Εφόσον η παρούσα Βουλή θα ξεκινήσει τη διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος, που θα ολοκληρωθεί από τη Βουλή που θα προκύψει από τις εκλογές του 2027, είναι προφανής ο συσχετισμός της ιδιότητας του κ. Τασούλα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός για την Προεδρία της Δημοκρατίας με αυτήν του εισηγητή της Ν.Δ. στη συνταγματική αναθεώρηση του 2019.
Δεν είναι απλώς μια κομματική υποψηφιότητα, αλλά και το πρόσωπο που θα στηρίξει την εκφωνημένη πολιτική αναθεώρησης διατάξεων όπως το άρθρο 16, για να εδραιωθεί ο δρόμος για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια, ή το άρθρο 24, το οποίο η Ν.Δ. θεωρεί ότι εμποδίζει τη νεοφιλελεύθερη «αξιοποίηση» των δασών - ακόμη και των καμένων εκτάσεων.
Η δημοκρατική αντιπολίτευση θα μπορούσε να συσπειρωθεί και γύρω από την προώθηση δομικών μεταρρυθμίσεων, όπως ο διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας, ουσιαστικών αλλαγών που ενισχύουν τη συμμετοχή των πολιτών, όπως τα δημοψηφίσματα.
Ο συγκεντρωτικός χαρακτήρας της σημερινής κοινωνίας ευνοεί τον παραγκωνισμό των πολιτών. Αντίθετα, μέσω των θεσμών της άμεσης δημοκρατίας, η πολιτική ασκείται σε πρώτο πρόσωπο και ενεργοποιεί την κοινωνία των πολιτών.
«Η πόλη, ο σημαντικότερος θεσμός της ανθρώπινης εξέλιξης, δεν είναι μόνο το θέατρο των πολιτικών συγκρούσεων και λειτουργιών ή ο υποβαθμισμένος χώρος όπου διαβιούν οι περισσότεροι πολίτες. Είναι ταυτόχρονα και η ελπιδοφόρα δυνατότητα ανασυγκρότησης της ζωής των πολιτών στο σύνολό της, όπου η πολιτική -δηλαδή η ενασχόληση με «τα της πόλεως»- φοράει τα καθημερινά της ρούχα, απαιτώντας ευρύτατες συμμετοχές και συνδιαμόρφωση κρίσιμων επιλογών», γράφαμε το 2000.
Το πετυχημένο τοπικό δημοψήφισμα ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του νερού στη Θεσσαλονίκη το 2014 ήταν άτυπο και είχε γίνει μαζί με τον πρώτο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών. Η διεξαγωγή δημοψηφισμάτων σε επίπεδο δήμου ή περιφέρειας θα προβλεφθεί με τον Νόμο 4555/2018, αλλά η ισχύς του θα ανασταλεί το 2020 από την κυβέρνηση της Ν.Δ. για λόγους «εθνικού συμφέροντος», γιατί οι εκλογικοί κατάλογοι δεν είχαν αναθεωρηθεί κ.λπ.
Από τον Ιανουάριο 2024, όμως, είναι πλέον δυνατή η διενέργεια τοπικών δημοψηφισμάτων, είτε ύστερα από απόφαση των 2/3 των μελών του δημοτικού/περιφερειακού συμβουλίου είτε με αίτηση του 10% των εγγεγραμμένων εκλογέων του δήμου/περιφέρειας και έλεγχο-έγκριση των νόμιμων προϋποθέσεων από το Δ.Σ./Π.Σ., με απλή πλειοψηφία. Δεν επιτρέπεται σε προεκλογική περίοδο ή σε έτος αυτοδιοικητικών εκλογών και έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα εάν το αντικείμενό του δεν ανάγεται στην αποφασιστική αρμοδιότητα του δήμου ή της περιφέρειας που το προκηρύσσει.
Ηδη, όμως, το υπουργείο Εσωτερικών σχεδιάζει το τοπικό δημοψήφισμα να μπορεί να διεξαχθεί έπειτα από αίτηση του 1/3 των δημοτών ή ύστερα από απόφαση των 2/3 των μελών του συμβουλίου. Και αυτό δεν πρέπει να περάσει.
* Συντονιστής ΠΡΑΣΙΝΩΝ - Οικολογία, δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας