Πριν από κάποια χρόνια στην Καισαριανή, ο δήμαρχος Καισαριανής επιχειρώντας, αφ' ενός, έναν πολιτιστικό περίπατο στο φεγγάρι του Αυγούστου και, αφ' ετέρου, την προσέγγιση του κόσμου στην πολιτιστική μας κληρονομιά απευθύνθηκε στο ΚΑΣ, στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Ζήτησε να δοθεί άδεια να διοργανώσουν ένα πολιτιστικό γεγονός υψηλής ποιότητας δωρεάν στον αύλειο χώρο της Μονής Καισαριανής. Προσκαλεσμένος ήταν ο Νικόλα Πιοβάνι, ο οποίος υποσχόταν μια μαγευτική βραδιά.
Το ΚΑΣ απέρριψε το αίτημα, φοβούμενο ίσως ότι θα βεβηλώσουν τον χώρο. Μπορεί ο δήμαρχος να έφερνε στον χώρο διάφορους πλανόδιους πωλητές, σουβλάκια, μπίρες, σάμαλι, κοκ, βρόμικο, μαλλί της γριάς και δεν συμμαζεύεται!!! Δεν είχε ο δήμαρχος την ποιότητα του οίκου Dior ούτε τη φερεγγυότητα!!! Βέβαια η συναυλία έγινε, γιατί ούτε ο δήμαρχος ούτε οι 6.000 θεατές που την απόλαυσαν δείλιασαν από την αστυνομία που ήρθε να «προστατέψει» τον χώρο.
Το ίδιο σκηνικό επαναλήφθηκε κάποια χρόνια αργότερα, όταν ο αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Αθήνας έκανε ένα παρόμοιο αίτημα. Αυτή τη φορά το αίτημα ήταν για τον περίβολο της Μονής Δαφνίου, ίδιας χρονολογίας με τη Μονή Καισαριανής. Η Δήμητρα Γαλάνη θα παρουσίαζε ένα εξαιρετικό πρόγραμμα ειδικά διαμορφωμένο για κάστρα και αρχαιολογικούς χώρους. Το αίτημα είχε την ίδια τύχη, απορρίφθηκε από την «αριστεία» του ΚΑΣ. Και αυτή τη φορά, δυστυχώς, αναβλήθηκε και το πολιτιστικό γεγονός, καθώς δεν υπήρχαν οι προϋποθέσεις της Καισαριανής. Ακριβοί στα πίτουρα και φτηνοί στο αλεύρι ή μαγκιές όπου τους παίρνει;
Αυτά συνέβαιναν τότε. Αυτά συνέβαιναν και αργότερα. Πριν από λίγα χρόνια, όταν το ΚΑΣ ομόφωνα αρνήθηκε την πραγματοποίηση επίδειξης μόδας στην Ακρόπολη από τον οίκο Gucci. Καλά έκανε. Μάλιστα η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών, Ελένη Μπάνου, ο επικεφαλής των έργων συντήρησης της Ακρόπολης, Μανώλης Κορρές, και ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης είχαν γνωματεύσει ότι ο πολιτιστικός χαρακτήρας της Ακρόπολης ως μοναδικού μνημείου και συμβόλου παγκόσμιας κληρονομιάς δεν συνάδει με τέτοιες εκδηλώσεις. Σωστά έπραξαν. Τώρα τι άλλαξε;
Προφανώς έλαμψε το άστρο του Dior και οι άνωθεν εντολές στον «ανεξάρτητο» θεσμό. Μια ομόφωνη απόφαση!!! Που άνοιξε μια μεγάλη πληγή και στο μνημείο και στην ελληνική κοινωνία. Και θέτει ακόμα πιο επιτακτικά το ερώτημα: Πώς διαχειριζόμαστε τα κορυφαία μνημεία μας, πώς τα παραδίδουμε στις επόμενες γενιές;
«Δι’ αυτά πολεμήσαμεν». Τα λόγια του στρατηγού Μακρυγιάννη δεν αγγίζουν τους αρίστους, δεν αγγίζουν τους «ουδέτερους» επιστήμονες. Στα πόσα ευρώ τελικά εκτιμάται η μετατροπή της Ακρόπολης σε «σκηνικό» για τη φωτογράφηση της συλλογής Cruises του οίκου Dior; Ολα στην αγορά. Η περίπτωση Dior είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση, όπου το «οικονομικό» κεφάλαιο αγοράζει «πολιτισμικό» κεφάλαιο, το οποίο χρησιμοποιεί ως την ύψιστη μορφή διαφήμισης. Οι πολιτιστικοί μας χώροι χάνουν την αξία τους και την αυτονομία τους – αφού η ιδιαίτερη λογική και οι αξίες τους υποσκάπτονται συστηματικά από τη λογική του χρήματος και της αγοράς.
Αγοραία τα μνημεία, αγοραίος ο πολιτισμός, μια νεοαποικιακού τύπου αντίληψη για το «στρατηγικό» σχέδιο της «τουριστικοποίησης» με οποιοδήποτε κόστος.
* πανεπιστημιακός-συγγραφέας
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας