Αθήνα, 15°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
15°C
16.8° 13.4°
1 BF
83%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.6° 14.2°
2 BF
83%
Πάτρα
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.1° 15.0°
3 BF
75%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.1° 12.1°
1 BF
85%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.4° 10.4°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.5° 14.5°
2 BF
92%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.1° 13.8°
2 BF
99%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.9° 13.8°
1 BF
72%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
16°C
16.4° 16.4°
1 BF
82%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
1 BF
80%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
15°C
14.8° 14.8°
2 BF
54%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
0 BF
100%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.1° 15.1°
1 BF
73%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
4 BF
82%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
12.7° 11.8°
0 BF
93%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
15°C
15.5° 15.5°
0 BF
77%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.0° 15.0°
1 BF
86%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
10.7° 10.7°
0 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
Η ΚΟΑ, η γερμανική Χορωδία «Aρνολντ Σένμπεργκ» και οι Παπαθανασίου, Μπάκα, Σάντσο, Πριάντε υπό τον Βασίλη Χριστόπουλο (δεξιά) | ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ

Ελληνικές μουσικές ταξιαρχίες σε Χάιδν και Μότσαρτ

Στη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας τα δύο σημαντικότερα αθηναϊκά ορχηστρικά σύνολα, έχοντας επικεφαλής μείζονες Ελληνες αρχιμουσικούς που σταδιοδρομούν (και) στο εξωτερικό, μας πρόσφεραν ενδιαφέρουσες συναυλίες ενταγμένες στο πασχαλινό πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής. Σε αμφοτέρων τις εκτελέσεις κυριάρχησε ο συνειδητός προσανατολισμός προς τα διεθνώς αυτονόητα κεκτημένα της ιστορικής ερμηνευτικής. Ιδιαίτερα σημαντικό ήταν ότι το πενταμερές πασχαλινό πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής καλύφθηκε φέτος πλήρως και άριστα με εγχώριες μουσικές δυνάμεις˙ η επισήμανση έχει να κάνει με τη φυσική υγεία και την οικονομική βιωσιμότητα της εγχώριας μουσικής ζωής!

Αυστηρό μοτσάρτειο «Ρέκβιεμ»

Η συναυλία της ΚΟΑ υπό τον Βασίλη Χριστόπουλο ξεκίνησε με τη «Συμφωνία αρ.25» του Μότσαρτ (7/4/2015). Ο Ελληνας αρχιμουσικός διέπλασε μια εκτέλεση σβέλτη, με ακριβή φραστική, καλά εστιασμένα έγχορδα και έμφαση στη δομική οργάνωση του συμφωνικού ήχου. Συναρπαστικό ήταν το ορμητικό, α λα «Θύελλα κι Ορμή» δριμύ, καταληκτικό Allegro. Ακολούθησε το «Ρέκβιεμ», στην εκτέλεση του οποίου συμμετείχε η Χορωδία «Αρνολντ Σένμπεργκ» και τετραμελής ομάδα μονωδών αποτελούμενη από την υψίφωνο Μυρτώ Παπαθανασίου, τη μεσόφωνο Θεοδώρα Μπάκα, τον Ισπανό τενόρο Χουάν Σάντσο και τον Ιταλό βαθύφωνο Βίτο Πριάντε. Οπως σε προηγούμενες συναυλίες, σημαντική υπήρξε η υποστήριξη της γερμανικής πρεσβείας στην Αθήνα.

Η ερμηνεία εκτυλίχθηκε σε ίδιες συντεταγμένες ποιότητας ήχου και ακρίβειας στη φραστική. Η ανάπτυξη του συνόλου με στερεοφωνική διάταξη των εγχόρδων -1α και 2β βιολιά αντικριστά, κοντραμπάσα αριστερά, τσέλα στη μέση- και η χρήση μεσαίου μεγέθους κλιμάκιο της ορχήστρας σε συνδυασμό προς το μέγεθος της χορωδίας, έδωσαν ήχο ιδανικών ισορροπιών δυναμικής και ηχοχρωματικής μείξης. Απρόσμενα ενδιαφέρον, το ακρόαμα πρόβαλε κάπως περίεργο καθώς δέσποσε αδιάλλακτα μια προτεσταντικής αυστηρότητας και σχεδόν στρατιωτικής ακαμψίας διάπλαση του μουσικού ειρμού, που «στέγνωσε» αισθητά το περιπαθές συναισθηματικό της φορτίο της μουσικής.

Τοποθετημένοι μεταξύ χορωδίας και ορχήστρας, οι τέσσερις μονωδοί εξέπεμψαν το τραγούδι τους ως πρώτοι μεταξύ ίσων, δίνοντας ένα ωραίο αποτέλεσμα συνόλου. Μοναδικής ποιότητας και ακρίβειας ήταν η συνεισφορά της θεϊκής γερμανικής χορωδίας -πρόκειται για το προσφιλές φωνητικό σύνολο του Αρνονκούρ!- που ανταποκρίθηκε δίχως ίχνος προσπάθειας στη σφιχτή διεύθυνση του Χριστόπουλου, τραγουδώντας με αψεγάδιαστη ακρίβεια, κρυστάλλινη διαφάνεια και τέλειο συντονισμό. Τέλος, διατυπώνουμε τον θαυμασμό μας για την Μπάκα που μέσα σε μία εβδομάδα συμμετείχε σε τρεις διαφορετικές συναυλίες θρησκευτικής μουσικής τραγουδώντας διαφορετικά, ομοίως απαιτητικά, ρεπερτόρια!

Ο ευγενικός κύριος Χάιδν

Η θαυμάσια συναυλία της Καμεράτας υπό τον Γιώργο Πέτρου ξεκίνησε με τη «Συμφωνία αρ.44, Πένθιμη» του Χάιδν (8/4/2015). Σε άριστη φόρμα ο Ελληνας αρχιμουσικός διέπλασε μια ερμηνεία μοναδικού σφρίγους και αιχμηρότητας στη φραστική, ανέβασε τη θερμοκρασία της μουσικής σε απροσδόκητα ύψη και οργάνωσε τη ροή σε ασύλληπτης σαγήνης μεταπτώσεις. Ακολούθησε το «Stabat Mater» του ίδιου συνθέτη με συμμετοχή 16μελούς χορωδίας και τετράδας Ελλήνων μονωδών. Πρόκειται για έργο μάλλον σπάνια παρουσιαζόμενο, άνω της ωριαίας διάρκειας, με κυρίαρχα στοχαστικό χαρακτήρα, σχολαστική/συντηρητική δομή και ροή, και με λιγοστές μείζονες μεταπτώσεις. Οχι τυχαία λοιπόν μπόρεσε να συγκρατήσει το ενδιαφέρον, κυρίως χάρη στη θαυμάσια διεύθυνση.

Ο έμπειρος Πέτρου επένδυσε με αδιάλειπτη φροντίδα στην ευγένεια της εκφοράς, την κομψότητα της φραστικής και της διάπλασης του ήχου. Επιπλέον εξασφάλιζε πάντα ικανό χώρο για την αβίαστη εκτόνωση του συναισθήματος. Στιλιστικά προσανατολισμένη στην ιστορική ερμηνευτική, ικανοποιητικά ισορροπημένη από άποψη δυναμικής και ηχοχρωματικής μείξης, υπήρξε η συνεισφορά της χορωδίας και των τεσσάρων Ελλήνων μονωδών: της υψιφώνου Μυρσίνης Μαργαρίτη, της μεσοφώνου Ειρήνης Καράγιαννη, του τενόρου Βασίλη Καβάγια και του βαθύφωνου Πέτρου Μαγουλά. Ειδικά για τη Μαργαρίτη θα προσθέταμε με έμφαση ότι, ασυζητητί, θα όφειλε η ΕΛΣ να την αξιοποιεί συχνότερα και σε βασικούς ρόλους, αντί να επιμένει στη λογική… επετηρίδας στις διανομές.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ελληνικές μουσικές ταξιαρχίες σε Χάιδν και Μότσαρτ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας