Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
20°C
20.9° 18.4°
1 BF
71%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.6° 19.3°
2 BF
61%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
19°C
22.0° 19.4°
2 BF
75%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
1 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
72%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.2° 20.2°
2 BF
74%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
59%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 21.2°
1 BF
67%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
21.4° 18.8°
4 BF
73%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.9° 18.2°
2 BF
61%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
61%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.7° 19.7°
2 BF
68%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.3° 19.9°
4 BF
73%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 21.2°
2 BF
57%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.1° 18.9°
1 BF
59%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.8° 18.8°
4 BF
79%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.5° 20.5°
2 BF
46%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.5° 18.3°
3 BF
66%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
64%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
64%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Τρένο στο σταθμό του Αμβούργου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα τρένα δεν «σφυρίζουν» στη Γηραιά Ηπειρο

Ερευνα της Greenpeace: Εξαπλάσιες απευθείας διασυνοριακές πτήσεις από ό,τι απευθείας σιδηροδρομικά δρομολόγια μεταξύ 45 ευρωπαϊκών πόλεων, παρά τις βλαβερές επιπτώσεις στον πλανήτη ● Ουραγός η Αθήνα, η οποία δεν συνδέεται με καμία πόλη εκτός συνόρων. Είναι η πόλη με τη μεγαλύτερη συνδεσιμότητα πτήσεων από όλες τις πόλεις που αναλύθηκαν (μαζί με το Λονδίνο και την Κωνσταντινούπολη). Μετ’ επιτάσεως, λοιπόν, η Ελλάδα ενθαρρύνει τους πολίτες να πάρουν αεροπλάνο αντί για τρένο

Οι πόλεις στην Ευρώπη παραμένουν περισσότερο συνδεδεμένες μεταξύ τους με αεροπλάνο παρά με τρένο, ενθαρρύνοντας έτσι τους πολίτες να χρησιμοποιούν το αεροπλάνο, παρά τις πολύ βλαβερές επιπτώσεις των πτήσεων στον πλανήτη, σύμφωνα με νέα έρευνα του γραφείου της Greenpeace στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

Από τις 990 διαδρομές μεταξύ 45 μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων που ανέλυσε η έρευνα, μόνο το 12% έχουν απευθείας τρένα, ενώ το 69% εξυπηρετούνται από απευθείας πτήσεις. Αυτό είναι σχεδόν εξαπλάσιος αριθμός απευθείας πτήσεων σε σχέση με τις απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις μεταξύ μεγάλων πόλεων στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των 27 χωρών της Ε.Ε. (εκτός της Ιρλανδίας, της Κύπρου και της Μάλτας), του Ηνωμένου Βασιλείου, της Νορβηγίας, της Ελβετίας, της Ουκρανίας, της Μολδαβίας, της Σερβίας, της Βοσνίας, του Μαυροβουνίου, της Βόρειας Μακεδονίας, του Κοσόβου, της Αλβανίας και της Τουρκίας (μόνο Κωνσταντινούπολη).

Σε ό,τι αφορά την Αθήνα, δεν συνδέεται καθόλου με διασυνοριακό απευθείας τρένο με καμία άλλη πόλη. Κι όχι μόνον αυτό, αλλά από το 2019 δεν έχει υπάρξει ούτε ένα επιβατικό τρένο που να εισέρχεται ή να εξέρχεται στη χώρα. Με βάση τις τωρινές ανεπαρκείς σιδηροδρομικές υποδομές, μόνο 5 πόλεις θα μπορούσαν να είναι προσβάσιμες σε 18 ώρες ή λιγότερο: το Βελιγράδι, η Κωνσταντινούπολη, η Πρίστινα, τα Σκόπια και η Σόφια.

Με επενδύσεις μετρίου επιπέδου στις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές υποδομές, που θα επέτρεπαν κατά μέσο όρο ταχύτητα 80 χλμ./ώρα σε όλες τις διαδρομές, επιπλέον εννέα πόλεις θα μπορούσαν να εξυπηρετούνται με απευθείας τρένο από και προς την Αθήνα στο μέλλον, όπως π.χ. η Βουδαπέστη, το Βουκουρέστι και η Βιέννη. Ολες οι πόλεις που αναλύθηκαν είναι προσβάσιμες με απευθείας πτήση, εκτός από την Πρίστινα και το Κίεβο.

Αυτό κάνει την Αθήνα την πόλη με τη μεγαλύτερη συνδεσιμότητα πτήσεων από όλες τις πόλεις που αναλύθηκαν (μαζί με το Λονδίνο και την Κωνσταντινούπολη). Μετ’ επιτάσεως, λοιπόν, η Ελλάδα ενθαρρύνει τους πολίτες να πάρουν αεροπλάνο αντί για τρένο.

Ο αριθμός των απευθείας σιδηροδρομικών συνδέσεων στην Ευρώπη θα μπορούσε να τριπλασιαστεί. Από όλες τις διαδρομές που αναλύθηκαν, το 42% (419 διαδρομές) θα μπορούσε να έχει απευθείας ημερήσιο ή νυχτερινό τρένο με διάρκεια ταξιδιού μικρότερη των 18 ωρών, χρησιμοποιώντας τις υπάρχουσες σιδηροδρομικές γραμμές. Ομως, μόνο το 27% (οι 114 από τις 419 δυνητικές απευθείας σιδηροδρομικές διαδρομές) εξυπηρετούνται αυτή τη στιγμή από απευθείας τρένο, ενώ το 73% (305 δυνητικές διαδρομές) δεν εξυπηρετούνται.

Οι απευθείας σιδηροδρομικές διαδρομές έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τις διαδρομές με ανταπόκριση, όπως περισσότερη άνεση, αξιοπιστία και πιο προσιτή τιμή, κι έτσι ενθαρρύνουν τους πολίτες να χρησιμοποιούν τα τρένα αντί για τις μετακινήσεις που υπερκαταναλώνουν ορυκτά καύσιμα. Σε καμία όμως από τις πόλεις που εξέτασε η έρευνα δεν αξιοποιούνται στο έπακρο οι δυνατότητες των απευθείας τρένων. Ακόμα και η Βιέννη, που έχει 17 απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις -τις περισσότερες στην Ευρώπη- χρησιμοποιεί μόνο το 59% των πιθανών διαδρομών. Υπάρχει δυνατότητα για 12 ακόμα απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις με μέγιστη διάρκεια ταξιδιού από και προς τη Βιέννη τις 18 ώρες.

Οι χειρότερες

Οι πόλεις με τις περισσότερες απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις μετά τη Βιέννη είναι το Μόναχο (15 συνδέσεις, δυνατότητα για άλλες 14), το Βερολίνο (14 συνδέσεις, δυνατότητα για άλλες 14), η Ζυρίχη (13 συνδέσεις, δυνατότητα για άλλες 15) και το Παρίσι (13 συνδέσεις, δυνατότητα για άλλες 16). Οι χειρότερες πόλεις είναι η Αθήνα, η Λισαβόνα, η Πρίστινα, το Σαράγεβο, τα Σκόπια και το Ταλίν, στις οποίες δεν υπάρχει κανένα απευθείας τρένο που να πηγαίνει σε καμία από τις άλλες πόλεις που αναλύθηκαν.

Στην Ευρώπη, εδώ και χρόνια υπάρχει ένα πολιτικό αδιέξοδο σχετικά με την αύξηση των απευθείας σιδηροδρομικών συνδέσεων και τη μετάβαση από μεταφορά με αυτοκίνητο ή αεροπλάνο σε μεταφορά με το φιλικό προς το κλίμα τρένο. Παρότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε 15 νέα διασυνοριακά έργα στην Ε.Ε. τον Δεκέμβριο του 2021, ως μέρος των σχεδίων της για τον σιδηρόδρομο, αυτό το νούμερο μειώθηκε στα 10 στις αρχές του 2023, ενώ καμία νέα διαδρομή δεν έχει δημιουργηθεί ακόμα. Η Greenpeace καλεί τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και την Ε.Ε. να ενισχύσουν τις συνδέσεις με τρένο, μιας και οι απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις στην Ευρώπη θα μπορούσαν να υπερτριπλασιαστούν χρησιμοποιώντας τις υφιστάμενες γραμμές.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τα τρένα δεν «σφυρίζουν» στη Γηραιά Ηπειρο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας