Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.7° 17.8°
2 BF
76%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.8° 19.8°
2 BF
58%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.0° 18.3°
2 BF
69%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
3 BF
56%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
0 BF
68%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
3 BF
48%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.1° 21.1°
1 BF
65%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
21°C
20.8° 19.4°
4 BF
68%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.2°
1 BF
59%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.1° 19.1°
3 BF
62%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
3 BF
77%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.3°
4 BF
68%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
55%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
24.0° 18.9°
2 BF
52%
Ρόδος
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
2 BF
81%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.0° 20.0°
2 BF
52%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.4° 18.3°
3 BF
75%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
22°C
22.2° 22.2°
2 BF
60%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.0° 18.0°
2 BF
58%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Η χορογράφος Αμάλια Μπένετ

Χορός στο πνεύμα του Τολστόι

Η Αμάλια Μπένετ έπεσε πάνω στη νουβέλα «Αφέντης και δούλος» του Τολστόι εντελώς τυχαία. Κατέβαζε από το ίντερνετ στον ελεύθερο χρόνο της διάφορα βιβλία, έχοντας, βέβαια, όπως μας λέει, πάντα στο μυαλό της το ενδεχόμενο κάποιο από αυτά να της δώσει ερέθισμα για ένα καινούργιο κομμάτι χορού.

Τελικά, «η νουβέλα του Τολστόι ήταν το τέλειο υλικό για χοροθέατρο. Ξέρετε, δεν είναι καθόλου εύκολο να βρεις αυτό που θέλεις, δεν υπάρχουν πολλά κείμενα ιδανικά για τη δουλειά που κάνω», λέει η γνωστή χορογράφος. Ποια αρετή της ακριβώς ταίριαζε στο χοροθέατρο; «Από μια στιγμή και πέρα στη νουβέλα η σημασία του λόγου χάνεται. Απομένουν οι πράξεις των ηρώων», απαντά.

Η παράστασή της «Master and Man» κάνει, λοιπόν, απόψε την πρεμιέρα της στο θέατρο «Πόρτα». Δυο λόγια για την ιστορία. Ο αφέντης, Βασίλι Αντριέιτς Μπριεχούνοφ, μια χειμωνιάτικη μέρα ξεκινά ταξίδι για να αγοράσει ένα κομμάτι γης. Μαζί του παίρνει τον δούλο του, Νικήτα. Χάνουν τον δρόμο τους σε μια χιονοθύελλα. Ο αφέντης, ο δούλος, ακόμη και το άλογο προσπαθούν μάταια να επαναφέρουν την άμαξα πίσω στον δρόμο. Θάβονται κάτω από το χιόνι και περιμένουν τη μοίρα τους. Ο αφέντης, σε μια απόπειρα να σώσει το τομάρι του, κλέβει το άλογο και φεύγει...

Ο Τολστόι, όμως, δεν θα άφηνε ποτέ τη νουβέλα του να τελειώσει έτσι. «Υπάρχει ένα πνευματικό ξύπνημα», εξηγεί η Αμάλια Μπένετ. «Ο αφέντης, ο άνθρωπος που ξεκίνησε, κόντρα στα σημάδια που του έδινε η φύση, ένα επικίνδυνο ταξίδι κινούμενος από απληστία, κυνηγώντας το κέρδος, στο τέλος αλλάζει. Θυσιάζει τον εαυτό του. Επιστρέφει στην άμαξα, ξαπλώνει πάνω στον θαμμένο στο χιόνι δούλο του, τον ζεσταίνει, του δίνει ζωή». Αυτή είναι για τη χορογράφο η καρδιά της νουβέλας, αλλά και της δικής της δουλειάς.

Επί σκηνής τρεις perfomer, τρεις τραγουδιστές και δέκα φοιτητές του δεύτερου έτους της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών, όπου η Μπένετ διδάσκει. Θα καταλαβαίνει ο θεατής, που δεν έχει διαβάσει τη νουβέλα του Τολστόι ή δημοσιογραφικά κείμενα για την παράσταση, τι ακριβώς συμβαίνει;

Η Αμάλια Μπένετ είναι κατηγορηματική. «Ηθελα να αφηγηθώ μια ιστορία. Δεν με ενδιέφερε κάτι πιο αφηρημένο. Οι τρεις χορευτές επωμίζονται τους ρόλους του αφέντη, του δούλου και του αλόγου. Ο θεατής θα νιώσει ότι υπάρχει ένα ταξίδι σε ένα άγριο, χιονισμένο τοπίο και ότι αυτό που διακυβεύεται πάνω στη σκηνή είναι η ικανότητα συμβίωσης μέσα σε δύσκολες συνθήκες». Και οι μαθητές της στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών; «Αυτοί είναι οι κάτοικοι του μικρού χωριού, στο οποίο καταφτάνει η άμαξα, τελευταίος σταθμός ζωής πριν ανοιχτεί στη χιονοθύελλα και τον θάνατο». Οσο για τους τρεις τραγουδιστές που συμμετέχουν, αυτοί υποχρεώθηκαν να μάθουν τη γλώσσα των... Εσκιμώων. O συνθέτης Αγγελος Τριανταφύλλου εμπνεύστηκε από τους ήχους της για να γράψει τη μουσική της παράστασης.

Είναι φανερό πως η χορογράφος είναι πολύ χαρούμενη που εγκαινιάζει με την παράστασή της το άνοιγμα της «Πόρτας» στον χορό με ένα δίπτυχο με κοινό τίτλο «Αφή: από το Αφη-γηματικό στο Αφη-ρημένο». Θα ακολουθήσει ακόμα μια παράσταση σύγχρονου χοροθέατρου, επίσης βασισμένη σε κλασική λογοτεχνία. «Εχω συνεργαστεί ως χορογράφος σε παραστάσεις του Θωμά Μοσχόπουλου. Χαίρομαι που με περιβάλλει με την εμπιστοσύνη και την εκτίμησή του», λέει. «Αλλά και γιατί σε μια περίοδο κρίσης, που τα πράγματα για τον χορό είναι χειρότερα από ποτέ, βρέθηκε μια στέγη για νέες δουλειές».

Μετά το «Master and Man» την περιμένει η χορογραφία σε μια καθαρά θεατρική δουλειά, τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ, που θα ανεβάσει ο Νίκος Καραθάνος στη Στέγη, ενώ υπάρχουν ήδη σχέδια για το Φεστιβάλ Αθηνών το καλοκαίρι.

Ερμηνεύουν: Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Σοφία Κόκκαλη, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος. Τραγουδούν: Θεοδώρα Μπάκα, Φοίβος Ριμένας, Νίκη Χαζιράκη. Θέατρο Πόρτα, Μεσογείων 59, τηλ.: 210-7711333. Παραστάσεις κάθε Δευτέρα, 9.15 μ.μ., έως 16 Φεβρουαρίου. Τιμή εισιτηρίου: 10 ευρώ.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Χορός στο πνεύμα του Τολστόι

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας