Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
19°C
20.4° 17.6°
2 BF
67%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.8° 20.0°
3 BF
59%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.0° 19.9°
3 BF
67%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
4 BF
49%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.9° 22.9°
3 BF
43%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
23°C
23.2° 23.2°
2 BF
52%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.4° 18.4°
1 BF
42%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.5° 21.5°
1 BF
64%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
21.9° 19.8°
4 BF
76%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
19.9° 18.2°
3 BF
59%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
22.4° 22.4°
4 BF
46%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.7° 18.7°
3 BF
77%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
20.9° 19.8°
4 BF
73%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
54%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
22.2° 19.1°
3 BF
47%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.3° 18.8°
3 BF
82%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
21.6° 21.6°
1 BF
42%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.3°
4 BF
76%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
22.0° 22.0°
3 BF
61%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.4° 17.4°
2 BF
59%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ίβαν Μάγκρι, «Φάουστ» του Σαρλ Γκουνό    | Valeria Isaeva

«Ελπίζω στα βαθιά μου γεράματα να μη βασανίζομαι όπως ο Φάουστ»

Ακριβώς δέκα χρόνια μετά. Ενας από τους πλέον εμβληματικούς ήρωες της παγκόσμιας λογοτεχνίας και όπερας ετοιμάζεται να μας θέσει τα θεμελιώδη ερωτήματα περί ζωής, θανάτου, έρωτα, ευτυχίας από τα οποία κι ο ίδιος βασανίζεται. Η σκηνή στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα γεμίσει μαυροπίνακες, πληροφορίες, γνώσεις, άδεια θρανία. Μαθητές δεν θα υπάρχουν αλλά στην αίθουσα θα επιμένει καθημερινά να επιστρέφει ο καθηγητής Φάουστ, καθώς αδυνατεί να πιστέψει ότι δεν διδάσκει πια, ότι όλα έχουν τελειώσει κι έχει απομείνει μόνος.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή αναβιώνει φέτος για πρώτη φορά στη νέα έδρα της την επιτυχημένη παραγωγή, που είχε παρουσιαστεί το 2012 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, του πεντάπρακτου «Φάουστ» του Σαρλ Γκουνό –μιας από τις πλέον επιτυχημένες όπερες του γαλλικού ρεπερτορίου. Η παράσταση σε μουσική διεύθυνση Πιερ Ντιμουσό και σκηνοθεσία, χορογραφία, κινησιολογία Ρενάτο Τζανέλα κάνει πρεμιέρα στις 6 Απριλίου με πρωταγωνιστές διακεκριμένους Ελληνες και ξένους μονωδούς.

Σύμφωνα με την οπερατική εκδοχή ο ηλικιωμένος επιστήμονας Φάουστ πουλά την ψυχή του με αντάλλαγμα τη νιότη και τον έρωτα. Το πέρασμα του χρόνου, η θλίψη και η μοναξιά τού έχουν προκαλέσει σύγχυση και επιθετικότητα. Ερωτήσεις σχετικά με τη ζωή και τον θάνατο έρχονται στον νου του. Ανυπομονεί να καλωσορίσει την ημέρα που θα τον πάρει ο θάνατος, όμως αυτή η ώρα δεν έχει έρθει ακόμα. Μέσα στο θολωμένο μυαλό του συναντά τον Μεφιστοφελή, ο οποίος, με δέλεαρ τη Μαργαρίτα, τον πείθει να υπογράψει συμφωνία με τον διάβολο.

«O Φάουστ ήταν ο τελευταίος ρόλος που τραγούδησα στην Οπερα του Σίδνεϊ πριν η πανδημία του Covid κλείσει τα πάντα. Ελπίζω ότι η πανδημία θα αποτελεί σύντομα παρελθόν. Θα μείνουν οι ουλές και τα σημάδια που ελπίζουμε ότι θα επουλωθούν μέσω της μουσικής, του θεάτρου και όλων των μορφών τέχνης που θα γίνουν ο ύμνος μας στη ζωή. Είμαι, λοιπόν, εξαιρετικά χαρούμενος και ενθουσιασμένος που έχω την ευκαιρία να επιστρέψω στη σκηνή και την ενεργό δράση με αυτόν τον περίπλοκο χαρακτήρα», λέει ο τενόρος Ιβάν Μάγκρι που μαζί με τον Γιάννη Χριστόπουλο έχουν επωμιστεί τον απαιτητικό ρόλο του τίτλου. «Στην εκδοχή του Γκουνό, η ιστορία δεν ταυτίζεται απολύτως με το βιβλίο του Γκέτε, αλλά βασίζεται περισσότερο στο θεατρικό έργο που είχαν γράψει οι Μισέλ Καρέ και Ζιλ Μπαρμπιέ. Στην όπερα παρακάμπτεται το φιλοσοφικό υπόβαθρο. Δίνεται βάρος στην ιστορία αγάπης μεταξύ του Φάουστ και της Μαργαρίτας».

Ο «Φάουστ» του Γκουνό αποτελεί τυπικό δείγμα γαλλικής μεγαλόπρεπης όπερας (grand opéra) και είναι η πρώτη του είδους που σημείωσε τόσο μεγάλη επιτυχία παγκοσμίως (από το 1859 που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Παρίσι παρέμεινε το δημοφιλέστερο λυρικό έργο μέχρι περίπου τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο). Στηρίζεται σε ποιητικό κείμενο των Ζιλ Μπαρμπιέ και Μισέλ Καρέ, οι οποίοι άντλησαν το υλικό τους από το θεατρικό έργο «Φάουστ και Μαργαρίτα» του Καρέ (1850), όπως επίσης από το Α' Μέρος του «Φάουστ» του Γκέτε (1808).

«Ο Γκουνό μπόρεσε να δημιουργήσει μια απίστευτη μουσική και φωνητική ισορροπία ανάμεσα στους τρεις βασικούς χαρακτήρες του έργου κι αυτό για μένα κάνει αυτή την όπερα τρομερά γοητευτική. Σε ό,τι αφορά στο θέμα, μια όπερα που αφορά την ανθρώπινη φύση και τη συχνή επιθυμία κάποιου που ποθεί σφοδρά αυτό που δεν μπορεί να έχει θα είναι πάντα επίκαιρη», προσθέτει ο Ιβάν Μάγκρι.

Οσο για τον ήρωα που ερμηνεύει: «Ο Φάουστ είναι ένας βασανισμένος χαρακτήρας που βρίσκεται σε συνεχή αναζήτηση για την ομορφιά της προηγούμενης ζωής του. Είναι ένας ήρωας που αντί οι αναμνήσεις να μαλακώνουν την ψυχή του, μετατρέπονται στο μαρτύριό του. Ο Μεφιστοφελής, από την άλλη, αντιπροσωπεύει τις πιο σκοτεινές και κρυφές επιθυμίες κάθε ανθρώπου», λέει ο Ιταλός τενόρος. «Κάθε φορά που τελειώνει μια παράσταση του Φάουστ, νιώθω πολύ βασανισμένος, αλλά δεν ξέρω αν είναι επειδή νιώθω συμπόνια γι’ αυτόν...».

Εχει ως ήρωας χαρακτηριστικά που αναγνωρίζει και στη δική του ζωή; «Μέχρι αυτή τη στιγμή δεν βρίσκω ομοιότητες. Ελπίζω, δε, στα βαθιά μου γεράματα να είμαι πιο ήσυχος και συνειδητοποιημένος με τη διαδικασία της γήρανσης και τον ανελέητο χρόνο ώστε να μη βασανίζομαι όπως ο Φάουστ».


📌 Infο: Παραστάσεις: 6, 8, 9, 10, 12, 14, 16, 17 Απριλίου στις 19.30 (Κυριακή 18.30), Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Μεφιστοφελής: Γιάννης Γιαννίσης (6, 10, 16/4) Τάσος Αποστόλου (8, 12, 17/4) Πέτρος Μαγουλάς (9, 14/4). Βαλεντίνος: Διονύσης Σούρμπης (6, 9, 12, 16/4) Νίκος Κοτενίδης (8, 10, 14, 17/4). Βάγκνερ: Γιώργος Ματθαιακάκης (6, 9, 12, 16/4) Κωστής Ρασιδάκις (8, 10, 14, 17/4). Μαργαρίτα: Ιρίνα Λούνγκου (6, 9, 12, 16/4) Βασιλική Καραγιάννη (8, 10, 14, 17/4). Τιμές εισιτηρίων: από 10 € - 70 €. Προπώληση στα ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ και την ticketservices.gr

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Ελπίζω στα βαθιά μου γεράματα να μη βασανίζομαι όπως ο Φάουστ»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας