«Το αλάτι της Γης», το ντοκιμαντέρ για τον κορυφαίο Βραζιλιάνο φωτογράφο Σεμπαστιάο Σαλγκάδο που γύρισε ο Βέντερς μαζί με τον γιο του Τζουλιάνο, αποτυπώνει τον αγώνα του να καταγράψει κάθε μορφή καταπίεσης αλλά και την ίδια την ανθρώπινη φύση με όλη την αγριότητά της
Το αλάτι της Γης
σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς, Τζουλιάνο Σαλγκάδο
Ο Βραζιλιάνος φωτογράφος Σεμπαστιάο Σαλγκάδο αποτυπώνει τα τελευταία 40 χρόνια τα δυσκολότερα κεφάλαια της ανθρώπινης ζωής σε όλες τις ηπείρους, «γράφοντας με το φως», αφήνοντας μέσα στις συνθέσεις του, πολυβραβευμένες και ιστορικές πια, να φανεί ο ανθρώπινος αγώνας κόντρα στην κάθε μορφής καταπίεση και από την άλλη πλευρά η ψυχή της φύσης, συνοδοιπόρος του σε κάθε διαδρομή. Ο μεγάλος θαυμαστής του, Βιμ Βέντερς κι ο γιος του, σκηνοθέτης Τζουλιάνο Σαλγκάδο, βάζουν αυτή τη φορά τον ίδιο τον Σεμπαστιάο και τις εικόνες του μπροστά από την κάμερα, εξερευνώντας τη σχέση του καλλιτέχνη με το έργο του αλλά και τις προθέσεις ενός ξεχωριστού ανθρώπου να κάνει πολιτική επιλέγοντας το πού θα κοιτάξει και πού θα στρέψει το βλέμμα των θεατών του.
Οσο σύνθετες και μαζί αυτονόητες είναι οι φωτογραφίες του Σεμπαστιάο Σαλγκάδο -αν δεν γνωρίζετε το όνομά του, σίγουρα γνωρίζετε τις εικόνες του- άλλο τόσο πολύπλοκο κι απλό είναι το ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του. Μπορεί το όνομα του Βιμ Βέντερς ν’ αξιοποιείται για τη δημοσιότητα της ταινίας, η συμμετοχή του όμως είναι περιορισμένη: η ταινία ανήκει δημιουργικά πολύ περισσότερο στον γιο Σαλγκάδο, τον Τζουλιάνο, ο οποίος, εκτός από θαυμάσιος σκηνοθέτης, αναζητά να γνωρίσει βαθύτερα τον πατέρα που συνήθιζε να είναι απών σε αποστολές, να κερδίσει την αποδοχή του και παράλληλα να θεμελιώσει τις καλλιτεχνικές και πολιτικές προθέσεις του.
Το «αλάτι της Γης» είναι φυσικά ο άνθρωπος για τον Σαλγκάδο και η ταινία σ’ εκείνον στρέφεται: στον άνθρωπο Σαλγκάδο, στα εκατομμύρια ανθρώπων που παγίδευσε στην κάμερά του συναντώντας τους σε στιγμές πολέμου, δυστυχίας, κακουχίας, συναισθηματισμού, βίας, αναμέτρησης με τη φύση ή με τους άλλους ανθρώπους. Την ίδια ώρα εκείνο που κερδίζει σημασία είναι το όραμα και ο εγωισμός του καλλιτέχνη, η δική του σχέση με τη ζωή, έξω από τα αντικείμενα της τέχνης του και η αμφίδρομη σχέση του ανθρώπου με τη φωτογραφία, σε μια γεμάτη νόημα, ηθικό και πολιτικό βάρος, ανταλλαγή.
Η μεγαλύτερη αξία του ντοκιμαντέρ δεν είναι μόνο η εξοικείωση με έναν σπουδαίο δημιουργό -οι φωτογραφίες του έχουν πια γίνει μέρος της συνείδησης του σύγχρονου ανθρώπου για τη φύση του και την κατάστασή του- αλλά η τοποθέτηση του ίδιου μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο που επέλεξε για τη δουλειά του, εκεί όπου η φωτογραφία γίνεται ανθρωπολογία και φιλοσοφία. «Πόσες φορές απελπίστηκα με την ανθρώπινη φύση;» ακούγεται να μονολογεί ο Σαλγκάδο. «Πόσες φορές άφησα τη μηχανή μου στο πάτωμα και έπιασα το κεφάλι μου με τα δυο μου χέρια κλαίγοντας με λυγμούς; Δεν θέλετε να ξέρετε...» Κι όμως, η ταινία μάς κάνει να θέλουμε.
Η αρχαιολόγος
σκηνοθεσία: Κίμων Τσακίρης
Μόνη εναντίον όλων ή κρίκος στην αλυσίδα της ανθρώπινης ιστορίας; Η «αρχαιολόγος» της ταινίας είναι η Γεωργία Καραμήτρου-Μεντεσίδη, προϊσταμένη της Λ΄Εφορείας Αρχαιοτήτων. Δουλεύοντας σε ανασκαφή στις κοιλάδες του Αλιάκμονα βρέθηκε να μάχεται με τίποτε λιγότερο από τη ροή του χρόνου, γνωρίζοντας ότι σε δύο μήνες ο χώρος θα μετατραπεί σε λίμνη και τα ευρήματα θα πνιγούν στο νερό από το υπό κατασκευή φράγμα του Ιλαρίωνα της ΔΕΗ.
Ο Κίμων Τσακίρης, σκηνοθέτης του «Sugartown: Οι γαμπροί», γίνεται δρομέας στο πλάι της αρχαιολόγου, αγωνιζόμενος να προλάβει την καταγραφή της δουλειάς της ανασκαφής, μιλώντας ταυτόχρονα για τη θέση του ατόμου στην Ιστορία και για τη σπανιότητα και τη σημασία της προσωπικής ευθύνης. Το φιλμ είναι, από τη μια, μια θαυμάσια σκηνοθετημένη, κινηματογραφικών προθέσεων ταινία με ρυθμό, χιούμορ, θλίψη, νοσταλγία, σασπένς, καθώς στρέφει το ενδιαφέρον του όχι μόνο στο γεγονός που καταγράφει, αλλά κυρίως στη δυναμική ενός ανθρώπου και μιας ομάδας να κάνουν τουλάχιστον το καλύτερο που μπορούν.
Η «Αρχαιολόγος» μπορεί να έχει ένα χαρακτήρα επικαιρότητας, πολιτικού, αρχαιολογικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος, είναι όμως, περισσότερο, ένα ντοκιμαντέρ ανθρωποκεντρικό, που παρακολουθεί μια ηρωίδα η οποία, παρότι πιστεύει ότι απλώς κάνει όσα οφείλει, στην πραγματικότητα ξεχωρίζει μακράν από τη νόρμα μόνο και μόνο χάρη στις έντιμες προθέσεις της. Θρίλερ, γουέστερν, μελόδραμα και περιπέτεια συνθέτουν την απολαυστική «Αρχαιολόγο» που όσο αφήνει τον θεατή με μια αίσθηση μοναξιάς απέναντι στο σύνολο και στη φύση, άλλο τόσο εμπνέει για πράξεις υπερβατικές, αισιόδοξες μόνο με την ύπαρξή τους, χωρίς στιγμή να παραμελεί τις κινηματογραφικές ευθύνες της.
Ο άνθρωπος του Νοέμβρη
σκηνοθεσία: Ρότζερ Ντόναλντσον
ηθοποιοί: Πιρς Μπρόσναν, Ολγκα Κουριλένκο, Λουκ Μπρέισι
Ο Πίτερ Ντέβερο, ο πιο ικανός και πολυμήχανος πάλαι ποτέ πράκτορας της CIA, βάζει κατά μέρος τη σύνταξη για να ξαναμπεί στη δράση σε μια υπόθεση που τον αφορά προσωπικά και τον θέτει αντιμέτωπο με τον μαθητή του, την ίδια τη CIA κι ολόκληρη τη Ρωσία, από τη μαφία μέχρι τον επόμενο πρόεδρο.
Μεταφέροντας στην οθόνη τον ήρωα της σειράς best sellers του Μπιλ Γκρέιντζερ, η ταινία επενδύει στον Πιρς Μπρόσναν που ξέρει πώς να κρατά το ενδιαφέρον σε μια περιπέτεια, πιο άγριος από Τζέιμς Μποντ, πιο κομψός από Τζέισον Στέιθαμ, αλλά εξίσου φονικός.
Το σενάριο είναι από αφελές μέχρι γελοίο, οι Ρώσοι είναι εξαιρετικά κακοί, το ίδιο και οι υψηλά ιστάμενοι Αμερικανοί, αλλά το φιλμ έχει στιλ, σασπένς, ρυθμό και δυνατές σκηνές δράσης.
Το γεγονός ότι ο Μπρόσναν παραμένει σέξι, η Ολγκα Κουριλένκο κόβει την ανάσα κι ο νεαρότερος Λουκ Μπρέισι ως μαθητής με daddy complex είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμος για τις δάφνες του νέου sex symbol, βοηθά να ξεχαστούν οι ατέλειες, μαζί κι οι θεατές.
Η Τριλογία της Απόκλισης: Ανταρσία
σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Σουέντκε
ηθοποιοί: Σεϊλίν Γούντλεϊ, Θίο Τζέιμς, Κέιτ Γουίνσλετ, Οκτάβια Σπένσερ, Ναόμι Γουότς, Μάιλς Τέλερ, Ζόι Κράβιτς, Τζέι Κόρτνι, Aνσελ Eλγκορτ
Στο σίκουελ του «Divergent», η Τρις, επικεφαλής πια της επανάστασης που απειλεί το αυστηρά δομημένο κοινωνικό σύστημα, πρέπει ν’ αντιμετωπίσει τους εσωτερικούς της δαίμονες αλλά και την Τζανίν. Καθώς ο στρατός της χτενίζει τα ερείπια της πόλης για να εντοπίσει την Τρις και τον Φορ, εκείνοι αναζητούν συμμάχους. Ταυτόχρονα η Τρις αντιμετωπίζει μια σειρά σχεδόν αδύνατων προκλήσεων, καθώς επιδιώκει να ξεκλειδώσει την αλήθεια για το παρελθόν, και τελικά το μέλλον, του κόσμου της.
Το δεύτερο μέρος της «Τριλογίας της Απόκλισης», με απανταχού έφηβους fans, σταθεροποιεί τη θέση της Σεϊλίν Γούντλεϊ ως απολαυστικής ηρωίδας δράσης, σε μια ταινία με άφθονες δόσεις ειδικών εφέ, εφηβικού ρομαντισμού, φουτουριστικού κινδύνου, απαιτητικών εμποδίων, οικογενειακής ευθύνης, υποψίας έρωτα, αγνής φιλίας, sci-fi παραμυθιού και οσκαρικών ηθοποιών σε μικρούς ρόλους.
Σον το πρόβατο: Η ταινία
σκηνοθεσία: Μαρκ Μπάρτον, Ρίτσαρντ Στάρζακ
Ο Σον το πρόβατο αποφασίζει ν’ αφήσει τις δουλειές κατά μέρος και να διασκεδάσει λίγο – μόνο που θα μπλέξει σε μεγαλύτερες περιπέτειες απ’ ό,τι έχει φανταστεί. Μια παρεξήγηση με τον Αγρότη, ένα καραβάνι κι ένας λόφος όπου δύσκολα μπορεί κανείς να σκαρφαλώσει θα φέρουν τον Σον και το κοπάδι του στη Μεγάλη Πόλη, προσπαθώντας να σώσουν τον Αγρότη που κατέληξε εκεί εξαιτίας τους. Θα μπορέσει ο Σον να επιστρέψει, μαζί με τους υπόλοιπους, στην ασφάλεια του πράσινου λιβαδιού τους;
Ο διάσημος τηλεοπτικός ήρωας τής Aardman κάνει βόλτα στο σινεμά σε μια ταινία ζεστή σαν αγνό παρθένο μαλλί, διασκεδαστική, περιπετειώδη, τρυφερή και χαριτωμένη. Δείτε την μαζί με μικρούς θεατές και συναγωνιστείτε στο ποιος θα την απολαύσει περισσότερο.
Το τραγούδι του φοίνικα
σκηνοθεσία: Κρίστιαν Πέτσολντ
ηθοποιοί: Νίνα Χος, Ρόναλντ Τσέρφελντ, Νίνα Κούντσεντορφ
Αμέσως μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο η Νέλι έχει διασωθεί από στρατόπεδο συγκέντρωσης, το παραμορφωμένο πρόσωπό της όμως παραμένει όμορφο αλλά αγνώριστο μετά τις πλαστικές εγχειρήσεις. Η Νέλι επιστρέφει στον άντρα της, ο οποίος ωστόσο δεν την αναγνωρίζει και τη χρησιμοποιεί για να «προσποιηθεί» ότι είναι η σύζυγός του και να διεκδικήσει την περιουσία της «νεκρής» γυναίκας του.
Ο σκηνοθέτης τού «Barbara», με όπλο συγκλονιστικούς ερμηνευτές, μετατρέπει μια ιστορία που κινείται στο όριο της φαντασίας σε μια συναρπαστική παραβολή για την απώλεια ταυτότητας και εμπιστοσύνης στη σύγχρονη κοινωνία.
Amore Mio
σκηνοθεσία: Χρήστος Δήμας
ηθοποιοί: Φάνης Μουρατίδης, Ναταλία Τσαλίκη, Πάνος Μουζουράκης, Αθηνά Οικονομάκου, Λεωνίδας Καλφαγιάννης, Ιωάννα Πηλιχού, Αλέξανδρος Γιάννου, Ιωάννα Τριανταφυλλίδου, Ελίνα Μάλαμα
Τέσσερις πιπεράτες ερωτικές ιστορίες συνθέτουν το παζλ μιας κωμωδίας καταστάσεων. Οι εξωσυζυγικές περιπέτειες ενός προπονητή γυναικείας ομάδας βόλεϊ, μια κολλητή κι ένας κολλητός που ερωτεύονται την ίδια γυναικάρα, μια αταίριαστη σχέση μεταξύ ετερώνυμων και οι μετα-συζυγικές αναζητήσεις ενός γάμου της συμφοράς μπλέκονται με τον πιο απρόβλεπτο τρόπο.
Μία από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές κινηματογραφικές επιτυχίες όλων των εποχών στην Ιταλία διασκευάζεται από τον σκηνοθέτη και τους σεναριογράφους της «Νήσου», έχοντας ως πρωταγωνιστές ένα μεγάλο καστ τηλεοπτικών κυρίως ηθοποιών. Το ότι η εταιρεία διανομής απέφυγε διακριτικά τη δημοσιογραφική προβολή δεν φέρνει καλούς οιωνούς.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας