Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
20°C
20.9° 18.4°
1 BF
71%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.6° 19.3°
2 BF
61%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
19°C
22.0° 19.4°
2 BF
75%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
1 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
72%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.2° 20.2°
2 BF
74%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
59%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 21.2°
1 BF
67%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
21.4° 18.8°
4 BF
73%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.9° 18.2°
2 BF
61%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
61%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.7° 19.7°
2 BF
68%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.3° 19.9°
4 BF
73%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 21.2°
2 BF
57%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.1° 18.9°
1 BF
59%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.8° 18.8°
4 BF
79%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.5° 20.5°
2 BF
46%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.5° 18.3°
3 BF
66%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
64%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
64%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
flyover
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

Flyover και… ραπανάκια για την όρεξη στη Θεσσαλονίκη

Η Θεσσαλονίκη του ενός εκατομμυρίου κατοίκων είναι η μόνη ευρωπαϊκή μεγαλούπολη που δεν έχει ακόμη σύγχρονα μέσα μαζικής μεταφοράς. Κύρια αιτία, το σύγχρονο γεφύρι της Αρτας, το εδώ και 23 χρόνια υπό κατασκευή Μετρό. Που επρόκειτο να λειτουργήσει το 2012, αλλά που το 2016 είχε ολοκληρωθεί μόλις το 30% του έργου.

Καθυστερήσεις για τις οποίες το Δημόσιο πλήρωσε στους εργολάβους 200, περίπου, εκατομμύρια ευρώ. Από το 2016 μέχρι το 2019 έγινε η πρώτη σοβαρή προσπάθεια ολοκλήρωσης του έργου, με την εφαρμογή μιας τεχνικής λύσης που επέτρεπε στον σταθμό Βενιζέλου να κατασκευαστεί υπογείως, με τα σημαντικά αρχαία να παραμένουν αμετακίνητα.

Το 2019, με το 75% του έργου ολοκληρωμένο και με την καταληκτική ημερομηνία στο τέλος του 2020, ο σημερινός πρωθυπουργός αποφάσισε μονομερώς ότι η τεχνική λύση που ακολουθούνταν από δεκάδες εξειδικευμένους μηχανικούς και τεχνικούς συμβούλους δεν ήταν… σωστή. Και με αυτό το ατεκμηρίωτο τεχνικά και αστήρικτο επιστημονικά σκεπτικό εξήγγειλε την αλλαγή σχεδιασμού του έργου.

Σύμφωνα με τον νέο σχεδιασμό, τα αρχαία της Βενιζέλου θα τεμαχίζονταν και θα μεταφέρονταν αλλού, προκειμένου ο σταθμός να κατασκευαστεί με την παραδοσιακή μέθοδο του ανοιχτού ορύγματος, τη μόνη που η αυθεντία του πρωθυπουργού αναγνώριζε ως ορθή. Το γεγονός ότι η ίδια λύση κατασκευής σταθμού με τα αρχαία στη θέση τους είχε εφαρμοστεί με επιτυχία 15 χρόνια πριν στον σταθμό Μοναστηράκι του Μετρό της Αθήνας αγνοήθηκε ως… ασήμαντη λεπτομέρεια.

Οπως σήμερα αποδεικνύεται, η ολοκλήρωση του έργου πήγε πίσω για περισσότερο από έξι χρόνια. Εν τω μεταξύ, η ακεραιότητα και η αυθεντικότητα του μοναδικού Decumanus Maximus χάθηκαν οριστικά και το Δημόσιο πλήρωσε για τις καθυστερήσεις άλλα 100, περίπου, εκατομμύρια ευρώ. Αλλά και οι επεκτάσεις του έργου, μία προς τις πολυπληθείς δυτικές συνοικίες και μία προς αεροδρόμιο, έτοιμες από το 2019, ακόμη περιμένουν την πολιτική απόφαση της κατασκευής τους.

Και ενώ η λειτουργία του Μετρό αναβάλλεται διαρκώς, η κυβέρνηση ξεκινά ένα νέο έργο, τον Fly Over περιφερειακό. Η κυκλοφοριακή μελέτη του οποίου αγνοεί τη μείωση της κυκλοφορίας των Ι.Χ. από τη λειτουργία του Μετρό και των επεκτάσεών του. Την ώρα που, όταν τα έργα που σήμερα κατασκευάζονται λειτουργήσουν, θα μειωθεί η ημερήσια κυκλοφορία των Ι.Χ. κατά 120.000.

Χωρίς να εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις, χωρίς να ληφθεί υπόψη η προτεραιότητα των μέσων μαζικής μεταφοράς, χωρίς σοβαρές κυκλοφοριακές και περιβαλλοντικές μελέτες και χωρίς να ληφθεί υπόψη η όχληση των κατοίκων, οι οποίοι έχουν ήδη προσφύγει στα δικαστήρια, η Θεσσαλονίκη εισέρχεται σε μια νέα ταλαιπωρία, με ένα φαραωνικό έργο που αντιστρατεύεται τη μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων.

Οι αποζημιώσεις εκατομμυρίων από την ακύρωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας φαίνεται πως αποτελούν ισχυρό κίνητρο για ακόμη μία φορά. Αφού σε μια μεγαλούπολη χωρίς μέσα μαζικής μεταφοράς, κάποιοι ονειρεύονται… ραπανάκια για την όρεξη.

*Καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής, πρώην πρύτανης ΑΠΘ

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Flyover και… ραπανάκια για την όρεξη στη Θεσσαλονίκη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας