Αθήνα, 17°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.6° 15.2°
2 BF
77%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.7° 16.4°
2 BF
85%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 15.5°
3 BF
78%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
2 BF
88%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
0 BF
77%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.2° 15.2°
2 BF
80%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
2 BF
86%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.4° 15.5°
2 BF
93%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.1° 15.9°
1 BF
70%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
2 BF
69%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.8° 16.8°
2 BF
79%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
49%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
18°C
18.3° 16.2°
1 BF
65%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
5 BF
78%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.6° 15.8°
0 BF
77%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
72%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
1 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
«Τοξοβόλοι ρίχνουν σε ένα άγαλμα» | HER MAJESTY QUEEN ELIZABETH II 2017, www.royalcollection.org.uk

Ο θεϊκός Μιχαήλ Αγγελος στη Νέα Υόρκη

Ιδιοφυής γλύπτης, εμπνευσμένος ζωγράφος, πρωτοποριακός αρχιτέκτονας, εξαιρετικός ποιητής στα χρόνια της Αναγέννησης. Μικελάντζελο ντι Λοντοβίκο Μπουοναρότι Σιμόνι (1475-1564) με όλη την έκταση του ονόματος και της μοναδικής καλλιτεχνικής προσωπικότητάς του. Αναγνωρίζεται παγκόσμια ως ένας από τους σπουδαιότερους δημιουργούς στην ιστορία της Τέχνης και ο βιογράφος του Τζόρτζιο Βαζάρι -ο οποίος μάλιστα εξέδωσε τη βιογραφία του πριν από τον θάνατό του- τού έδωσε το προσωνύμιο «Il Divino» (θεϊκός).

THIS FULL CREDIT MUST APPEAR ADJACENT WITH THE IMAGE

Μένουμε έκθαμβοι από το μεγαλείο της έμπνευσης, της τεχνικής και της πλαστικής μπρος στις μεγάλες γλυπτές και ζωγραφικές του δημιουργίες. Θαυμάζουμε την «Pietà» (1499) και τον αξεπέραστο «Δαβίδ» του (1501-1504) και εντυπωσιαζόμαστε από τις βιβλικές μορφές στον θόλο της Καπέλα Σιστίνα με τις νωπογραφίες της «Δημιουργίας του Αδάμ» (1508–1512) και της «Δευτέρας Παρουσίας» (1534-1541).

Ομως ο Μιχαήλ Αγγελος ήταν παραγωγικότατος στο να προσχεδιάζει έργα αλλά και να σχεδιάζει εμπνεύσεις της στιγμής. Σκιαγραφεί μορφές, συνθέτει φιγούρες με άπειρες κουκκίδες, μελετά και αποτυπώνει αισθαντικά τη μαγευτική σκέψη του στο χαρτί με καφέ και κόκκινο μελάνι, κραγιόνια και κιμωλία. Διορθώνει γραμμές, τοποθετεί σώματα το ένα πάνω στο άλλο, φτιάχνει αρχιτεκτονικά σχεδιαγράμματα και εκφράζει τη μεγαλοφυΐα του με διάθεση ζωγραφική, καλλιγραφική, ανέμελη.

Ο ίδιος ποτέ δεν υπήρξε περήφανος στο να επιδεικνύει τα σχέδιά του. Τα θεωρούσε προπαρασκευαστικές μελέτες, ένα απλό οπτικό ισοδύναμο της δημιουργίας που θα ακολουθούσε ή αποτύπωση μιας σκέψης που δεν θα άξιζε τον κόπο να γίνει κάτι πραγματικά μεγάλο.

Τα σχέδιά του είναι συναρπαστικά όμορφα και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης (The Met) στη Νέα Υόρκη συγκέντρωσε έναν πρωτοφανή αριθμό από αυτά στην έκθεση «Michelangelo: Divine Draftsman and Designer» που άνοιξε για το κοινό την περασμένη Δευτέρα και θα διαρκέσει μόλις τρεις μήνες, μέχρι τις 12 Φεβρουαρίου 2018.

Για την έκθεση, που εκτείνεται σε 15 μεγάλες αίθουσες, συγκεντρώθηκαν περισσότερα από 200 έργα στα οποία περιλαμβάνονται 133 αριστουργηματικά σχέδια, τρία γλυπτά και πίνακες του διασημότερου στην ιστορία της Τέχνης καλλιτέχνη. Πρώτη φορά παρουσιάζονται όλα μαζί και πολλά από αυτά ταξίδεψαν με δάνειο από περίπου 50 συλλογές ανά τον κόσμο και έπειτα από τιτάνιες προσπάθειες οκτώ συνολικά χρόνων.

Η έκθεση αποδεικνύει περίτρανα πως τα σχέδιά του δεν είναι λιγότερο ισχυρά από τα μεγάλα γλυπτά του. Τα εύθραυστα χάρτινα εκθέματα απαιτούν όλη την προσοχή των επισκεπτών γιατί είναι μια σπάνια εμπειρία να μπορέσεις να μελετήσεις τις λεπτομέρειες που αποτυπώνονται, ακόμα και να εστιάσεις στις γραμμές με την πίεση της πένας ή του κραγιόν πάνω στη σελίδα μέσα στη φόρτιση της δημιουργικής στιγμής του καλλιτέχνη.

Σπάνια σε δημόσια θέα, τα ντελικάτα και καλοδιατηρημένα σχέδια που δεν μπορούν να φωτογραφηθούν και είναι ευαίσθητα στο φως, μας αφήνουν να ανακαλύψουμε έναν άλλον Μιχαήλ Αγγελο. Οχι μόνο τον θεϊκό δημιουργό αλλά και τον στοχαστή, σπουδαστή, μελετητή, δάσκαλο και φίλο.

Κάθε καμπύλη στις σιλουέτες είναι ένας ύμνος στην αγάπη του δημιουργού για το ανδρικό σώμα που μορφοποιείται σε εκφραστικές στάσεις. Ακόμα και οι λίγες γυναικείες μορφές αποτυπώνονται με μυς και σε μερικές περιπτώσεις με γυμνασμένους κοιλιακούς, με χαρακτηριστικό σχέδιο το «Μελέτες για τη Σίβυλλα από τη Λιβύη και μικρό σκίτσο για καθιστή φιγούρα».

Τα πολύτιμα σχέδια έχουν τοποθετηθεί με χρονολογική σειρά ώστε να αφηγούνται όχι μόνο την πορεία της ζωής του δημιουργού αλλά και θεματικές ενότητες που κατά διαστήματα κέντριζαν τη φαντασία του.

Αξιομνημόνευτοι οι πειραματισμοί του στις παραστάσεις με κόκκινη μελάνη με τους «Τοξοβόλους που ρίχνουν σε ένα άγαλμα», χωρίς όμως τα τόξα τους, στους «Τρεις άθλους για τον Ηρακλή», με μαύρο και κόκκινο κραγιόν, στο «Ημιτελές σχέδιο για Παναγία και βρέφος» και στο «Ονειρο». Υπάρχει ένα εμπνευσμένο γλυπτό, το «Νεαρός τοξότης», που το φιλοτέχνησε σε ηλικία μόλις 15 χρόνων, και βέβαια ένα σπάνιας ομορφιάς ζωγραφικό που απεικονίζει «Το μαρτύριο του Αγίου Αντωνίου».

Η έκθεση δεν θα ταξιδέψει σε άλλο μουσείο και δεν είναι υπερβολικό να ισχυριστεί κάποιος ότι μια εγκατάσταση αυτού του μεγέθους δεν θα ξαναπαρουσιαστεί, καθώς οι εύθραυστοι θησαυροί θα επιστρέψουν φυλασσόμενοι στις βάσεις τους.

«Michelangelo: Divine Draftsman and Designer», Γκαλερί 899, στο Metropolitan Museum of Art (The Met), Νέα Υόρκη. Μέχρι τις 12 Φεβρουαρίου 2018 (https://www.metmuseum.org/exhibitions/listings/2017/michelangelo)

   

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο θεϊκός Μιχαήλ Αγγελος στη Νέα Υόρκη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας