Σε άρθρο-πρωτοσέλιδο θέμα της «Εφημερίδας των Συντακτών» (25.11.2019) έγινε κριτική μνεία στο ασφαλιστικό σύστημα, το οποίο προτίθεται να φέρει η κυβέρνηση της Ν.Δ., ως -δήθεν- συμμόρφωση με τις πρόσφατες δικαιοδοτικές κρίσεις του Συμβουλίου Επικρατείας σε σχέση με το ν. 4387/2016 («νόμο Κατρούγκαλου»).
Η συζήτηση που διεξάγεται γύρω από ένα νέο ασφαλιστικό σύστημα, μόλις τρία χρόνια μετά από μια ριζική ασφαλιστική μεταρρύθμιση, στηρίζεται στην διαστρεβλωμένη εντύπωση ότι το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας διέλυσε ολοσχερώς το «οικοδόμημα» της προηγούμενης Κυβέρνησης. Το Συμβούλιο της Επικρατείας, όμως, έκρινε συνταγματική την οργανωτική και λειτουργική ενοποίηση των ασφαλιστικών φορέων, άρα και την ένταξη διαφορετικών κατηγοριών του εργαζόμενου πληθυσμού (μισθωτοί εργαζόμενοι του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, ελεύθεροι επαγγελματίες/αυτοτελώς απασχολούμενοι) σε ενιαίους κανόνες εισφορών και παροχών.
Αντισυνταγματικό έκρινε το ύψος (συντελεστή επί του εισοδήματος) των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να καλύπτουν το σύνολο της ασφαλιστικής εισφοράς για την κύρια σύνταξη (20% επί του εισοδήματος), σε αντίθεση με τους μισθωτούς, οι οποίοι επιμερίζονται τη σχετική επιβάρυνση με τον εργοδότη τους (6,67%+13,33% αντίστοιχα).
Η εσφαλμένη άποψη ότι η ύπαρξη ενιαίων κανόνων εισφορών-παροχών κρίθηκε αντισυνταγματική έχει οδηγήσει στην υιοθέτηση προτάσεων (τόσο από την Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων όσο και από τον Υπουργό Εργασίας), οι οποίες βασίζονται στην πρόθεση αποσύνδεσης των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών από το πραγματοποιούμενο εισόδημα. Στο σκεπτικό των αποφάσεων 1880/2019 και 1888/2019 της Ολομέλειας του ΣτΕ, όμως, καταγράφεται ρητά ότι το πραγματοποιούμενο εισόδημα από την ασφαλιζόμενη εργασία και το ασφαλιζόμενο επάγγελμα μπορεί να αποτελέσει εύλογο κριτήριο για τον προσδιορισμό του ύψους της καταβλητέας εισφοράς, καθώς μαρτυρά εισφοροδοτική ικανότητα. Επομένως, η σύνδεση εισφοράς-εισοδήματος δεν παρίσταται, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, ούτε αντισυνταγματική ούτε αυθαίρετη.
Η αξίωση συνταξιοδοτικής παροχής, όπως ορθά προκύπτει και από τις σχετικές δικαιοδοτικές κρίσεις του ΣτΕ, βρίσκει έρεισμα στην προηγούμενη καταβολή εισφορών. Άρα, ο θεσμός της κοινωνικής ασφάλισης δεν ταυτίζεται με την φορολογική υποχρέωση που υπέχουν οι πολίτες, καθώς συνδυάζει την αναδιανομή με ένα minimum ανταπόδοσης. Δυνάμει τούτου, παραδείγματος χάριν, δεν θα ήταν συνταγματικά ανεκτή η καθιέρωση προοδευτικού (δηλαδή όχι σταθερού-αναλογικού) συντελεστή επί του πραγματοποιούμενου εισοδήματος για τον προσδιορισμό του ύψους των κοινωνικοασφαλιστικών εισφορών.
Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι η κοινωνική ασφάλιση αποσυνδέεται από τις συνταγματικές αρχές της ισότητας στα δημόσια βάρη (άρθρο 4 παρ. 5 Συντ.) και της κοινωνικής αλληλεγγύης (άρθρο 25 παρ. 4 Συντ.), οι οποίες, μεταξύ άλλων, επιτάσσουν τη συμμετοχή των πολιτών-ασφαλισμένων στις φορολογικές ή κοινωνικοασφαλιστικές τους υποχρεώσεις ανάλογα με τις οικονομικές τους δυνατότητες και, συνακόλουθα, την κατά προτεραιότητα κάλυψη των αναγκών για τα ασθενέστερα μέλη του κοινωνικού συνόλου, με αναλογικά μεγαλύτερη επιβάρυνση των οικονομικά πιο εύρωστων στρωμάτων. Συνεπώς, η σύνδεση των εισφορών με το πραγματοποιούμενο εισόδημα δεν είναι απλώς συνταγματικά ανεκτή, αλλά ηθικοπολιτικά δίκαιη και απολύτως σύμφωνη με τις κρίσιμες κανονιστικές αρχές της κοινωνικής ασφάλισης.
Ας δούμε ποιες εναλλακτικές λύσεις προτείνονται σε περίπτωση αποσύνδεσης του υπολογισμού της εισφοράς από το κριτήριο του εισοδήματος. Συγκεκριμένα, έχουν υποστηριχθεί δύο συστήματα εκ των προτέρων καθορισμένων ασφαλιστικών κλάσεων, τα οποία διαφοροποιούνται ανάλογα με το αν δίνουν έμφαση στα έτη ασκήσεως επαγγέλματος (ήδη εφαρμοστέο πριν το «νόμο Κατρούγκαλου») ή στην προαιρετική κίνηση του κάθε ασφαλισμένου ανάμεσα στις κλάσεις.
Η υιοθέτηση ενός συστήματος κλάσεων, είτε στη μια είτε στην άλλη εκδοχή, εγείρει σοβαρό ζήτημα με την αρχή της ισότητας στην ουσιαστική-αναλογική της διάσταση (άρθρο 4 παρ. 1 Συντ.), καθώς αντιμετωπίζει με όμοιο τρόπο πρόσωπα, τα οποία βρίσκονται σε προδήλως διαφορετικό επίπεδο οικονομικής κατάστασης, όπως αυτή συνάγεται εκ του πραγματοποιούμενου εισοδήματος από την επαγγελματική τους δραστηριότητα (καθαρό φορολογητέο αποτέλεσμα). Έτσι, οι ασφαλισμένοι διακρίνονται με αυθαίρετα και μη επαρκή κριτήρια, όπως τα χρόνια ασφάλισης ή η «ελευθερία» (κατ’ ουσίαν, η διαφορετική οικονομική δυνατότητα) του βαθμού συμμετοχής σε ένα αμιγώς ανταποδοτικό-αποταμιευτικό ασφαλιστικό σύστημα.
Ιδίως, το -προωθούμενο από τον Υπουργό Εργασίας- σύστημα προαιρετικής υπαγωγής σε ανώτερες ασφαλιστικές κλάσεις (με υποχρέωση καταβολής υψηλότερης εισφοράς σε σχέση με την κατώτατη κλάση) γεννά έντονο προβληματισμό όσον αφορά στη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, καθώς πιθανολογείται ότι θα συμβεί μικρή προς μεσαία επιβάρυνση των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων και δραστική μείωση-ελάφρυνση των υψηλότερων εισοδημάτων, τα οποία θα υπάγονται αυτοδικαίως στην -κοινή για όλους – κατώτερη ασφαλιστική κλάση, απλώς δυνάμενα (και όχι υποχρεούμενα) να υπαχθούν σε ανώτερη κλάση.
Έτι περαιτέρω, η προαιρετικότητα του βαθμού συμμετοχής στα βάρη του ασφαλιστικού συστήματος ανοίγει σιγά-σιγά το παράθυρο για προαιρετική συμμετοχή και στο δημόσιο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης αυτό καθεαυτό, είτε στην κύρια είτε στην επικουρική του μορφή. Ενδεικτικά, για την αναδιοργάνωση του ΕΤΕΑΕΠ (Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης & Εφάπαξ Παροχών) φαίνεται να προτείνεται (κατά πρόσφατη δήλωση του Πρωθυπουργού, Κ. Μητσοτάκη, και σύμφωνα με πόρισμα της «Επιτροπής Σοφών» μετά τη δημοσίευση των αποφάσεων του ΣτΕ) η ελεύθερη επιλογή μεταξύ του δημόσιου φορέα (ΕΤΕΑΕΠ) και ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιριών, δηλαδή η πλήρης κάμψη του (εγγυητικού και όχι απλώς ρυθμιστικού) δημόσιου χαρακτήρα της επικουρικής ασφάλισης.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι η οποιαδήποτε (ριζική ή αποσπασματική) μεταβολή του ασφαλιστικού συστήματος έχει ως προαπαιτούμενο την υποχρέωση σύνταξης αναλογιστικής μελέτης, οι οποίες συντάσσονται από αρμόδια ανεξάρτητη αρχή (Εθνική Αναλογιστική Αρχή). Με αυτόν τον τρόπο, ο νομοθέτης και η κανονιστικώς δρώσα διοίκηση ανταποκρίνονται στη νομική και δικαιοπολιτική υποχρέωση να τεκμηριώνουν τη βιωσιμότητα των φορέων που συνιστώνται και λειτουργούν στο πλαίσιο νέου ασφαλιστικού συστήματος και χορηγούν τις συνταξιοδοτικές παροχές, κύριες και επικουρικές.
Βάσει της απόφασης 1889/2019 της Ολομέλειας του ΣτΕ, η υποχρέωση αυτή του νομοθέτη απορρέει από το ίδιο το άρθρο 22 παρ. 5 Συντ., που καθιερώνει το δικαίωμα και τη θεσμική εγγύηση της κοινωνικής ασφάλισης, και από το άρθρο 106 παρ. 1 Συντ. που αναφέρεται στη γενικότερη οικονομική ανάπτυξη ως αυτοτελή λόγο δημόσιου συμφέροντος. Προκαλεί, λοιπόν, αλγεινή εντύπωση ότι ο καθ’ ύλην αρμόδιος και πολιτικώς υπεύθυνος Υπουργός Εργασίας, κ. Βρούτσης, παρουσίασε πίνακα εισφορών σε τηλεοπτική εκπομπή, χωρίς να έχει προηγηθεί η προεργασία, εκπόνηση και, κατά μείζονα λόγο, δημοσιοποίηση αναλογιστικής μελέτης, από την οποία να τεκμηριώνεται η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του προτεινόμενου νέου συστήματος (προαιρετική υπαγωγή σε ασφαλιστικές κλάσεις), καθώς και η διατήρηση επαρκών και αξιοπρεπών παροχών για όλους ανεξαιρέτως τους ασφαλισμένους.
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΗΝΙΑΙΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ - ΑΜΙΣΘΟΙ ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ ΚΑΤΩ ΤΗΣ 5ΕΤΙΑΣ | ||||||||||
Για τη διαμόρφωση όσο το δυνατόν πληρέστερης εικόνας, ο πίνακας που ακολουθεί συγκρίνει υποθετικά μηνιαία εισοδήματα 500€ και 2000€, δικηγόρων οι οποίοι πρόλαβαν το προ-ΕΦΚΑ & ΕΤΕΑΕΠ (δηλ. έλαβαν ΑΜ δικηγόρου π.χ. το 2015-2016) και θα διατηρούν την ιδιότητα του "κάτω της 5ετίας" και αφότου τεθεί σε εφαρμογή το νέο σύστημα. Λαμβάνονται ως case study δικηγόροι Θεσσαλονίκης, με τη διευκρίνιση ότι στο προ-ΕΦΚΑ σύστημα υφίσταντο διαφοροποιήσεις στις εισφορές Υγείας-Πρόνοιας μεταξύ δικηγόρων Αθηνών, Θεσσαλονίκης και επαρχίας. | ||||||||||
| Σύστημα "ασφαλισμένων μετά το 1993" ως 31.12.2016 (κλάσεις μη συνδεδεμένες με το εισόδημα) | Σύστημα ΕΦΚΑ (σύνδεση εισφορών με το εισόδημα, κοινό για όλους τους ελ. επαγγελματίες - κατώτατη δυνατή εισφορά η συναρτώμενη με τον κατώτατο μισθό) & ΕΤΕΑΕΠ (σε συνάρτηση με τον ισχύοντα κατώτατο μισθό) | Υπό κατάρτιση ασφαλιστικό (από 01.01.2020) (αποσύνδεση από εισόδημα και από χρόνια άσκησης επαγγέλματος) * | |||||||
| Συντελεστές ετών 2017 & 2018 (ΕΦΚΑ -υγείας 6,95% & σύνταξης 17% * // ΕΤΕΑΕΠ - 6,5% επί κατώτατου μισθού 586,08€ σε 36 δόσεις από 1ο/2019) | Συντελεστές έτους 2019 * (ΕΦΚΑ - υγείας 6,95% & σύνταξης 13,33% // ΕΤΕΑΕΠ - 6,5% επί κατώτατου μισθού 650,00€) |
| |||||||
Μηνιαία Εισφορά | Εισόδημα 500€/μήνα | Εισόδημα 2.000€/μήνα | Εισόδημα 500€/μήνα | Εισόδημα 2.000€/μήνα | Εισόδημα 500€/μήνα | Εισόδημα 2.000€/μήνα | Εισόδημα 500€/μήνα | Εισόδημα 2.000€/μήνα | ||
Κλάδος Υγείας (πρώην ΤΥΔ, νυν ΕΦΚΑ) | 25,00 € | 25,00 € | 34,75 € | 139,00 € | 34,75 € | 139,00 € |
|
| ||
Κλάδος Σύνταξης - κύρια ασφάλιση (πρώην ΤΑΝ, νυν ΕΦΚΑ) | 69,34 € | 69,34 € | 85,00 € | 340,00 € | 66,65 € | 266,60 € | 126,00 € | 126,00 € | ||
Επικουρική Ασφάλιση (πρώην ΤΕΑΔ, νυν ΕΤΕΑΕΠ) | 20,80 € | 20,80 € |
|
| 31,85 € | 31,85 € | 31,85 € | 31,85 € | ||
Αναδρομικές εισφορές ΕΤΕΑΕΠ 2017-2018 (9,57€ x 2) x 36 δόσεις (έως 12ο/2021) |
|
|
|
| 19,14 € | 19,14 € | 19,14 € | 19,14 € | ||
Εισφορά υπέρ ΟΑΕΔ (σταθερή) | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | ||
ΣΥΝΟΛΟ ΜΗΝΙΑΙΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ | 125,14 € | 125,14 € | 129,75 € | 489,00 € | 162,39 € | 466,59 € | 186,99 € | 186,99 € | ||
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1: α) Στο καθεστώς ΤΥΔ (προ ΕΦΚΑ), οι εισφορές υγείας υποδιαιρούνταν σε 1) μηνιαία εισφορά 25€ για τους κάτω της 3ετίας, και 2) μηνιαία εισφορά 27,50€ για τους άνω 3ετίας και κάτω 5ετίας δικηγόρους, η οποία ισούταν με το ήμισυ της μηνιαίας εισφοράς των άνω της 5ετίας (55€ / 2). Στον πίνακα αναγράφεται η 1η περίπτωση, με "δεδομένο" ότι ο δικηγόρος του παραδείγματος έλαβε την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος το 2016. Το σύνολο μηνιαίων εισφορών για τους μεταξύ 3ετίας & 5ετίας ανερχόταν σε: 127,64€. | ||||||||||
β) Για τον υπολογισμό των εισφορών κύριας & επικουρικής σύνταξης ελήφθησαν υπόψη οι κρίσιμες διατάξεις (Ν. 2084/1992, Ν. 3986/2011 & Ν.4019/2011), σε συνδυασμό με τα τελευταία ειδοποιητήρια-ανακοινώσεις του ΕΤΑΑ-ΤΑΝ & ΕΤΑΑ-ΤΕΑΔ, αναφορικά με τις εισφορές ετών 2015 (καταβλητέες το 2016) και 2016 (καταβλητέες το 2017). | ||||||||||
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2: α) Ως προς τον υπολογισμό των εισφορών ΕΦΚΑ 2017-2018 & 2019 βλ. Ν. 4387/2016 - άρ. 39 παρ. 1 εδ. α' & παρ. 2 (εισφορά κύριας σύνταξης 20% - για τους άνω 5ετίας - & τρόπος υπολογισμού βάσει καθαρού φορολογητέου εισοδήματος προηγούμενου έτους), παρ. 1 εδ. β' (μείωση εισφοράς κλάδου υγείας σε 13,33% από 01.01.2019, με την επιφύλαξη της παρ. 3 εδ. β'), παρ. 3 (υπολογισμός ελάχιστης εισφοράς βάσει του εκάστοτε κατώτατου βασικού μισθού του μισθωτού), 40, καθώς και άρ. 98 παρ. 1 & 3 (περί προσαρμογής εισφορών ελ. επαγγελματιών κάτω της 5ετίας που προέρχονταν από το ΕΤΑΑ - ΤΥΔΘ/ΤΑΝ/ΤΕΑΔ βάσει ετήσιου εισοδήματος). Ειδικότερα για τους κάτω της 5ετίας επαγγελματίες, η κατώτερη δυνατή εισφορά προς ΕΦΚΑ και ΕΤΕΑΕΠ ετών 2017-2018 και 2019 υπολογίζεται επί του 70% του ισχύοντος κάθε φορά κατώτατου μισθού μισθωτού (586,06€ το 2017-2018 και 650,00€), δηλαδή με βάση εισόδημα 410,26€ (2017-2018) και 455,00€ (2019) αντίστοιχα. Ως εκ τούτου, τόσο στην περίπτωση εισοδήματος 500,00€, όσο και στην περίπτωση εισοδήματος 2.000,00€, οι εισφορές των δικηγόρων του παραδείγματος υπέρ ΕΦΚΑ υπολογίσθηκαν με βάση το πραγματικό εισόδημα, που υπερβαίνει τα παραπάνω ποσά. | ||||||||||
β) Ειδικά ως προς τους απασχολούμενους μέχρι και 2 έτη, ο συντελεστής κύριας ασφάλισης για τα έτη 2-17 & 2018 ορίσθηκε σε 14%, ενώ για τους απασχολούμενους 3-5 έτη ορίστηκε σε 17%, με την πρόβλεψη ότι τα ποσά που υπολείπονται (του πλήρους συντελεστή 20%), ήτοι 6% και 3% αντίστοιχα, αποτελούν αποτελούν ασφαλιστική οφειλή (Ν. 4387/2016, άρ. 39 παρ. 2 εδ. 4-5-6). Στον πίνακα λαμβάνεται υπόψη ο συντελεστής 17% (δικηγόρος άνω 2ετίας και κάτω της 5ετίας) | ||||||||||
γ) Όπου στον πίνακα αναφέρονται εισφορές ΕΦΚΑ-ΕΤΕΑΕΠ 2019, λαμβάνεται υπόψη το διάστημα από 01.02.2019 και εξής, δηλ. από το σημείο θέσης σε ισχύ της αύξησης του κατώτατου μισθού σε 650,00€, και ειδικότερα για τους κάτω της 5ετίας επαγγελματίες, το 70% αυτών (455,00€), άρα μηνιαία εισφορά ΕΤΕΑΕΠ κάτω 5ετίας = (650 x 70%) x 6,5% = 455,00 x 6,5% = 31,85€. | ||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 3: α) Ως προς το σχέδιο για την κύρια ασφάλιση: Στην εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" της 15.11.2019 αναφέρθηκε πως η κατώτατη μηνιαία εισφορά θα ανέρχεται σε 220,00€, ενώ για "νέους" προβλέπεται εισφορά "κάτω των 200€". (https://www.tanea.gr/2019/11/18/economy/economy-greece/oles-oi-allages-stis-asfalistikes-eisfores/ ). Κατόπιν δηλώσεων του Υπουργού Εργασίας στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ την 23.11.2019 και συνακόλουθου σχετικού δημοσιεύματος της "Εφημερίδας των Συντακτών" (25.11.2019), στον πίνακα λαμβάνεται ως παράδειγμα το σταθερό - μη κυμαινόμενο (μη συναρτώμενο από το εισόδημα) ποσό των 126,00€ (ως άθροισμα εισφορών κλάδου υγείας και κύριας ασφάλισης συντάξεως) κλάσης νέων επαγγελματιών κάτω της 5ετίας, στο οποίο ΔΕΝ περιλαμβάνονται οι εισφορές επικουρικής ασφάλισης (ΕΤΕΑΕΠ), τρέχουσες ή αναδρομικές και η εισφορά υπέρ ΟΑΕΔ. | ||||||||||
β) Ως προς το σχέδιο για την επικουρική ασφάλιση: Ενόψει μη διαθεσιμότητας βεβαιωμένων πληροφοριών, στον πίνακα λαμβάνονται υπόψη εκτιμήσεις που έχει διαρρεύσει στον τύπο το Υπουργείο, κατά τις οποίες πολύ πιθανό να διατηρηθεί ίδιος με σήμερα ο συντελεστής (6,50%), αλλά μόνο σαν "υποχρεωτική κατώτατη εισφορά", ενώ σχεδιάζεται η δημιουργία και άλλων κλάσεων, υψηλότερης εισφοράς, για τους επιθυμούντες να αξιώσουν υψηλότερη επικουρική σύνταξη (ενδεικτικά https://www.capital.gr/oikonomia/3380746/olo-to-sxedio-gia-tin-epaggelmatiki-epikouriki-asfalisi). Στον πίνακα λαμβάνεται ως βάση υπολογισμού η κατώτατη εισφορά 6,5% επί του κατώτατου μισθού, ακόμα και για το εισόδημα 2.000,00€ καθώς προβλέπεται προαιρετική μόνο υπαγωγή σε υψηλότερη-ακριβότερη κλάση. |
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΗΝΙΑΙΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ - ΑΜΙΣΘΟΙ ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ ΑΝΩ ΤΗΣ 5ΕΤΙΑΣ | ||||||||||
Για τη διαμόρφωση όσο το δυνατόν πληρέστερης εικόνας, ο πίνακας που ακολουθεί συγκρίνει υποθετικά μηνιαία εισοδήματα 500€ και 2000€, δικηγόρων οι οποίοι πρόλαβαν το προ-ΕΦΚΑ & ΕΤΕΑΕΠ, έχοντας ήδη υπερβεί την 5ετία άσκησης επαγγέλματος πριν το Ν. 4387/2016 (ΕΦΚΑ-ΕΤΕΑΕΠ). Λαμβάνονται ως case study δικηγόροι Θεσσαλονίκης, με τη διευκρίνιση ότι στο προ ΕΦΚΑ σύστημα υφίσταντο διαφοροποιήσεις στις εισφορές Υγείας-Πρόνοιας μεταξύ δικηγόρων Αθηνών, Θεσσαλονίκης και επαρχίας. | ||||||||||
| Σύστημα προ ΕΦΚΑ (ως 31.12.2016) (κλάσεις μη συνδεδεμένες με το εισόδημα) | Σύστημα ΕΦΚΑ (σύνδεση εισφορών με το εισόδημα, κοινό για όλους τους ελ. επαγγελματίες - κατώτατη δυνατή εισφορά η συναρτώμενη με τον κατώτατο μισθό) & ΕΤΕΑΕΠ (σε συνάρτηση με τον ισχύοντα κατώτατο μισθό) | Υπό κατάρτιση ασφαλιστικό (από 01.01.2020) (αποσύνδεση από εισόδημα και από χρόνια άσκησης επαγγέλματος) * | |||||||
| Ασφαλισμένοι έως 31.12.1992 | Ασφαλισμένοι από 01.01.1993 έως 31.12.2016 (άρ. 44 παρ. 15 Ν. 3986/2011 & άρ. 20 παρ. 5α Ν.4019/2011) | Συντελεστές ετών 2017 & 2018 (ΕΦΚΑ -υγείας 6,95% & σύνταξης 20% * // ΕΤΕΑΕΠ - 6,5% επί κατώτατου μισθού 586,08€ σε 36 δόσεις από 1ο/2019) | Συντελεστές έτους 2019 * (ΕΦΚΑ - υγείας 6,95% & σύνταξης 13,33% // ΕΤΕΑΕΠ - 6,5% επί κατώτατου μισθού 650,00€) |
|
| ||||
Μηνιαία Εισφορά | Εισόδημα 500€/μήνα | Εισόδημα 2.000€/μήνα | Εισόδημα 500€/μήνα | Εισόδημα 2.000€/μήνα | Εισόδημα 500€/μήνα | Εισόδημα 2.000€/μήνα | Εισόδημα 500€/μήνα | Εισόδημα 2.000€/μήνα | Εισόδημα 500€/μήνα | Εισόδημα 2.000€/μήνα |
Κλάδος Υγείας (πρώην ΤΥΔ, νυν ΕΦΚΑ) | 50,33 € | 50,33 € | 65,22 € | 65,22 € | 40,73 € | 139,00 € | 45,17 € | 139,00 € |
|
|
Κλάδος Σύνταξης - κύρια ασφάλιση (πρώην ΤΑΝ, νυν ΕΦΚΑ) | 160,69 € | 160,69 € | 202,17 € | 202,17 € | 117,22 € | 400,00 € | 86,65 € | 266,60 € | 210,00 € | 210,00 € |
Επικουρική Ασφάλιση (πρώην ΤΕΑΔ, νυν ΕΤΕΑΕΠ) | 48,20 € | 48,20 € | 60,65 € | 60,65 € |
|
| 42,25 € | 42,25 € | 42,25 € | 42,25 € |
Αναδρομικές εισφορές ΕΤΕΑΕΠ 2017-2018 (13,68€ x 2) x 36 δόσεις (έως 12ο/2021) |
|
|
|
|
|
| 27,36 € | 27,36 € | 27,36 € | 27,36 € |
Εισφορά υπέρ ΟΑΕΔ (σταθερή) | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € | 10,00 € |
ΣΥΝΟΛΟ ΜΗΝΙΑΙΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ | 269,22 € | 269,22 € | 338,04 € | 338,04 € | 167,95 € | 549,00 € | 211,43 € | 485,21 € | 289,61 € | 289,61 € |
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1: Για τον υπολογισμό των εισφορών κύριας & επικουρικής σύνταξης ελήφθησαν υπόψη οι κρίσιμες διατάξεις (Ν. 2084/1992, Ν. 3986/2011 & Ν.4019/2011), σε συνδυασμό με τα τελευταία ειδοποιητήρια-ανακοινώσεις του ΕΤΑΑ-ΤΑΝ & ΕΤΑΑ-ΤΕΑΔ, αναφορικά με τις εισφορές ετών 2015 (καταβλητέες το 2016) και 2016 (καταβλητέες το 2017). | ||||||||||
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2: α) Ως προς τον υπολογισμό των εισφορών ΕΦΚΑ 2017-2018 & 2019 βλ. Ν. 4387/2016 - άρ. 39 παρ. 1 εδ. α' & παρ. 2 (εισφορά κύριας σύνταξης 20% - για τους άνω 5ετίας - & τρόπος υπολογισμού βάσει καθαρού φορολογητέου εισοδήματος προηγούμενου έτους), παρ. 1 εδ. β' (μείωση εισφοράς κλάδου υγείας σε 13,33% από 01.01.2019, με την επιφύλαξη της παρ. 3 εδ. β'), παρ. 3 (υπολογισμός ελάχιστης εισφοράς βάσει του εκάστοτε κατώτατου βασικού μισθού του μισθωτού), 40, καθώς και άρ. 98 παρ. 1 & 3 (περί προσαρμογής εισφορών ελ. επαγγελματιών κάτω της 5ετίας που προέρχονταν από το ΕΤΑΑ - ΤΥΔΘ/ΤΑΝ/ΤΕΑΔ βάσει ετήσιου εισοδήματος). Συνεπώς, στην περίπτωση εισοδήματος 500,00€, η κατώτατη εισφορά ΕΦΚΑ και ΕΤΕΑΕΠ υπολογίζεται με βάση τον ισχύοντα κάθε φορά κατώτατο μισθό μισθωτού (586,06€ το 2017-2018 και 650,00€), και όχι με βάση το πραγματικό εισόδημα, που είναι χαμολότερο. | ||||||||||
β) Όπου στον πίνακα αναφέρονται εισφορές ΕΦΚΑ-ΕΤΕΑΕΠ 2019, λαμβάνεται υπόψη το διάστημα από 01.02.2019 και εξής, δηλ. από το σημείο θέσης σε ισχύ της αύξησης του κατώτατου μισθού σε 650,00€,, άρα μηνιαία εισφορά ΕΤΕΑΕΠ άνω 5ετίας = 650€ x 6,5% = 42,25€. | ||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 3: α) Ως προς το σχέδιο για την κύρια ασφάλιση: Στην εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" της 15.11.2019 αναφέρθηκε πως η κατώτατη μηνιαία εισφορά θα ανέρχεται σε 220,00€, ενώ για "νέους" προβλέπεται εισφορά "κάτω των 200€". (https://www.tanea.gr/2019/11/18/economy/economy-greece/oles-oi-allages-stis-asfalistikes-eisfores/ ). Κατόπιν δηλώσεων του Υπουργού Εργασίας στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ την 23.11.2019 και συνακόλουθου σχετικού δημοσιεύματος της "Εφημερίδας των Συντακτών" (25.11.2019), στον πίνακα λαμβάνεται ως παράδειγμα η φερόμενη κατώτερη ασφαλιστική κλάση στην οποία θα υπάγονται αυτοδικαίως (εκτός αν επιλέξουν ανώτερη κλάση βάσει οικονομικής δυνατότητας) όλοι οι ελ. επαγγελματίες άνω της 5ετίας (μη συναρτώμενη από το εισόδημα) ποσού των 210,00€ (ως άθροισμα εισφορών κλάδου υγείας και κύριας ασφάλισης συντάξεως), στο οποίο ΔΕΝ περιλαμβάνονται οι εισφορές επικουρικής ασφάλισης (ΕΤΕΑΕΠ), τρέχουσες ή αναδρομικές και η εισφορά υπέρ ΟΑΕΔ. | ||||||||||
β) Ως προς το σχέδιο για την επικουρική ασφάλιση: Ενόψει μη διαθεσιμότητας βεβαιωμένων πληροφοριών, στον πίνακα λαμβάνονται υπόψη εκτιμήσεις που έχει διαρρεύσει στον τύπο το Υπουργείο, κατά τις οποίες πολύ πιθανό να διατηρηθεί ίδιος με σήμερα ο συντελεστής (6,50%), αλλά μόνο σαν "υποχρεωτική κατώτατη εισφορά", ενώ σχεδιάζεται η δημιουργία και άλλων κλάσεων, υψηλότερης εισφοράς, για τους επιθυμούντες να αξιώσουν υψηλότερη επικουρική σύνταξη (ενδεικτικά https://www.capital.gr/oikonomia/3380746/olo-to-sxedio-gia-tin-epaggelmatiki-epikouriki-asfalisi). Στον πίνακα λαμβάνεται ως βάση υπολογισμού η κατώτατη εισφορά 6,5% επί του κατώτατου μισθού, ακόμα και για το εισόδημα 2.000,00€ καθώς προβλέπεται προαιρετική μόνο υπαγωγή σε υψηλότερη-ακριβότερη κλάση. | ||||||||||
γ) Ως προς την εισφορά υπέρ ΟΑΕΔ: Ελλείψει αντίθετων επίσημων πληροφοριών, για τον υπολογισμό της εκτιμώμενης μηνιαίας εισφοράς λαμβάνεται υπόψη η μέχρι σήμερα σταθερή μηνιαία εισφορά 10,00€ για όλους τους ελ. επαγγελματίες ανεξαιρέτως. |
* ΜΔΕ, Αντιπροέδρου ΔΣ Ένωσης Ασκουμένων & Νέων Δικηγόρων Θεσσαλονίκης
** ΜΔΕ, Υποψήφιου Διδάκτορα Φιλοσοφίας του Δικαίου Νομικής Σχολής ΑΠΘ
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας