Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.9° 13.8°
0 BF
82%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.3° 13.6°
2 BF
84%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.1° 15.0°
2 BF
73%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.5° 12.5°
1 BF
86%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
82%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.4° 10.4°
1 BF
100%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.1° 15.1°
1 BF
88%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.7° 13.8°
1 BF
99%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.5° 14.9°
2 BF
70%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
15°C
15.0° 15.0°
2 BF
80%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
1 BF
79%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
53%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
89%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
17°C
17.2° 15.1°
0 BF
78%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.7° 16.8°
3 BF
84%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
13.8° 11.8°
0 BF
87%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.4° 14.4°
2 BF
83%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.6° 15.6°
2 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
10.7° 10.7°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Αρτεμις Μπόγρη, «Δέσπω» του Παύλου Καρρέρ

H «Δέσπω» συναντά τους «Ελληνικούς χορούς»

Μέχρι να αποφασιστεί από την επιτροπή των ειδικών και το υπουργείο Πολιτισμού πότε θα ξαναμπεί ο κόσμος στις αίθουσες, η Εθνική Λυρική Σκηνή εξακολουθεί να «χορεύει» στους ρυθμούς της επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Ακόμα μια παραγωγή έρχεται να προστεθεί στο πλούσιο πρόγραμμα της GNO TV από τις 17 Μαΐου έως τις 31 Ιουλίου, υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Στην πραγματικότητα, δύο σπουδαία έργα της Επτανησιακής και της Εθνικής Σχολής ανεβαίνουν σε μια ενιαία παράσταση όπερας και χορού. Πρόκειται για τη «Δέσπω» του Παύλου Καρρέρ σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Ζιάβρα και σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη και για τους «Ελληνικούς χορούς» του Νίκου Σκαλκώτα σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Ζιάβρα και χορογραφίες των Πατρίσιας Απέργη και Λίντας Καπετανέα-Γιόζεφ Φρούτσεκ (συμμετέχουν η Ορχήστρα, η Χορωδία, το Μπαλέτο και Μονωδοί της ΕΛΣ).

Η «Δέσπω» είναι η τρίτη όπερα του Παύλου Καρρέρ που βασίστηκε σε ελληνικό θέμα (προηγήθηκαν οι «Μάρκος Μπότσαρης» και «Η Κυρα-Φροσύνη» και ακολούθησε το τελευταίο του έργο «Μαραθών-Σαλαμίς»). Στην πρώτη έκδοση του λιμπρέτου βλέπουμε πως το έργο χαρακτηρίζεται ως το «Πρώτον Ελληνικόν τραγικόν Μελόδραμα». Αυτό το χρωστά αφενός στο γεγονός ότι η πρωτότυπη γλώσσα του είναι τα ελληνικά –στις προηγούμενες δύο τα ελληνικά ήταν διασκευή της ιταλικής μετάφρασης–, αφετέρου στη σημασία που δίνει ο συνθέτης στο να τονιστεί ο ελληνικός χαρακτήρας της δημιουργίας του και μέσω της μουσικής. «Ο Ελληνικός μουσικός χρωματισμός σχετικός με το ύφος και την ενότητα του αντικειμένου», γράφει ο ίδιος στην επιστολή του προς το Ωδείο Αθηνών, λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση του έργου τον Αύγουστο του 1875.

H υπόθεση αφορά τις τελευταίες ώρες της Δέσπως (ηρωίδα του Σουλίου), η οποία μένει μόνη και ταμπουρωμένη με τις γυναίκες της περιοχής στον πύργο του Δημουλά (Κάστρο Ρινιάσας) στο Ζάλογγο και βάζουν τέλος στη ζωή τους (ανατινάσσονται) προκειμένου να μην παραδοθούν στο τουρκικό στράτευμα του Αλή Πασά που επιχειρεί έφοδο στο καταφύγιό τους. Στην παράσταση τον ρόλο του τίτλου ερμηνεύει η Αρτεμις Μπόγρη και μαζί της οι Δημήτρης Πακσόγλου, Διαμάντη Κριτσωτάκη, Γιάννης Σελητσανιώτης και η Χορωδία της ΕΛΣ.

Οσο για τους «Ελληνικούς χορούς», το κλασικό αυτό μνημείο της νεοελληνικής μουσικής, αποτελεί τη βάση για τη νέα συνεργασία του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με δύο από τις πλέον διακεκριμένες χορογραφικές δυνάμεις της χώρας που ψηλαφούν, με τον ιδιαίτερο τρόπο τους, τη σχέση του κληρονομημένου εθνικού αφηγήματος με το σήμερα (την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο Γιώργος Ζιάβρας). Τα ερωτήματα που στοιχειώνουν τον στοχασμό και τη χορογραφική προσέγγιση της Πατρίσιας Απέργη (στο Α' Μέρος του έργου, με τίτλο «Εθνική ενηλικίωση»):

Πώς το υλικό του παρελθόντος αφομοιώνεται από έναν σύγχρονο κόσμο μελαγχολικό, σημαδεμένο από την ήττα και τη φθορά; Πώς αναπροσδιορίζει κανείς την ιστορική του ταυτότητα υπό τη σκέπη της επίμονης, δυστοπικής αποτυχίας; Πώς, εντέλει, αγκαλιάζει την ατέλεια, ώστε να ανακαλύψει ξανά τον ηρωισμό μιας νέας ελπίδας; Το αποτέλεσμα είναι μια τολμηρή απόπειρα της διακεκριμένης χορογράφου να ανασύρει την επαναστατική ομορφιά και ποίηση που κρύβεται στο ρημαγμένο σώμα. Τα σκηνικά υπογράφει ο Δημήτρης Νασιάκος, τα κοστούμια η Πατρίσια Απέργη και η Ειρήνη Γεωργακίλα, τους φωτισμούς ο Νίκος Βλασόπουλος και τον ηχητικό σχεδιασμό ο Αλέξανδρος Δράκος-Κτιστάκης.

Στη δεύτερη χορογραφία της παραγωγής με τίτλο «Finality», η νέα χορογραφική πρόταση των RootlessRoot–Λίντας Καπετανέα, Γιόζεφ Φρούτσεκ αναζητά το σπαρακτικό μονοπάτι της ανόδου, της πτώσης και της όψιμης αποκατάστασης που χαρακτήρισε τόσους ήρωες και ηρωίδες του νέου ελληνισμού (από τους αγωνιστές του 1821 ώς τον ίδιο τον Σκαλκώτα, του οποίου την εγχώρια παραγνώριση διαδέχθηκε η διεθνής καταξίωση). Η σημαντική ομάδα χορού αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες ζωντανής επεξεργασίας του ηχητικού τοπίου που γεννιέται από την αλληλεπίδραση των χορευτών με ένα διαδραστικό σκηνικό περιβάλλον, εμπνευσμένο από τη σκέψη του συνθέτη. Τα σκηνικά υπέγραψε ο Πάρις Μέξης, τα κοστούμια η Ιζαμπελ Λόας, τους φωτισμούς ο Περικλής Μαθιέλλης και τον ηχητικό σχεδιασμό ο Χρήστος Παραπαγκίδης.

Info: Εισιτήρια των 10 ευρώ προπωλούνται στην ticket services & στα public. Πληροφορίες: Ταμεία ΕΛΣ 213 0885700.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
H «Δέσπω» συναντά τους «Ελληνικούς χορούς»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας