός έχει καθοριστικό ρόλο για το αν η τάξη είναι τόπος ικανοποίησης ή καθημερινό μαρτύριο.

Πρόκειται για μια εναλλακτική «γονεϊκή» σχέση. Πιο έντονη στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και αυξανόμενα υπαινικτική στις μεγαλύτερες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Που έχει όλα τα στοιχεία αυτής της σχέσης. Αυταρχισμό, κούραση, αγάπη και αίσθηση καθήκοντος. Αυτή η σχέση δασκάλου και μαθητή εξελίσσεται με κορύφωση τη σύγκρουση και την πατροκτονία. Την απομάκρυνση από τον αυστηρό και πνιγηρό, ενίοτε, εναγκαλισμό από τους γονείς. Το ίδιο γίνεται και στην εκπαίδευση.

Η δασκαλοκτονία παίρνει διάφορες μορφές. Ο συμβολικός θάνατος του δασκάλου/ας στην τάξη. Στη διάρκεια της γνωστικής διαδικασίας. Μια πράξη που δεν πετυχαίνει πάντα, αλλά που είναι βασική ώστε να αυτονομηθεί ο εκπαιδευόμενος από την τυραννική εξουσία της γνώσης του δασκάλου. Η βιωμένη προσωπική εμπειρία είναι μακροχρόνια. Σαράντα χρόνια στην τάξη. Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Εξόν από την πρωτοβάθμια. Σε κάθε εξάμηνο το ίδιο αίτημα. Η βαρετή επισήμανση. Που συχνά η τάξη κωφεύει, ακολουθώντας την παροιμιώδη φράση «μπαινάκιας-βγαινάκιας». Ομως, εκεί εγκαταβιώνει η πεμπτουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Το μάθημα θα είναι αποτυχημένο αν στο τέλος του εξαμήνου δεν αμφισβητήσετε τον δάσκαλο. Αν δεν έχετε δική σας άποψη και μηρυκάζετε όσα σας δίδαξαν. Δασκαλίστικες κουβέντες, θα σχολίαζε κάποιος. Κούφιες κουβέντες. Δεν είναι εύκολο να προσκληθεί η τάξη σε μια τελετουργική δασκαλοκτονία. Που μπορεί να συνοδεύεται από ψήγματα νεανικής «αναίδειας». Ή από το αίσθημα «μπορώ να πάρω το αίμα μου πίσω».

Και η δυσκολία μεγαλώνει από την ανασφάλεια του δασκάλου. Από τη μη επαρκή προετοιμασία. Από την αδυναμία του ή τη δυσκολία να χτίσει μια διαφορετική σχέση. Σε μια εκπαίδευση που απαξιώνει τους ανθρώπους της. Που κάποιοι γονείς υπονομεύουν με τη συμπεριφορά τους τη δασκαλοκτονία. Που κάποιοι απ' αυτούς επιλέγουν τη δασκαλοεξόντωση ή τη δασκαλοεξουδετέρωση.

Η κατ’ οίκον εκπαίδευση ξεθωριάζει τη μαγική χροιά της εξελισσόμενης τελετουργίας. Ωστόσο, η δασκαλοκτονία θέλει άλλα κολόκουρα. Είναι αναγκαία συνθήκη πρώτα απ’ όλα, για να δημιουργηθούν πολίτες. Που μπορεί να έχουν άποψη. Να αμφισβητούν αλλά να μην εξοντώνουν την άλλη άποψη. Θέλει και μια κοινωνία ώριμη. Μια πολιτεία ανοιχτόμυαλη. Θέλει οι συνδικαλιστικοί φορείς να μην πανηγυρίζουν μόνο για τη νίκη τους στις εκλογές. Να κατανοήσουν πως το δασκαλίκι είναι κατάθεση ψυχής.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Δασκαλοκτονία

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας