Βιτσέντζος Κορνάρος, Ερωτόκριτος, Α`, 1021 – 1022.
K' ίντα δεν κάνει ο Έρωτας σε μιά καρδιά π' ορίζει,
σαν τη νικήσει, ουδέ καλό, ουδέ πρεπό γνωρίζει. (1).
110. Πως οι θεοί μοιράσανε τα αξιώματα τους, πως διάλεξαν τον Όλυμπο για τα ανάκτορα τους, το ιερό αυτό βουνό με τις πολλές πτυχώσεις.
Πείτε μου Μούσες θεϊκές που ζείτε στα παλάτια, στα δώματα τα Ολύμπια. Πείτε μου για να μάθω τι έγινε στην πρωταρχή; Ποιο εγεννήθη πρώτο εκεί επάνω στην κορφή του χιονισμένου Ολύμπου.
Στην πρωταρχή της πρωταρχής γεννήθηκε το Χάος κι έπειτα η ευρύστερνος η Γαία η μητέρα που κατοικούν θεοί, θνητοί κι όλα της γης τα όντα.
Και τα θαμπά τα Τάρταρα, μαυροσκοτεινιασμένα μέσα σε μια σκισμή της γης με τους μεγάλους δρόμους.
120. Ο Έρως έγινε μετά που είναι ο πιο ωραίος απ` όλους τους Ολύμπιους θεούς, τους αθανάτους. Ο Έρωτας σαν έρχεται όλους μας κυριεύει θνητούς μα και αθάνατους μας παραλύει όλους και κυβερνά στα στήθη μας την άμοιρη καρδιά μας. Τη φρόνιμη μας θέληση ο Έρως κυριεύει.
Από το Χάος έγινε το Έρεβος κι η Νύχτα, μαύρη και κατασκότεινη, μαυρομελανιασμένη.
Η Νύχτα με το Έρεβος σμίξανε με αγάπη και γέννησαν δύο παιδιά: Τη Μέρα και Αιθέρα.
Η Γαία, η μεγάλη Γη, τον Ουρανό γεννάει που είναι ίσος με αυτήν κι είναι γεμάτος άστρα. Ο Ουρανός φιλοξενεί όλους τους αθανάτους με μέγιστη ασφάλεια μέσα στα νέφαλα του.
Τα όρη, τα ψηλά βουνά με τις πολλές πτυχώσεις η Γαία η πλατύστερνος μετά στον κόσμο φέρνει,
130. οι Νύμφες για να κατοικούν στην ομορφιά της φύσης μέσα σε δροσερούς δρυμούς και άπατα φαράγγια.
Γέννησε έπειτα η Γη το πέλαγος το μέγα, τ` ατρύγητο, το όμορφο με το ψηλό το κύμα. Τον Πόντο εγκαθίδρυσε χωρίς να τον γεννήσει.
Πλάγιασε με τον Ουρανό (2) πολύ ερωτευμένη και γέννησε πολλούς θεούς, μακάριους, σπουδαίους. Γέννησε τον Ωκεανό με τις βαθιές τις δίνες, Κοίο και Υπεριονα, Ιαπετό και Κρείο, Θεία, Ρέα, Θέμιδα, Τηθύ και Μνημοσύνη, την Φοίβη την πανέμορφη με το χρυσό στεφάνι. Τελευταίος γεννήθηκε ο Κρόνος πιο ισχυρός από τ` αδέλφια του αλλά και δολοπλόκος, σκευωρός, ραδιούργος και μηχανορράφος. Με το που γεννήθηκε σκέφτηκε πώς να επικρατήσει του πατέρα του Ουρανού.
Ακολούθως το ζευγάρι Γαία και Ουρανός γέννησαν τους Κύκλωπες με την αδάμαστη καρδιά
140. τον Βρόντη, τον Στερόπη και τον Άργη τον ισχυρογνώμονα. Οι Κύκλωπες πρόσφεραν στο Δία τα ανίκητα όπλα του, τον κεραυνό και τη βροντή. Ήταν όπως οι άλλοι θεοί αλλά είχαν ένα μόνο μάτι στο κέντρο του προσώπου ολοστρόγγυλο, σαν κύκλο, και έτσι τους είπαν Κύκλωπες. Ήταν ισχυροί, βίαιοι και κάτεχαν πολλά τεχνάσματα.
Ακόμα η Γαία και ο Ουρανός έφεραν στον κόσμο τρεις γιους, τον Κόττο, τον Βριάρεω και τον Γύγη . Ήταν τεράστιοι. Πανίσχυροι, ψωροπερήφανοι και αλαζόνες τόσο που οι άνθρωποι φοβόταν να πουν τα ονόματα τους.
150. Τους λέγανε Εκατόγχειρες γιατί από τους ώμους τους φύτρωναν εκατό χέρια και είχαν πενήντα κεφάλια ο κάθε ένας. Είχαν γιγάντιο ανάστημα και ήταν πανίσχυροι. Κανείς δεν τους πλησίαζε.
Βιτσέντζος Κορνάρος, Ερωτόκριτος, Α`, 1021 – 1040. (1).
K' ίντα δεν κάνει ο Έρωτας σε μιά καρδιά π' ορίζει!
Σαν τη νικήσει, ουδέ καλό, ουδέ πρεπό γνωρίζει.
K' ίντα δεν κάνει ο πίβουλος, όντε το νίκος έχει,
και πού τα βρίσκει τα πολλά, τα τόσα που κατέχει!
Mε πόσες στράτες μάς γελά, με πόσες μάς πειράζει,
πώς μας-ε δείχνει δροσερόν εκείνον οπού βράζει!
Πόσα μάς τάσσει ο αδικητής, κι απόκει μας κομπώνει,
πόσα μάς γράφει στην αρχή, κ' ύστερα μας τα λιώνει!
Kαι ποιός μπορεί ν' αντισταθεί, την ώρα οπού θελήσει
ν' αρματωθεί με πονηριές, να μας - ε πολεμήσει;
Έτσι νικά τα γερατειά, ωσά νικά τη νιότη.
Xαρά στον όποιος του χωστεί, και φύγει από την πρώτη!
Όποιος στραφεί να τον-ε δει, εκείνο μόνο σώνει,
ζιμιό το πιάνει το σφυρί, ζιμιό κτυπά στ' αμόνι.
Mα οπού του φύγει ως τον-ε δει, και φίλο δεν τον έχει,
μ' όλον οπού βαστά φτερά, σφαίνει όσο κι αν κατέχει.
Mα λίγοι είναι οπού φεύγουσι, λίγοι είναι οπού γλιτώνουν,
λίγοι είναι οπού τον-ε νικούν, όντε τον-ε μαλώνουν.
Tο νίκος έχει στην αρχή, στο τέλος, κ' εις τη μέση·
κιανένα δεν εμάλωσε, να μην τον-ε κερδέσει...''
(2). Η Γαία (Γη) και ο Ουρανός είναι το πρώτο ζευγάρι της Ελληνικής Μυθολογίας. Ο αρχαίος άνθρωπος σ` αυτόν τον τόπο τους έκανε μέγιστους θεούς και τους ήθελε μαζί. Τι πιο φυσικό. Στη Γη ζεις, από τη Γη τρέφεσαι, η Γη είναι το ιδιαίτερο ενδιαίτημα σου. Είναι η Γη η ευρύστερνη, η Μητέρα όλων, η αρχετυπική Μητέρα. Ο σύντροφος της πρέπει να είναι αντάξιος της, πελώριος, ατέλειωτος να την αγκαλιάζει από παντού. Αυτός είναι ένας και μοναδικός. Ο Ουρανός. Και έσμιξαν. Έγιναν το πρώτο ζευγάρι. Οι άνθρωποι τους απέδωσαν ως τέκνα τους έξι Τιτάνες ( Ωκεανό, Κοίο, Κρίο, Υπερίωνα, Ιαπετό, Κρόνο), ‘εξι Τιτανίδες ( Θεια, Τηθύ, Φοίβη, Μνημοσύνη, Θέμιδα, Ρέα). Γέννησαν ακόμα τους Εκατόγχειρες ( Γύγη, Βριάρεω, Κόττο), τους Κύκλωπες ( Βρόντη, Στερόπη, Άργη) και τους Γίγαντες.
Ησιόδειο λεξικό
121. λῡσι-μελής[ῐ], -ές (μέλος), αυτός που ξεκουράζει και λύει (χαλαρώνει) τα μέλη του σώματος.
122. ἐπί-φρων, -ον (φρήν), φρόνιμος, συνετός, έξυπνος.
123. ἔρεβος, το, Ἐρέβους. Ο τόπος απόλυτου σκότους.
125. φῐλότης, -ητος, ἡ (φίλος), φιλία, αγάπη, στοργή.
129. ἔναυλος, ὁ (αὐλός), ο ρους του ποταμού, χείμαρρος, βουνίσιο ποτάμι, (αὐλή – αυλές), κατοικίες, τα ενδιαιτήματα των θεών της υπαίθρου.
130. βησσήεις, -εσσα, -εν, με φαράγγια, με πτυχώσεις και κοιλότητες, με δρυμούς.
131. ἀ-τρύγετος, -η, -ον (τρῠγάω), αυτός που δεν παρέχει σοδειά, άκαρπος, λέγεται για τη θάλασσα αλλά και για τον για τον αιθέρα.
131. οἶδμα, -ατος, τό (οἰδέω), πρήξιμο, διόγκωση, φούσκωμα, οἴδματι θύων, λυσσομανώντας με φουσκωμένα κύματα.
132. ἐφ-ίμερος[ῑ], -ον, επιθυμητός, ποθητός, θελκτικός, ευφρόσυνος.
139. ὑπέρ-βῐος, -ον (βία), λέγεται για υπερβολική δύναμη ή ισχύ.
140. ὀβρῐμό-θῡμος, -ον, ισχυρογνώμων.
Επίθετα θεών και θεϊκών υποστάσεων
127. Ουρανός ο μέγιστος, πρώτος θεός που ενώθηκε με τη Γαία (Γη) μητέρα και γεννήθηκαν οι Τιτάνες, οι Τιτανίδες, οι Κύκλωπες, οι Εκατόγχειρες και οι Γίγαντες.
133. Ὠκεανὸν βαθυδίνην. Ωκεανός με τις βαθιές τις δίνες.
136. Φοίβην τε χρυσοστέφανον. Η θεά (Τιτανίδα) Φοίβη, με το χρυσό στεφάνι.
139. Κύκλωπας ὑπέρβιον ἦτορ ἔχοντας. Οι Κύκλωπες με την ανίκητη, αδάμαστη καρδιά.
140. ὀβρῐμό-θῡμος, -ον, ισχυρογνώμων. Για τον Κύκλωπα Άργη.
ἀργής, -ῆτος, ὁ, ἡ (ἀργός)· λαμπρός, αστραφτερός, λέγεται για τη δυνατή αστραπή.
Στερόπης, -ου, ὁ, Στερόπης, Αστράπτων, όνομα ενός από τους τρεις Κύκλωπες, στη Θεογονία του Ησίοδου, στ. 140.
140. Βρόντης, ὁ (βροντάω), ένας από τους τρεις Κύκλωπες.
Βρόντην τε Στερόπην τε καὶ Ἄργην ὀβριμόθυμον.
148 – 149. Εκατόγχειρες: Τρεῖς παῖδες μεγάλοι ‹τε› καὶ ὄβριμοι, οὐκ ὀνομαστοί,
Κόττος τε Βριάρεώς τε Γύγης θ᾽, ὑπερήφανα τέκνα. (Ακόμα η Γαία και ο Ουρανός έφεραν στον κόσμο τρεις γιους, τον Κόττο, τον Βριάρεω και τον Γύγη . Ήταν τεράστιοι. Πανίσχυροι, ψωροπερήφανοι και αλαζόνες τόσο που οι άνθρωποι φοβόταν να πουν τα ονόματα τους.).
1*. Αρχιτέκτων. Ιστορικός Αρχιτεκτονικής. Ιστορικός Τέχνης.
2*. Στους αγαπημένους μου Ιωάννα – Μαρίνα, Ειρήνη, Κωνσταντίνο, Νικόλα, Χαράλαμπο.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας