Με αναλυτικότερη ανακοίνωση επανέρχεται η οργάνωσηHumanRights360 επιχειρώντας να δώσει επιπλέον διευκρινίσεις σχετικά με το πόρισμα της Αρχής για την Καταπολέμηση Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, γνωστότερη ως Αρχή για το Ξέπλυμα του Μαύρου Χρήματος.
Σύμφωνα με πληροφορίες από δικαστικές πηγές που έχει αναφέρει η «Εφ.Συν.», ζητά από την Εισαγγελία να διερευνήσει τις κακουργηματικές κατηγορίες για απιστία και σύσταση εγκληματικής οργάνωσης σε βάρος του ιδρυτή και διευθυντή της οργάνωσης και άλλα πρόσωπα, όπως και να δεσμεύσει τους λογαριασμούς και τα περιουσιακά στοιχεία τους.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι εμπλεκόμενοι φέρονται να εισέπραξαν μέσω οργανώσεων – συγκοινωνούντων δοχείων εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ με τη μέθοδο του «καρουζέλ», αποτελώντας την ίδια στιγμή διαχειριστές της χρηματοδότησης και τελικοί αποδέκτες της.
Τμήματα του πορίσματος δημοσιοποιήθηκαν τις τελευταίες ημέρες στον Τύπο, δίνοντας αφορμή σε δημοσιεύματα φιλοκυβερνητικών μέσων για συνολική στοχοποίηση οργανώσεων που ασχολούνται με το προσφυγικό και ταυτόχρονα αναπαράγοντας τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς που αρνούνται τις καταγγελίες για σωρεία κραυγαλέων παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων στα σύνορα.
Η οργάνωση κάνει λόγο για «4 συν 1 ψεύδη», που εντοπίζει σε δημοσιεύματα που αναφέρονται στο πόρισμα της Αρχής, δίνοντας διευκρινίσεις για τα ποσά που διαχειρίστηκε ως φορέας διαχείρισης των κονδυλίων του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και για τους πόρους της, για τον τρόπο διαχείρισης των κονδυλίων και τη διαδικασία ελέγχου στον οποίο υπάγεται η διαδικασία.
Διαψεύδει ότι έχουν ήδη παγώσει οι λογαριασμοί των εμπλεκόμενων στο πόρισμα, όπως ισχυρίστηκαν ορισμένα δημοσιεύματα, και σημειώνει: «Ο λογαριασμός της HumanRights360 τρέχει κανονικά. Μάλιστα, η HumanRights360 δεν έχει, ως αυτή τη στιγμή, καμία επίσημη ενημέρωση για το εν λόγω πόρισμα, ούτε της έχει κοινοποιηθεί το σχετικό κείμενο από κάποια επίσημη ελληνική αρχή, Υπουργείο ή άλλον αρμόδιο φορέα στην Ελλάδα, παρότι η HumanRights360 συστηματικά τις τελευταίες ημέρες επιδιώκει και ζητά να λάβει γνώση του πορίσματος και των ευρημάτων του».
Ωστόσο, ως προς το βασικό σκέλος του πορίσματος, που αφορά την είσπραξη ποσών μέσω οργανώσεων – συγκοινωνούντων δοχείων με τη μέθοδο του «καρουζέλ», η οργάνωση αποφεύγει να σχολιάσει ή να δώσει απαντήσεις, δεσμευόμενη «να επανέλθουμε όταν και εφόσον λάβουμε γνώση του πορίσματος που φέρεται να έχει συντάξει η Αρχή Καταπολέμησης Μαύρου Χρήματος, παρέχοντας όλες τις αναγκαίες πληροφορίες και αποσαφηνίσεις για την αποκατάσταση της αλήθειας και την πλήρη αποτύπωση του έργου μας».
Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση της οργάνωσης:
4 ΣΥΝ 1 ΨΕΥΔΗ ΚΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ
Σε συνέχεια των ψευδών και ανυπόστατων ισχυρισμών που είδαν τις τελευταίες ημέρες το φως της δημοσιότητας αναφορικά με τη διαχείριση των κονδυλίων του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) από τη HumanRights360, επιθυμούμε να αποκαταστήσουμε την αλήθεια διευκρινίζοντας με σαφή και κατηγορηματικό τρόπο τα ακόλουθα:
Γράφτηκε ότι:
«Ο ιδρυτής της ΜΚΟ φέρεται να είχε συστήσει εγκληματική οργάνωση με στόχο να ιδιοποιηθεί μεγάλα ποσά από τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (όχι την ΕΕ) στον οποίο συμμετέχουν χώρες όπως π.χ. η Νορβηγία που χρηματοδοτούν τέτοιες οργανώσεις για μετανάστες».
Η αλήθεια είναι ότι:
Ο Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος, στον οποίο συμμετέχουν η Νορβηγία, η Ισλανδία και το Λιχτενστάιν, έχει συνάψει Μνημόνιο Συνεργασίας με την Ελλάδα, το οποίο περιγράφεται σε αδρές γραμμές από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων εδώ, ενώ πλήρες κείμενο είναι διαθέσιμο εδώ. Το Μνημόνιο αυτό περιγράφει αναλυτικά τα προγράμματα που υλοποιούνται κατά την τρέχουσα χρηματοδοτική περίοδο, η οποία εκτείνεται χρονικά ως τον Απρίλιο του 2024.
Σύμφωνα με το Μνημόνιο αυτό, στην Ελλάδα υλοποιούνται δυο προγράμματα ασύλου και μετανάστευσης. Το πρώτο, αναφερόμενο στο Μνημόνιο ως G Programme, Asylum and Migration, Capacity Building of the National Asylum and Migration Management Systems, υλοποιείται από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Υπουργείο Μετανάστευσης και είναι συνολικού ύψους 16.5 εκ ευρώ (χρηματοδότηση ΕΟΧ) ενώ διατίθενται επιπλέον 2.911.765€ από εθνικούς πόρους. Το δεύτερο πρόγραμμα για το άσυλο και τη μετανάστευση, επίσης ύψους 16.5 εκ ευρώ, υλοποιείται μέσω διαχειριστικού σχήματος (διαχειριστής επιχορήγησης), όπως προβλέπεται από το Μνημόνιο. Το διαχειριστικό αυτό σχήμα στο οποίο συμμετέχει η HumanRights360 προέκυψε κατόπιν δημόσιας και ανοιχτής διαγωνιστικής διαδικασίας, οι όροι της οποίας είναι δημοσιευμένοι εδώ
Στο πλαίσιο αυτό, και σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην προγραμματική συμφωνία μεταξύ του Διαχειριστή της Επιχορήγησης και του Γραφείου Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του ΕΟΧ στις Βρυξέλλες (δείτε εδώ), ο ιδρυτής της HumanRights360 λειτουργεί ως διευθυντής των δυο προγραμμάτων που υλοποιούνται μέσω του συγκεκριμένου σχήματος στην Ελλάδα, ενώ πλαισιώνεται από ομάδα 12 ατόμων, στην οποία περιλαμβάνονται και στελέχη του βασικού εταίρου του σχήματος, δηλαδή μιας εταιρίας παροχής ελεγκτικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών. Τα τελευταία, μάλιστα, είναι κατεξοχήν επιφορτισμένα με τον οικονομικό έλεγχο των δυο προγραμμάτων, ακριβώς λόγω της εξειδίκευσής τους και του υψηλού επιπέδου υπηρεσιών που προσφέρουν.
Να σημειωθεί, επιπλέον, ότι με αντίστοιχο διαχειριστικό σχήμα, δηλαδή μέσω του ρόλου του Διαχειριστή Επιχορήγησης, λειτουργούν ακόμα δυο προγράμματα του ΕΟΧ στην Ελλάδα: το πρόγραμμα Active Citizens Fund με διαχειριστή το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow (συνολικού ύψους 13.5 εκ ευρώ), και το πρόγραμμα Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα, συνολικού ύψους 21.5 εκ ευρώ, με διαχειριστή τον οργανισμό Innovation Norway. Αντίστοιχα σχήματα, που προκύπτουν μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών, εφαρμόζονται όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις υπόλοιπες χώρες που λαμβάνουν επιχορηγήσεις από τον ΕΟΧ.
Γράφτηκε ότι:
«Έχει συσταθεί ένα πολυπλόκαμο δίκτυο Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων με ενασχόληση με τους μετανάστες, που συνδέονται μεταξύ τους με στόχο την αφαίμαξη κονδυλίων από χώρες που στηρίζουν τη δράση τους»
Η αλήθεια είναι ότι:
Πέντε (5) οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών έχουν επιλεγεί κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο πεδίο της στήριξης ευάλωτων προσφύγων και αιτούντων άσυλο στην Ελλάδα. Η χρηματοδότηση που λαμβάνουν οι πέντε οργανώσεις ανέρχεται συνολικά σε 632.000 ευρώ, η δε διαδικασία επιλογής και τα έργα που υλοποιούν περιγράφονται πολύ αναλυτικά εδώ
Γράφτηκε ότι:
«Οι κινήσεις ήταν αστραπιαίες για να μπλοκαριστεί η χρηματοδότηση με το ποσό μαμούθ των 24 εκατομμυρίων ευρώ που ήδη φέρεται να είχε εγκριθεί για να καταβληθεί στην ΜΚΟ»
H αλήθεια είναι ότι:
Tο ποσό των 24 εκ ευρώ προκύπτει από το σύνολο της διαθέσιμης χρηματοδότησης και των δυο προγραμμάτων που διαχειρίζεται η Human Rights 360 και ο εταίρος της και αφορά σε δυο διακριτά προγράμματα, όπως αυτά προκύπτουν από το Μνημόνιο Συνεργασίας των δωρητριών χωρών του ΕΟΧ με την Ελλάδα (βλ. σημείο 1) καθώς και από την προγραμματική συμφωνία.
Ειδικότερα, το σύνολο της διαθέσιμης επιχορήγησης των 24εκ ευρώ διοχετεύεται, όχι βέβαια στην HumanRights360 αλλά σε συνολικά 11 έργα, ως ακολούθως :
(α) στο πλαίσιο του προγράμματος Τοπική Ανάπτυξη και Μείωση της Φτώχειας, σε τρία προκαθορισμένα έργα, ως ακολούθως:
«Ένταξη των παιδιών προσφύγων στα ελληνικά σχολεία» από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Wergeland. Το συνολικό ποσό της επιχορήγησης για το έργο είναι 1,5 εκατ. ευρώ και έχει διάρκεια τρία έτη (2019-2022).Το έργο περιγράφεται εδώ
«Αυξημένες ευκαιρίες κοινωνικής ένταξης για ευάλωτα άτομα» από το Κέντρο Αλληλεγγύης της Αθήνας. Το συνολικό ποσό της επιχορήγησης για το έργο είναι 2 εκατ. ευρώ με διάρκεια δύο έτη (2020-2021).Το έργο περιγράφεται εδώ
«Skills on Demand: Αυξημένες ευκαιρίες για ένταξη ανέργων στην αγορά εργασίας» από την Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ) του Δήμου Αθηναίων. Το έργο, διάρκειας δύο ετών, λαμβάνει συνολικό ποσό της επιχορήγησης 2,5 εκατ. ευρώ και παρουσιάζεται εδώ
(β) στο πλαίσιο του προγράμματος «Άσυλο και Μετανάστευση» (Αντιμετώπιση επειγουσών αναγκών για την υποδοχή και καταγραφή των αιτούντων άσυλο και για τη στέγαση ευάλωτων ομάδων) στην Ελλάδα, πέραν των πέντε ΜΚΟ η συμβολή των οποίων περιγράφεται αναλυτικά στο σημείο 2, μετέχουν επίσης, λαμβάνοντας μέρος στη συνολικής διαθέσιμης χρηματοδότησης, οι εξής οργανισμοί:
Το Νορβηγικό Συμβούλιο Προσφύγων (NRC) / NORCAP μέσω του προκαθορισμένου έργου: «Ανάπτυξη ικανοτήτων για αξιοπρεπή υποδοχή και προστασία των δικαιωμάτων των μεταναστών και των αιτούντων άσυλο στην Ελλάδα». Το συνολικό ποσό της επιχορήγησης για το έργο είναι 3,5 εκατ. ευρώ και έχει διάρκεια 2 έτη (2020-2022).
Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR) μέσω του προκαθορισμένου έργου «Διασφάλιση ποιότητας διαδικασιών ασύλου και δωρεάν νομικής βοήθειας σε ευάλωτους αιτούντες άσυλο» , η οποία έλαβε συνολική επιχορήγηση ύψους 3 εκ. ευρώ για ένα έτος, ποσό το οποίο απορροφήθηκε 100%. Το πρόγραμμα έχει λήξει.
Ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΔΟΜ), μέσω του προκαθορισμένου έργου «Υποβοηθούμενη εκούσια επιστροφή και επανένταξη ευάλωτων ομάδων», ο οποίος θα λάβει συνολικό ποσό επιχορήγησης για το έργο ύψους 1εκατ. ευρώ, για 7 μήνες.
Εξυπακούεται ότι τα ως ανωτέρω ποσά δεν έχουν μπλοκαριστεί, όπως εσφαλμένα αναφέρεται σε πληθώρα δημοσιευμάτων που αναπαράγονται άκριτα από τον Τύπο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αντιθέτως, και τα δυο προγράμματα εξακολουθούν να υλοποιούνται κανονικά. Μάλιστα, παρουσιάζουν ένα εξαιρετικά υψηλό ποσοστό απορρόφησης των διαθέσιμων κονδυλίων.
Γράφτηκε ότι:
«Η Αρχή προχώρησε ήδη σε πάγωμα λογαριασμού της ΜΚΟ HumanRights360»
Η αλήθεια είναι ότι:
Ο λογαριασμός της HumanRights360 τρέχει κανονικά. Μάλιστα, η HumanRights360 δεν έχει, ως αυτή τη στιγμή, καμία επίσημη ενημέρωση για το εν λόγω πόρισμα, ούτε της έχει κοινοποιηθεί το σχετικό κείμενο από κάποια επίσημη ελληνική αρχή, Υπουργείο ή άλλον αρμόδιο φορέα στην Ελλάδα, παρότι η HumanRights360 συστηματικά τις τελευταίες ημέρες επιδιώκει και ζητά να λάβει γνώση του πορίσματος και των ευρημάτων του.
Γράφτηκε ότι:
«Η ανοδική πορεία των εσόδων φαίνεται πάντως να συνεχίζεται και το 2022, παρά το ανησυχητικό περιβάλλον λόγω του ξεσπάσματος δυο πολέμων (όπως αναφέρεται στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις της για το 2021), καθώς ο συνολικός προϋπολογισμός των εσόδων φτάνει τα 2.079.442,02 με το ποσό του 1.464.949,86 να φέρεται ήδη επιβεβαιωμένο».
Η αλήθεια είναι ότι:
Η πράγματι ανοδική πορεία των εσόδων της HumanRights360 είναι απολύτως ανάλογη της αποτελεσματικότητας των δράσεων της, της διευρυμένης βάσης των δωρητών που στηρίζουν το έργο της οργάνωσης και των αρχών διαφάνειας και λογοδοσίας που εφαρμόζει απαρέγκλιτα σε όλα τα προγράμματα που υλοποιεί. Ειδικά για τα κονδύλια του ΕΟΧ, υποβάλλονται από τον διαχειριστή της επιχορήγησης στο Γραφείο του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του ΕΟΧ στις Βρυξέλλες, οι εξής αναφορές σε σχέση με τα οικονομικά στοιχεία των δυο προγραμμάτων, βάσει των οποίων ελέγχονται και, τελικά, πραγματοποιούνται, οι πληρωμές:
Mια ετήσια αναφορά προόδου των έργων
Δυο οικονομικές αναφορές ετησίως
Μια τελική έκθεση για κάθε έργο και μια τελική έκθεση για το πρόγραμμα, βάσει της οποίας θα ολοκληρωθούν οι πληρωμές, όπως προβλέπονται βάσει της σύμβασης για το πρόγραμμα.
Επίσης, μια σειρά από άλλους ελεγκτικούς μηχανισμούς που εφαρμόζονται από την HumanRights360, ως διαχειριστή επιχορήγησης. Συγκεκριμένα:
→ Τα εργαλεία που έχουν συσταθεί προκειμένου να πραγματοποιούνται σε τριμηνιαία βάση οικονομικοί και προγραμματικοί έλεγχοι σε όλες τις οργανώσεις και τους φορείς που έχουν επιλεχθεί να υλοποιήσουν έργα (συνολικά 11) συμβατά ως προς τις θεματικές και τη στόχευση των 2 Προγραμμάτων, «Τοπική ανάπτυξη και μείωση της φτώχειας» (3 έργα υλοποίησης) και «Άσυλο και Μετανάστευση» (8 έργα υλοποίησης)
→ Τον εσωτερικό μηχανισμό ελέγχου προκειμένου να εντοπίζονται παρατυπίες κατά τη διάρκεια υλοποίησης των Προγραμμάτων. Γι' αυτό το λόγο πραγματοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα έλεγχος οικονομικός από εξωτερικούς Ορκωτούς Ελεγκτές, τόσο στο ίδιο το σχήμα του Διαχειριστή Επιχορήγησης, όσο και στις Οργανώσεις που έχουν χρηματοδοτηθεί από τα EEA Grants.
→ Τις οικονομικές και προγραμματικές αναφορές για τα δύο Προγράμματα που υποβάλλονται σε ετήσια βάση στις 15 Φεβρουαρίου στο Γραφείο του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού των EEA Grants, στις Βρυξέλλες
→ Τις ενδιάμεσες οικονομικές αναφορές που υποβάλλονται στο Γραφείο του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού των EEA Grants, στις Βρυξέλλες
Σε τριμηνιαία βάση, λαμβάνουμε τις ενδιάμεσες οικονομικές και προγραμματικές αναφορές των οργανώσεων, προκειμένου να ελεγχθούν/αξιολογηθούν σε πρώτη φάση (προγραμματικά & οικονομικά) και να αξιολογηθεί σε δεύτερη φάση η επιλεξιμότητα των δαπανών και εν συνεχεία βάσει της προαναφερθείσας αξιολόγησης να προβούμε ως Διαχειριστές Επιχορήγησης στην ενδιάμεση πληρωμή. Σε όλη τη διάρκεια υλοποίησης των προγραμμάτων το οικονομικό & προγραμματικό τμήμα του Διαχειριστή Επιχορήγησης πραγματοποιεί επιτόπιους ελέγχους προκειμένου να ελεγχθούν και να αξιολογηθούν δια ζώσης τα έργα.
Με τη συμβατική ολοκλήρωση κάθε έργου, και μόλις υποβληθεί η τελική έκθεση από καθεμία από τις οργανώσεις που έχουν χρηματοδοτηθεί, πραγματοποιείται ο τελικός οικονομικός έλεγχος από -εξωτερικούς και ανεξάρτητους από τον Διαχειριστή Επιχορήγησης- Ορκωτούς Ελεγκτές για να διαπιστωθεί η χρηστή διαχείριση από τις χρηματοδοτούμενες οργανώσεις, αλλά και για να εξακριβωθεί η απουσία διπλής χρηματοδότησης για το έργο που υλοποιήθηκε. Μετά την τελική αναφορά που κατατίθεται από τους Ορκωτούς Ελεγκτές προς το Διαχειριστή Επιχορήγησης, και ανάλογα με τα ευρήματα, προβαίνουμε στην τελική πληρωμή και εκκαθάριση του έργου.
Τα ανωτέρω στοιχεία είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου και παρέχονται προς αποκατάσταση της αλήθειας και της φήμης της οργάνωσής μας, η οποία έχει τεθεί στο στόχαστρο. Δεσμευόμαστε να επανέλθουμε όταν και εφόσον λάβουμε γνώση του πορίσματος που φέρεται να έχει συντάξει η Αρχή Καταπολέμησης Μαύρου Χρήματος, παρέχοντας όλες τις αναγκαίες πληροφορίες και αποσαφηνίσεις για την αποκατάσταση της αλήθειας και την πλήρη αποτύπωση του έργου μας.
Aπό τη διοίκηση της ΗumanRights360
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας