Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
20°C
20.9° 18.4°
1 BF
71%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.6° 19.3°
2 BF
61%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
19°C
22.0° 19.4°
2 BF
75%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
1 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
72%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.2° 20.2°
2 BF
74%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
59%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 21.2°
1 BF
67%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
21.4° 18.8°
4 BF
73%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.9° 18.2°
2 BF
61%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
61%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.7° 19.7°
2 BF
68%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.3° 19.9°
4 BF
73%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 21.2°
2 BF
57%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.1° 18.9°
1 BF
59%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.8° 18.8°
4 BF
79%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.5° 20.5°
2 BF
46%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.5° 18.3°
3 BF
66%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
64%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
64%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου στο Μέγαρο Μουσικής | ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ

Μπετόβεν-mania ηχητικής μαγείας

Η Καμεράτα ως ορχήστρα οργάνων εποχής και ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου είναι γνωστοί για τις εκκεντρικές, πλην πάντα ενδιαφέρουσες προτάσεις τους. Στις 6/3/2016, στο Μέγαρο Μουσικής, πρόσφεραν στους θιασώτες της ιστορικής ερμηνευτικής μια πολλαπλά ερεθιστική εμπειρία, αναβιώνοντας την ιστορικά καταγεγραμμένη mega-συναυλία (Βιέννη, 22/12/1808), όταν ο Μπετόβεν παρουσίασε έξι έργα του σε μια συναυλία-μαραθώνιο.

Μοιρασμένη σε δύο διαδοχικά δίωρα με χωριστό εισιτήριο, περιέλαβε την «Ποιμενική», τη «Συμφωνία αρ.7», το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.4», το «Gloria» από τη «Λειτουργία, έργο 86», την άρια κοντσέρτου «Ah, perfido!» και τη «Φαντασία για πιάνο, χορωδία και ορχήστρα».

Ανευ εξηγήσεων, η «Συμφωνία αρ.5», μέρος της ιστορικής μπετοβενικής συναυλίας, αντικαταστάθηκε εδώ από τη «Συμφωνία αρ.7». Ωστόσο η μεν «Εβδομη» είχε μόλις παιχτεί από την ΚΟΑ (19/2/2016), ενώ η «Πέμπτη» προγραμματίστηκε από την Ορχήστρα Νέων «Γκούσταβ Μάλερ» (4/4/2016). Προς τι λοιπόν ο περιττός ακρωτηριασμός του ενδιαφέροντος concept;

Παρακολουθήσαμε την πρώτη συναυλία αποκομίζοντας άριστες εντυπώσεις που οφείλονταν στο ευφυές, ψαγμένο στιλιστικό φινίρισμα και την υψηλή ποιότητα των ερμηνειών. Ο αρχιμουσικός αφιέρωσε τη βραδιά στον κορυφαίο πρωτεργάτη της ιστορικής ερμηνευτικής Νικολάους Αρνονκούρ που «έφυγε» στις 5/3/2016.

Η εκτέλεση της «Ποιμενικής» διέθετε στίγμα α λα Χάιδν/Μότσαρτ. Ηταν ακριβής, ανάλαφρη, δοσμένη με σαφή υπόγειο ρυθμικό παλμό, είχε ποιότητες λεπτομερειών που έτειναν σε μουσική δωματίου αλλά και καλοζυγιασμένα σχήματα ευφρόσυνων κορυφώσεων. Ξύλινα και χάλκινα πνευστά παιγμένα από εκλεκτούς σολίστες της ΚΟΑ (Μουρίκης, Οικονόμου, Βάμβας, Σίσκος, Κάκος) και άλλους μουσικούς (Ταρπάγκος) κέντησαν με μοτσάρτεια ευγένεια τα μελωδικά σόλι στο αργό μέρος.

Το «χωριάτικο» Scherzo και το καταληκτικό Allegretto δόθηκαν στιλιζαρισμένα, με ευγένεια και αβίαστο, καλαίσθητα υπογραμμισμένο σερφάρισμα των χαρακτηριστικών μελωδικών θεμάτων πάνω από τη συμφωνική δράση. Προσπερνώντας τον πειρασμό μιας ρομαντικής ορχηστρικής θύελλας, το Allegro παίχτηκε δυναμικά αλλά στιλιζαρισμένα, υπενθυμίζοντας ότι ο Μπετόβεν υπήρξε σύγχρονος του… Ροσίνι!

Εξαιρετική ήταν επίσης η εκτέλεση του «Κοντσέρτου για πιάνο αρ.4» από την Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου που έπαιξε σε πιάνο Stodart, σύγχρονο της εποχής σύνθεσης του έργου. Συνολικά και σε βάθος επεξεργασμένη με γνώμονα τον συνεχή, πολιτισμένο διάλογο πιάνου-ορχήστρας, κύλησε ισορροπώντας ευγένεια και σφρίγος -η υπογραφή του κλασικισμού!-, διαφάνεια και ηχοχρωματικό πλούτο, αιχμηρότητα φραστικής και εύρος φωτοσκιάσεων.

Προσαρμόζοντας τεχνικά την ανάγνωσή της στις δυνατότητες του πιάνου εποχής, η πιανίστρια αξιοποίησε τον ισχνότερο, λιγότερο πτητικό, «τραγανό» ήχο του Stodart σε ένα παίξιμο ολύμπιας καθαρότητας και ταυτόχρονα δεξιοτεχνικά συναρπαστικό, εύστοχα εμπλουτισμένο με καίριες διανθίσεις.

Το εναρκτήριο μέρος δόθηκε πολιτισμένα, το δεύτερο ονειρικά-στοχαστικά, το τρίτο αιχμηρά, με βιάση και ανήμερη ορμή. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με το «Gloria» από τη «Λειτουργία, έργο 86» σε μια ανάγνωση αντίστοιχων ποιοτήτων. Συμμετείχε η ελληνική χορωδία Armonia Atenea σε διδασκαλία Κωστή Κωσταντάρα και ένα γενικώς ομοιογενές κουαρτέτο μονωδών αποτελούμενο από την υψίφωνο Ελένη Σταμίδου, τη μεσόφωνο Θεοδώρα Μπάκα, τον τενόρο Γιάννη Φίλια και τον βαρύτονο Τίμο Σιρλαντζή.

Το συνδυαστικό ακρόαμα ορχήστρας και φωνών διέθετε επίσης το στίγμα της ιστορικής ερμηνευτικής: μικρό μέγεθος, ευκινησία, άριστα εστιασμένο ήχο, ηχοχρωματική παλέτα τονισμένων αντιθέσεων. Ερμηνείες «τελευταίας γενιάς» που ελπίζουμε και ευχόμαστε να βρουν τον δρόμο τους προς τη δισκογραφία!

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Μπετόβεν-mania ηχητικής μαγείας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας