Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.4° 14.6°
1 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.3° 14.6°
3 BF
83%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 15.0°
3 BF
79%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.6° 15.6°
1 BF
87%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.2° 13.8°
2 BF
99%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.0° 14.9°
1 BF
74%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.0° 16.0°
1 BF
75%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.2° 16.2°
1 BF
78%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
16°C
16.4° 16.4°
2 BF
51%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
17°C
18.4° 17.2°
0 BF
75%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
77%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.0° 13.8°
2 BF
76%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
14°C
14.3° 14.3°
2 BF
82%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.8° 15.8°
2 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.3° 11.3°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
georges_didi-huberman
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ζωρζ Ντιντί-Ουμπερμάν. ΖΩΡΖ ΝΤΙΝΤΙ-ΟΥΜΠΕΡΜΑΝ. Σκόρπια. Ταξίδι στο αρχείο του γκέτο της Βαρσοβίας. Μετάφραση: Ρίβα Μπενβενίστε. Σελ. 144. ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΝΗΣΟΣ, 2023 | https://commons.wikimedia.org

Ο τόπος της μαρτυρίας

Ο Ζωρζ Ντιντί-Ουμπερμάν, φιλόσοφος των εικόνων και συγγενής θυμάτων από το εβραϊκό γκέτο της Βαρσοβίας, ένα αδιανόητο στρατοπεδικό πείραμα των ναζί στην καρδιά μιας από τις πιο ιστορικές πρωτεύουσες της Ευρώπης, καταγράφει «σκόρπια» θραύσματα, σκέψεις και συμπεράσματα από το απαράμιλλο αυτό αρχείο, με το πάθος του άμεσα ενδιαφερόμενου και τη νηφαλιότητα του πεπειραμένου μελετητή.

Αν υπήρξε ποτέ ένα πρότυπο-πρωτότυπο της υλικής μνήμης σε ζοφερούς καιρούς, άρα κι ένα πρότυπο-πρωτότυπο της ιστοριογραφίας των απανταχού καταπιεσμένων, η οποία, σύμφωνα με τον αλησμόνητο ορισμό της από τον Ε. Π. Τόμσον, καλείται να σώσει τη ζωή των υπεξούσιων από την «απέραντη συγκατάβαση των μεταγενέστερων», πρέπει να είναι αυτό εδώ: το γραπτό και εικονογραφικό αρχείο του γκέτο της Βαρσοβίας, που συνέθεταν επιμελώς από το 1939 έως το 1943 ο μαρξιστής Εβραίος αγωνιστής Εμάνουελ Ρίνγκελμπλουμ και η ομάδα Oyneg Shabes («η χαρά του Σαββάτου» στα γίντις), κρύβοντάς το σε τενεκεδένια δοχεία γάλακτος, για να το βρουν μετά την καταστροφή οι επόμενες γενιές και να μην τους επιτραπεί να ξεχάσουν.

Ο Ζωρζ Ντιντί-Ουμπερμάν, φιλόσοφος των εικόνων και συγγενής θυμάτων από το εβραϊκό γκέτο της Βαρσοβίας, ένα αδιανόητο στρατοπεδικό πείραμα των ναζί στην καρδιά μιας από τις πιο ιστορικές πρωτεύουσες της Ευρώπης, καταγράφει «σκόρπια» θραύσματα, σκέψεις και συμπεράσματα από το απαράμιλλο αυτό αρχείο, με το πάθος του άμεσα ενδιαφερόμενου και τη νηφαλιότητα του πεπειραμένου μελετητή.

Δύσκολα συνειδητοποιεί κανείς τις προκείμενες του εγχειρήματος που ανέλαβαν ο Ρίνγκελμπλουμ και οι συνεργάτες του: εν μέσω μαζικού θανάτου, λιμοκτονίας και ακραίας καταστολής, σε ένα διευρυμένο στρατόπεδο συγκέντρωσης με ορίζοντα τη βιομηχανική εξόντωση, οι έγκλειστοι αρχειοφύλακες, η πολιτικοποιημένη και γι’ αυτό σχετικά απομονωμένη «πρωτοπορία» του γκέτο, θέλησαν μετά λόγου γνώσης να γίνουν οι συστηματικοί ιστοριογράφοι της αβίωτης καθημερινότητάς τους και της ίδιας της εξόντωσης του λαού τους, σε μια μαχητική προσπάθεια να συνδυάσουν τις απέλπιδες εξεγερτικές τους βλέψεις με μια αντεστραμμένη damnatio memoriae του νικητή κατακτητή, ακριβώς μέσω της επιβίωσης των δικών τους πεπραγμένων, res gestae των ηττημένων.

Σε αυτή τη σωστική και συνάμα εκδικητική πρόθεση φιλοδοξεί να συμβάλει ο Ντιντί-Ουμπερμάν, εφιστώντας ιδιαίτερα την προσοχή μας στο ερευνητικό σκέλος της δουλειάς του Ρίνγκελμπλουμ και του κύκλου του: επρόκειτο όντως για το σχέδιο μιας κοινωνικής ιστορίας του γκέτο της Βαρσοβίας, όπως την ίδια εποχή ο Βάλτερ Μπένγιαμιν, προσωρινά επιζών ενός άλλου ναζιστικού στρατοπέδου συγκέντρωσης, στη Βουργουνδία, και τελικά θύμα επίσης των ναζί σαν τον Ρίνγκελμπλουμ και τους συντρόφους του, προσπαθούσε να αντλήσει μέσα από τα κοπιωδώς συλλεγμένα σπαράγματά του μια κοινωνική ιστορία όχι του ίδιου του φρικτού παρόντος, αλλά της μήτρας του στο πρόσφατο παρελθόν – στο Παρίσι της Δεύτερης Αυτοκρατορίας.

Πράγματι, από το βιβλίο του Ντιντί-Ουμπερμάν, αυτό που αναδύεται κυρίως είναι ένα μοντέλο γενικεύσιμο στο σήμερα, και όχι επειδή το στρατόπεδο συγκέντρωσης είναι, όπως υποστήριξε κάποτε ο Αγκάμπεν, ο νόμος της νεωτερικότητας, ο τόπος όπου η εξαίρεση γίνεται ο κανόνας και τα αλλοτινά υποκείμενα δικαίου ανάγονται διά της ωμής βίας στη γυμνή βιολογική τους ύπαρξη.

Το στρατόπεδο συγκέντρωσης, ως περιχαρακωμένο γκέτο ή ως ασφυκτική ζωή του κατατρεγμένου, του διωκόμενου (του Εβραίου, του κομμουνιστή, του αποικιοκρατούμενου αντάρτη, του αντικοινωνικού αναρχικού, του μελαμψού πρόσφυγα ή μετανάστη: οι φιγούρες πολλαπλασιάζονται ολοένα), αν πρόκειται να επιβιώσει ως ενεργός μνήμη που θα αντιστρατεύεται με ανθρώπινη φωνή τη βουβή παρουσία ενός αβάσταχτου χώρου, πρέπει να νοηθεί μάλλον ως ο κατεξοχήν τόπος της μαρτυρίας: το μέρος, ο τρόπος, η μέθοδος που επιτρέπει ή επιβάλλει σε κάποιον, πάσχοντα, υπέρμαχο ή και τα δύο, να διαρρηγνύει τη σιωπή, των μεταγενέστερων ή των συγκαιρινών, των αδιάφορων ή των κυρίαρχων, διαφυλάσσοντας το τι θα πει να ζεις στους πρόποδες του καφκικού Πύργου.

Η στρατοπεδική λογοτεχνία, σύμφωνα με έναν καθιερωμένο γραμματολογικό όρο, ή η –προσώρας ανύπαρκτη στην οικεία ορολογία– στρατοπεδική ιστοριογραφία, θα διαδεχόταν έτσι τη στρατευμένη εκδοχή της μυθοπλασίας ή της ιστορίας, αξιοποιώντας ολόπλευρα τις υψηλότερες και τις ταπεινότερες εκφράσεις ή αναπαραστάσεις της πραγματικότητας, αρνούμενη όμως να τις θέσει στην υπηρεσία μιας κυρίαρχης αφήγησης, πολιτικής ή άλλης, συμπεριλαμβανομένης, σε περίοπτη μάλιστα θέση, της ίδιας της αφήγησης, ως αδιάρρηκτης συνέχειας ενός λόγου που εκφέρεται από και απευθύνεται σε ταυτοτικά, κυριαρχικά υποκείμενα.

Ετσι, ο «Πίνακας πρώτων λέξεων» που παραθέτει στην αρχή της περιπλάνησής του ο Ντιντί-Ουμπερμάν, «σκόρπια», «σκόρπιες», «σκόρπιοι», δεν παραπέμπει μόνο στο ποιόν του αρχείου του Ρίνγκελμπλουμ (ή του πολύ πιο φημισμένου στους ακαδημαϊκούς κύκλους Passagen-Werk του Μπένγιαμιν), αλλά και σε ένα αίτημα για κάθε αρχείο που θα ήθελε εφεξής να εμπνευστεί από τους πρωτεργάτες της Βαρσοβίας: υλικά και συλλέκτες θα χρειαστεί πλέον να αναζητήσουν την ενότητά τους μέσα στον διασκορπισμό τους – μια καταδίκη που έγινε προορισμός.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο τόπος της μαρτυρίας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας