Ο Ιβο Πογκορέλιτς ανήκει στους καλλιτέχνες που γεννούν ακραία συναισθήματα στους αποδέκτες της τέχνης τους. Κάποιοι τον λατρεύουν με πάθος για τις τολμηρές αισθητικές του επιλογές, άλλοι πάλι τις αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη.
Κανείς δεν μπορεί να παραμείνει αδιάφορος απέναντι στην ιδιοσυγκρασιακή του ματιά, στο αδιαμφισβήτητο ταλέντο του, στις τολμηρές δηλώσεις, στις πολυετείς απουσίες του από τον κόσμο της μουσικής (όπως το 1996 που, μετά τον θάνατο της συζύγου του, απείχε για χρόνια, επιστρέφοντας δισκογραφικά το 2019, με ένα άλμπουμ γεμάτο σονάτες για πιάνο των Μπετόβεν και Ραχμάνινοφ) και, φυσικά, στις τόσο ιδιαίτερες ερμηνείες του. Πόσο μάλλον όταν αυτός ο θρυλικός πιανίστας έχει μπροστά του την παρτιτούρα ενός έργου του Σοπέν, που τον συντροφεύει από τα νεανικά του χρόνια.
Το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 2 σε φα ελάσσονα του Φρεντερίκ Σοπέν, λοιπόν, είναι ένα από τα έργα που θα ακούσουμε από τον Πογκορέλιτς μεθαύριο, Παρασκευή, που συμπράττει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε μια βραδιά με τίτλο «Αρωμα 1830» (είναι η χρονιά που το έργο έκανε πρεμιέρα στο Εθνικό Θέατρο της Βαρσοβίας).
Κατά τα άλλα, η βραδιά θα ανοίξει με τη δημοφιλή εισαγωγή «Οι Εβρίδες» του Φέλιξ Μέντελσον, που εμπνέεται από το ομώνυμο νησιωτικό σύμπλεγμα της Σκοτίας και θα ολοκληρωθεί με την κατά πολλούς επαναστατικότερη πρώτη συμφωνία που έχει γραφτεί ποτέ από συνθέτη, τη «Φανταστική» του Εκτόρ Μπερλιόζ. Στο πόντιουμ για να διευθύνει το εμβληματικό έργο του Ρομαντισμού θα βρεθεί ο περιζήτητος Γάλλος αρχιμουσικός Φιλίπ Oγκέν (εξαιρετικά γνώριμος στη χώρα μας, καθώς ήδη από το 2008 έχει διευθύνει αρκετές όπερες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής).
«Πρόκειται για μια συναρπαστική συνάντηση με τρεις ιδιοσυγκρασιακά αντιπαραβαλλόμενες μορφές του πρώιμου ρομαντισμού, μια πολύ ενδιαφέρουσα εξερεύνηση του εσωτερικού κόσμου τριών από τους μεγαλύτερους συνθέτες. Οι μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών διαθέτουν μια ένδοξη ιστορία, από τον Ρίχαρντ Στράους μέχρι τον Δημήτρη Μητρόπουλο και τον Λόριν Μάαζελ, ενώ έχουν παίξει στο παρελθόν τα έργα που θα ερμηνεύσουμε μαζί. Ερχομαι σε αυτούς ως εκπρόσωπος των συνθετών, αλλά και ως μεταφραστής των γραπτών τους», αναφέρει ο μαέστρος της βραδιάς.
Οσο για τον Πογκορέλιτς, με τον δικό του τρόπο δημιουργεί προσδοκίες για τη βραδιά λέγοντας: «Ανυπομονώ ιδιαίτερα να ερμηνεύσω το Δεύτερο Κοντσέρτο για πιάνο του Σοπέν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ο Σοπέν διαθέτει μια απίστευτη ειλικρίνεια, την οποία μπορούν να νιώσουν όλοι οι ακροατές της μουσικής του», λέει ο Πογκορέλιτς.
«Είναι ένας συνθέτης που πάντα προκαλούσε τον εαυτό του, ώστε να βρίσκει όλο και περισσότερο λακωνικές λύσεις. Ο στόχος ήταν να εκφράζει περισσότερα, με λιγοστά μέσα. Η ειλικρίνειά του είναι συγκλονιστική».
Γεννημένος στις 20 Οκτωβρίου 1958, στο Βελιγράδι της Γιουγκοσλαβίας (σημερινή Σερβία), από πατέρα Κροάτη και μητέρα Σέρβα, ο Πογκορέλιτς παραμένει μουσικός ενός ευρέος ρεπερτορίου, με τις ηχογραφήσεις του να περιλαμβάνουν έργα από διάφορους συνθέτες -από τις αρχές του 18ου έως τον 20ό αιώνα.
«Οταν ήμουν νεότερος, με αποκαλούσαν “Φρανκεστάιν του πιάνου”, διάβολο των πλήκτρων, πιανίστα που έπαιζε φορώντας δερμάτινα παντελόνια, που παρεμπιπτόντως δεν είχα ποτέ μου. Μιλούσαν για οτιδήποτε άλλο, εκτός από το παίξιμό μου. Πλέον, διακρίνουν σημάδια ωριμότητας μαζί με τις ρυτίδες μου. Ξεχνούν κάτι πολύ απλό: είμαι μουσικός με δίπλωμα. Εχω όλα τα εφόδια για να κάνω τη δουλειά μου. Είμαι πιστοποιημένος μουσικός. Δεν παίζω με αυτόν τον τρόπο από το πουθενά», απαντά ο ίδιος στους επικριτές.
«Το συνηθισμένο και το εύπεπτο δεν είναι καν επιλογή γι’ αυτόν τον οραματιστή των 88 πλήκτρων», έγραφε η Salzburger Nachrichten για τον πιανίστα που, μετά τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, σπούδασε στη Μόσχα και έμαθε να προκαλεί εντάσεις από τα πρώτα του κιόλας βήματα.
Ενα από αυτά ήταν και η συμμετοχή του, το 1980, στον Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου Σοπέν στη Βαρσοβία, όπου αποκλείστηκε στον τρίτο γύρο, με αποτέλεσμα η σπουδαία Mάρτα Αργκεριχ, που ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής, να παραιτηθεί σε ένδειξη διαμαρτυρίας, αποκαλώντας τον Πογκορέλιτς «ιδιοφυΐα». Ο αντίλογος από τους κριτές που τον έκοψαν από τον τελικό και του στέρησαν τη διάκριση έλεγε πως ο Κροάτης πιανίστας το παράκανε με τις «εκκεντρικότητες και τις ακρότητες, σε σημείο που παραμόρφωνε τη μουσική».
Αποτέλεσμα; Στον κόσμο της κλασικής μουσικής έμεινε ένα μεγάλο σκάνδαλο, η καριέρα του Πογκορέλιτς απογειώθηκε (έναν χρόνο μετά, έκανε το ντεμπούτο του στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης) κι εκείνος συνειδητοποίησε πως στο υπόλοιπο της καριέρας του θα πορεύεται με αυτό το φανατικό δίπολο...
📌 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, 8.30 μ.μ. Τιμές εισιτηρίων: 20€ -60€, 45€. Στις 19.30 δωρεάν εισαγωγική ομιλία του Χαράλαμπου Γωγιού για τους κατόχους εισιτηρίων.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας