Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
20°C
20.9° 18.4°
1 BF
71%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.6° 19.3°
2 BF
61%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
19°C
22.0° 19.4°
2 BF
75%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
1 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
72%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.2° 20.2°
2 BF
74%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
59%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 21.2°
1 BF
67%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
21.4° 18.8°
4 BF
73%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.9° 18.2°
2 BF
61%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
61%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.7° 19.7°
2 BF
68%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.3° 19.9°
4 BF
73%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 21.2°
2 BF
57%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.1° 18.9°
1 BF
59%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.8° 18.8°
4 BF
79%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.5° 20.5°
2 BF
46%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.5° 18.3°
3 BF
66%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
64%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
64%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
«Διώχνουν» τον Φρανκ Κάστορφ από τη VolksbÜhne | ANDREAS KAMPER

Σάλος (και) στο βερολινέζικο θέατρο

Διώχνουν και στην Ευρώπη οι πολιτικοί τούς διευθυντές θεάτρου, αλλά με προειδοποίηση πολύ καιρό πριν.

Και μετά το τέλος της θητείας τους. Οχι μπαμ και κάτω. Και έτσι, ο θόρυβος που δημιουργείται είναι πάντα (ή σχεδόν πάντα) επί της ουσίας.

Για παράδειγμα, όπως μάθαμε από τη «Μοντ», το καλλιτεχνικό Βερολίνο είναι σε αναβρασμό γιατί η Γερουσία ανακοίνωσε ότι δεν θα ανανεωθεί η θητεία του θρυλικού σκηνοθέτη Φρανκ Κάστορφ στη Volksbϋhne, που λήγει το 2016.

Απλώς θα παραταθεί για έναν χρόνο. Το 2017 ο Κάστορφ θα αποχαιρετήσει οριστικά ένα θέατρο που διευθύνει 23 χρόνια κάνοντάς το ένα από τα πιο σημαντικά της Ευρώπης.

Είχαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών την ευκαιρία να δούμε παραστάσεις του (καλοκαίρι του 2007), ανάμεσά τους και μια συγκλονιστική του ίδιου του Κάστορφ πάνω στο αμφιλεγόμενο πολιτικά (αλλά τόσο ποιητικό) «Norden» (Βορράς) του Σελίν για την κατάρρευση του Γ' Ράιχ.

Και δεν φτάνει που φεύγει ο Κάστορφ από τη «Volksbϋhne», την ίδια χρονιά, το 2017, θα εγκαταλείψει τη διεύθυνση του Μπερλίνερ Ανσάμπλ άλλος ένας θεατράνθρωπος-σύμβολο, ο Κλάους Πέιμαν. Τέλος εποχής.

Και το σπουδαιότερο, αυτοί οι «δυο θεοί του θεάτρου», όπως τους αποκαλεί η «Μοντ», είναι έξαλλοι με τον σοσιαλδημοκράτη δήμαρχο του Βερολίνου Μίκαελ Μίλερ (εκεί τα θέατρα χρηματοδοτούνται γερά από την Τοπική Αυτοδιοίκηση) και κυρίως με τον νέο γραμματέα πολιτιστικών υποθέσεων της πόλης, τον 49χρονο Τιμ Ρένερ. Αυτός, λένε, φταίει για όλα. Γιατί;

Ο Ρένερ θέλει να ανανεώσει το βερολινέζικο θέατρο, σε μια εποχή μάλιστα που τα λεφτά του δήμου λιγοστεύουν - η Volksbϋhne παίρνει πολλά, 17 εκατ. ευρώ τον χρόνο, αλλά οι θεατές της μειώνονται.

Ετσι, αποφάσισε να χαράξει νέα ρότα. Να τοποθετήσει για πρώτη φορά στη γερμανική ιστορία επικεφαλής ενός θεάτρου και συγκεκριμένα της Volksbϋhne όχι έναν σκηνοθέτη, αλλά έναν επιμελητή εκθέσεων.

Τον Φλαμανδό Κρις Ντέρκον, διευθυντή της Tate Modern!

Οι γερμανικές εφημερίδες έχουν σηκώσει ψηλά το θέμα, η συζήτηση άναψε. Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο δήμος υποτιμά το θέατρο.

Ο Κλάους Πέιμαν έστειλε οργισμένη επιστολή καταγγέλλοντας τον Ρένερ ως «την πιο λανθασμένη επιλογή της δεκαετίας», ανίκανο να σχεδιάσει πολιτική για τον πολιτισμό.

Η πληροφορία, πάντως, για τον Ντέρκον δεν επιβεβαιώνεται επίσημα.

Η «Μοντ» αναγκάστηκε να έρθει σε επικοινωνία μαζί του. Κι αυτός, πολύ διπλωματικά, εξέφρασε τον θαυμασμό του για τη Volksbϋhne και φρόντισε να πει ότι ο ίδιος πάντα «προσκαλεί στην Tate Modern παραστάσεις χορού και θεάτρου», μακάρι να ‘ρθει κάποτε και η Volksbϋhne (της πρότεινε, μάλιστα, και έργο!).

Πλάκα, πλάκα, σε μια εποχή που τα σύνορα ανάμεσα στο θέατρο και τις εικαστικές τέχνες πέφτουν (η «Μοντ» επισημαίνει το παράδειγμα του Καστελούτσι), ίσως το πείραμα στη Volksbϋhne να αφορά ολόκληρη την Ευρώπη.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Σάλος (και) στο βερολινέζικο θέατρο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας