Τις επιχορηγήσεις επαγγελματικών σχημάτων θεάτρου για την υλοποίηση των παραγωγών τους την περίοδο 2023-24 ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Πολιτισμού. Χορηγεί συνολικά 2.000.000 ευρώ σε 91 φορείς-επαγγελματικά σχήματα, τα οποία εγκρίθηκαν τελικά από τις 219 προτάσεις που κατατέθηκαν μετά την πρόσκληση μέσω του Μητρώου Πολιτιστικών Φορέων του ΥΠΠΟ τον περασμένο Φεβρουάριο για επιχορήγηση με σκοπό την υλοποίηση θεατρικών παραγωγών, φεστιβάλ, περιοδειών και εκδηλώσεων θεάτρου.
Από τις προτάσεις που πληρούσαν τα τυπικά κριτήρια η 8μελής Γνωμοδοτική Επιτροπή επέλεξε να μοιράσει από λίγα χρήματα σε πολλούς θιάσους, ζητώντας παράλληλα μεγαλύτερη στήριξη στο θέατρο και καταθέτοντας προτάσεις τόσο προς τους καλλιτέχνες όσο και προς το ΥΠΠΟ ώστε να επιτευχθεί ο στόχος.
Από το ποσά που χορηγήθηκαν και κυμαίνονται από 12.000 έως 40.000 €, τρεις είναι οι θίασοι που θα μοιραστούν τη «μερίδα του λέοντος», δηλαδή ποσό ύψους 40.000 € αντίστοιχα: το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν για το έργο «Οι δύο δειλοί» του Ευγένιου Λαμπίς, το Θέατρο του Νέου Κόσμου για τη «Γέρμα» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα και η εταιρεία θεάτρου «Δόλιχος» του σκηνοθέτη, ηθοποιού και μεταφραστή Δημήτρη Τάρλοου, που στεγάζεται στο θέατρο Πορεία, για τη μεταφορά του έργου του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι «Εγκλημα και τιμωρία». Ακόμη μία παραγωγή, αυτή της θεατρικής αστικής εταιρείας «Πράξη», θα λάβει 35.000 € για τον «Βασιλιά Λιρ» του Ουίλιαμ Σέξπιρ. Οι υπόλοιπες προτάσεις θα λάβουν κάτω από 30.000 €, με την πλειονότητά τους, σχεδόν οι 60 στις 91, να λαμβάνουν επιχορηγήσεις της τάξης των 15.000-20.000 €.
Ενδιαφέρον έχει και το σκεπτικό της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Θεάτρου, που αποτελείται από την αναπληρώτρια καθηγήτρια Θεατρολογίας στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ, Αννα Σταυρακοπούλου, η οποία είναι η πρόεδρος, τη δρα Θεατρολογίας/προϊσταμένη του τμήματος καλλιτεχνικού έργου και δραματολογίου του ΚΘΒΕ, Αμαλία Κοντογιάννη (αντιπρόεδρος) και τα μέλη Νικόλαο Ορφανό (ηθοποιό, σκηνοθέτη, καλλιτεχνικό διευθυντή ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης), Γαβριέλλα-Πηνελόπη Τριανταφύλλη (διευθύντρια προγραμματισμού και παραγωγής, Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος), Ελένη (Ελενα) Πέγκα (συγγραφέα, σκηνοθέτρια), Αντώνιο (Τώνη) Λυκουρέση (σκηνοθέτη), Σοφία Παντουβάκη (αναπληρώτρια καθηγήτρια Ενδυματολογίας, Aalto University, και σκηνογράφο), Μάριο Κωστάκη, προϊστάμενο της γενικής διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟ.
Οπως παραδέχεται η Γνωμοδοτική Επιτροπή, τα χρήματα δεν επαρκούν: «Τα προτεινόμενα προς επιχορήγηση ποσά δεν στοχεύουν να καλύψουν το συνολικό κόστος κάθε παραγωγής, αλλά τη μερική στήριξη των παραγωγών, με προτεραιότητα στην όσο το δυνατόν ικανοποιητικότερη διασφάλιση όσων καλλιτεχνών συμμετέχουν σε αυτές». Ισως είναι αυτός ο λόγος που τα μέλη της εκφράζουν την ευχή «για την ουσιαστική στήριξη του τομέα του θεάτρου κατά το μέγιστο δυνατό στο μέλλον».
Η Γνωμοδοτική Επιτροπή παρατηρεί ακόμη για τα σχήματα τα οποία δεν προκρίθηκαν, ότι υπήρξαν ελλείψεις και ασάφειες στη διατύπωση των προτάσεων, μη τεκμηριωμένοι προϋπολογισμοί και φανερές ανισότητες στην κατανομή των αμοιβών.
Δημοσιεύοντας το σκεπτικό της η επιτροπή φανερώνει την πρόθεση συμπερίληψης που το διακατέχει καθώς σύμφωνα με αυτό αποφάσισε:
● Να υπάρχει στο πλαίσιο της επιχορήγησης όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αντιπροσώπευση των σύγχρονων θεατρικών τάσεων, ενισχύοντας διάφορες κατηγορίες προτεινόμενων δράσεων τόσο ως προς τη θεματική -από το ελληνικό θέατρο και ειδικά τη σύγχρονη δραματουργία μέχρι το ξένο ρεπερτόριο με κλασικά όσο και σύγχρονα έργα- όσο και ως προς τον τύπο της θεατρικής παράστασης που περιλαμβάνει θέατρο πρόζας, devised, ομαδική δημιουργία κ.λπ.
● Ταυτόχρονα επισημαίνει ότι σημαντικό κριτήριο στην εισήγησή της ήταν αφενός η συστηματική παρουσία κάποιων καλλιτεχνών στη θεατρική ζωή της χώρας και αφετέρου η επιθυμία ενίσχυσης των εμπεριστατωμένων προτάσεων που κατέθεσαν νεότεροι δημιουργοί και ομάδες.
Νιώθοντας περαιτέρω την ανάγκη να δικαιολογήσει τους αποκλεισμούς στους οποίους προέβη, η επιτροπή κάνει αναφορά στην ποιότητα των αιτήσεων προς επιχορήγηση, επισημαίνοντας σοβαρές προχειρότητες και ελλείψεις «τόσο ως προς το κατατεθειμένο καλλιτεχνικό όραμα, όσο και ως προς την προτεινόμενη εκτέλεση μιας μεγάλης μερίδας προτάσεων».
Και δίνοντας «οδηγίες» προκειμένου να αποφευχθούν στο μέλλον περισσότεροι αποκλεισμοί προτάσεων λόγω ελλείψεων στα προαπαιτούμενα και τυπικών κωλυμάτων που δεν ήταν σύμφωνα με την προκήρυξη, η επιτροπή παρατηρεί ότι θα επιθυμούσε «οι προτάσεις, εκτός της περιγραφής ή περίληψης του προτεινόμενου έργου, να εστιάζουν σε μια πιο σαφή και ξεκάθαρη αποτύπωση και τεκμηρίωση του οράματος της σκηνικής πραγμάτωσης των προτεινόμενων παραγωγών με την παράλληλη αντιστοίχισή του στις δαπάνες του προϋπολογισμού για την ουσιαστικότερη και πληρέστερη αξιολόγησή τους».
Προς αυτήν την κατεύθυνση, της μεγαλύτερης συμμετοχής θιάσων στις επιχορηγήσεις προκειμένου στο μέλλον να γίνει στοχευμένη υποστήριξη προς τους θιάσους και τους καλλιτέχνες, τα μέλη της επιτροπής καταθέτουν και προτάσεις προς το ΥΠΠΟ. Συγκεκριμένα «προτείνουν θερμά προς το ΥΠΠΟ, για την επόμενη χρονιά, πέρα από τη διοργάνωση της ενημερωτικής ημερίδας για την κατάθεση προτάσεων, να πραγματοποιηθεί και διοργάνωση σεμιναρίων προετοιμασίας προτάσεων».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας