Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.4° 14.6°
1 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.3° 14.6°
3 BF
83%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 15.0°
3 BF
79%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.6° 15.6°
1 BF
87%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.2° 13.8°
2 BF
99%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.0° 14.9°
1 BF
74%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.0° 16.0°
1 BF
75%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.2° 16.2°
1 BF
78%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
16°C
16.4° 16.4°
2 BF
51%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
17°C
18.4° 17.2°
0 BF
75%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
77%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.0° 13.8°
2 BF
76%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
14°C
14.3° 14.3°
2 BF
82%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.8° 15.8°
2 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.3° 11.3°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η βράβευση του Γιώργου Λάνθιμου στς Κάνες | AP Photo/Lionel Cironneau

Τρία στα τρία για τον Γιώργο Λάνθιμο

Αποστολή στις Κάνες

Φέτος το Φεστιβάλ των Κανών, με προέδρους της Κριτικής Επιτροπής τούς αδελφούς Τζόελ και Ιθαν Κοέν, έδωσε τα βραβεία που, εξ ορισμού αλλά όχι πάντα κατ’ εφαρμογή, ταιριάζουν απόλυτα στο καλλιτεχνικό προφίλ του. Βραβεία που τιμούν το σινεμά του δημιουργού (των auteurs, όπως θα έλεγαν οι Γάλλοι) και που ξεχωρίζουν τις ταινίες που ασκούν κριτική στη σημερινή πολιτική και κοινωνική κατάσταση.

Το φεστιβάλ είχε από τις πρώτες του φετινές ανακοινώσεις δώσει προβάδισμα στον γαλλικό κινηματογράφο και γαλλικός είναι ο Χρυσός Φοίνικας του 2015 –αλλά φυσικά όχι γι’ αυτό!

AP Photo/Thibault Camus

Το «Dheepan» του Ζακ Οντιάρ, ενός επίμονου, σταθερά εμπνευσμένου σκηνοθέτη, είναι μια βραδυφλεγής αλλά εκρηκτική ματιά στη σύγχρονη «οικογένεια», αυτή των ανθρώπων που ενώνονται από την απλή ανάγκη της επιβίωσης, χωρίς να κοιτούν δεσμούς αίματος ή εθνικότητας, παρά μόνον ένα χέρι για στήριγμα και για βοήθεια.

Εξαιρετικά επίκαιρο, αριστοτεχνικά σκηνοθετημένο, το «Dheepan» δεν ήταν φαβορί, αλλά ήταν μια σοφή επιλογή.

Ο Οντιάρ είχε πάρει το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής το 2009 για τον «Προφήτη».

AP Photo/Lionel Cironneau

Η αποκάλυψη του φετινού φεστιβάλ, το ουγγρικό «Son of Saul» του πρωτοεμφανιζόμενου Λάζλο Νέμες, που τιμήθηκε με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, είναι μια ωμή, σκληρή ματιά στο Ολοκαύτωμα, με όλη την ελλειπτικότητα που επιτρέπει στην ιστορία του ν’ αγγίξει το σήμερα.

Επιπλέον, ο 38χρονος σκηνοθέτης που επέβαλε με την ταινία του μια έντονα στιλιζαρισμένη φόρμα, τόσο στην εικόνα όσο και στον ήχο, γύρισε το «Son of Saul» σε φιλμ και γι’ αυτό μίλησε και παραλαμβάνοντας το βραβείο του: «Μην αφήσετε το φιλμ να εκλείψει, επιτρέψτε και στη δική μου γενιά να μπορεί να κάνει σινεμά μ’ αυτό!».

AP Photo

Οτι η επιτροπή επέλεξε να δώσει το Βραβείο Σκηνοθεσίας στον Χου Χσιάο-Χσιεν για το «Assassin» είναι μια απόφαση ξεκάθαρη, έστω κι αν δεν μας βρίσκει σύμφωνους: ο Κινέζος auteur χρειάστηκε 25 χρόνια προετοιμασίας και 5 χρόνια γυρίσματος για να φτιάξει ένα εικαστικό κομψοτέχνημα, μια φορμαλιστική αλλά, από αυτή την πλευρά, αριστουργηματική ταινία πολεμικών τεχνών στην Κίνα του 9ου αιώνα που με κάθε της κάδρο κόβει την ανάσα.

Οσο για τον Γιώργο Λάνθιμο, το εκπληκτικό, ιδιοσυγκρασιακό, επίμονα παράξενο σύμπαν του αναγνωρίστηκε από το φεστιβάλ, κάνοντας τον σκηνοθέτη να πετυχαίνει τρία στα τρία: βραβείο στο «Ενα Κάποιο Βλέμμα των Κανών» (και υποψηφιότητα για Ξενόγλωσσο Οσκαρ) με τον «Κυνόδοντα», βραβείο σεναρίου στη Βενετία για τις «Αλπεις» και, τώρα, Βραβείο της Επιτροπής για το «The Lobster» (το πρώτο «ελληνικό» βραβείο στο Διαγωνιστικό μετά το «Μια αιωνιότητα και μια μέρα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου το 1998).

Ενα εκπληκτικό σερί, που τον τοποθετεί, σταθερά κι αμετακίνητα, ανάμεσα στους πιο δυνατούς κι ενδιαφέροντες σύγχρονους σκηνοθέτες του ευρωπαϊκού σινεμά και τίποτα λιγότερο.

AP Photo/Lionel Cironneau

Η ερμηνεία του Βενσάν Λεντόν στο «Ο νόμος της αγοράς» του Γάλλου Στεφάν Μπριζέ ήταν από τις σπουδαιότερες σ’ ένα πρόγραμμα από το οποίο δεν έλειπαν οι θεαματικοί ανδρικοί ρόλοι – σε μια ταινία, άλλωστε, που μεταφέρει εκπληκτικά τη σιωπηλή απόγνωση της ανεργίας.

Στις γυναικείες ερμηνείες, εντυπωσιακά επιλέχτηκε η Ρούνι Μάρα αντί της Κέιτ Μπλάνσετ για τον ρόλο της στο «Carol» του Τοντ Χέινς, η οποία ωστόσο ήταν πιο εσωτερική, πιο διακριτική, αλλά εξίσου διαπεραστική.

Χωρίς προφανείς απουσίες, το φετινό Φεστιβάλ Κανών ψήφισε… ευρωπαϊκά, αλλά κυρίως ταινίες που δείχνουν μια κινηματογραφική κατεύθυνση, προθέσεις επιλογής και ξεκάθαρη άποψη.

● Δήλωση για τη βράβευση του Λάνθιμου έκανε ο αν. υπουργός Πολιτισμού Ν. Ξυδάκης: «Είναι πολύ ωραίο για να είναι τυχαίο: Στο πρόσωπο του Γιώργου Λάνθιμου χαιρετίζουμε έναν προικισμένο καλλιτέχνη με σύγχρονη και προπάντων προσωπική δημιουργική γραφή, ο οποίος άνοιξε τα φτερά του στην Ελλάδα και ήδη πετάει στον κόσμο. Η χώρα μας είναι παρούσα στην Ευρώπη του πολιτισμού, στην πιο αυθεντική, στην ανθρωπιστική εκδοχή της Ευρώπης».

Τα Βραβεία του Φεστιβάλ

Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP

◢ Χρυσός Φοίνικας: «Dheepan» του Ζακ Οντιάρ

◢ Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «Son of Saul» του Λάζλο Νέμες

◢ Βραβείο της Επιτροπής: «The Lobster» του Γιώργου Λάνθιμου

◢ Βραβείο Σκηνοθεσίας: Χου Χσιάο-Χσιεν για το «Assassin»

◢ Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου: Μισέλ Φράνκο για το «Chronic»

◢ Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας: εξ ημισείας στη Ρούνι Μάρα για το «Carol» του Τοντ Χέινς και στην Εμανουέλ Μπερκό για το «Mon Roi» της Μαϊγουέν

◢ Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας: Βενσάν Λεντόν για το «Ο Νόμος της Αγοράς» του Στεφάν Μπριζέ

◢ Χρυσή Κάμερα: «La Tierra y la Sombra» του Σεσάρ Ασεβέδο από την Εβδομάδα Κριτικής

◢ Χρυσός Φοίνικας Μικρού Μήκους Ταινίας: «Waves ’98» του Ελί Νταγκέρ

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τρία στα τρία για τον Γιώργο Λάνθιμο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας