Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.3° 14.5°
1 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
17.1° 14.9°
1 BF
84%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.1° 15.0°
3 BF
80%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
1 BF
86%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.4° 10.4°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.0° 15.0°
1 BF
90%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.2° 13.8°
1 BF
99%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.0° 15.5°
1 BF
68%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
76%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
78%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
16°C
15.9° 15.9°
2 BF
52%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.6° 15.6°
1 BF
90%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
17°C
18.4° 17.2°
0 BF
80%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
4 BF
78%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.4° 13.8°
2 BF
82%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.8° 14.8°
2 BF
69%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
2 BF
85%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
10.7° 10.7°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
ryanair
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Τρελά κέρδη για τις αεροπορικές εταιρείες, που επιχειρούν να βγάλουν «τα σπασμένα» προηγούμενων ετών

Οι «νεοσσοί» έγιναν... γύπες

Αύξησαν τις τιμές τους το καλοκαίρι που πέρασε κατά μέσο όρο 20-30% ● Ρεκόρ κερδοφορίας καταγράφει ήδη η Ryanair ● Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ψάχνει τις αιτίες, αλλά δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου τιμών.
Οσο κρατούσε η πανδημία έκαναν τους... νεοσσούς επιζητώντας τη στοργική αγκαλιά του κράτους και τις γενναίες επιδοτήσεις του. Τώρα που πέρασε η ασθένεια, είπαν να ξαναγίνουν γύπες αρπάζοντας όσο πιο πολλά μπορούν από τους δύσμοιρους ταξιδιώτες.


Ο λόγος για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες με το που έσκασαν η πανδημία του κορονοϊού, οι πρώτες καραντίνες και το πάγωμα των αεροπορικών ταξιδιών την άνοιξη του 2020, έσπευσαν να κλαφτούν στις κυβερνήσεις για την καταστροφή που τις βρήκε. Και οι κυβερνήσεις τούς συμπαραστάθηκαν επιδοτώντας τες με εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ, προκειμένου αυτές να μείνουν ζωντανές.

Ωστόσο με το που τελείωσαν οι καραντίνες πέρυσι, ο κλάδος λόγω των περικοπών στις οποίες είχε προβεί νωρίτερα στάθηκε ανέτοιμος να διεκπεραιώσει το έργο του. Χιλιάδες πτήσεις ακυρώθηκαν και δεκάδες χιλιάδες ταξιδιώτες ξέμειναν πέρυσι στον τόπο των διακοπών τους για μέρες καθώς τα αεροπλάνα της επιστροφής δεν έρχονταν να τους πάρουν. Αλλοι πάλι χρειάστηκε να περιμένουν μέρες για να γυρίσουν στα σπίτια τους, ενώ κάποιοι πλήρωσαν εξτρά για να φτάσουν τελικά στην πατρίδα τους μέσω της μαλτέζικης... Πετρομαγούλας.

Ολα αυτά πέρασαν αναίμακτα για τις αεροπορικές και φέτος που έστρωσαν τα πράγματα στους αιθέρες, οι διοικήσεις τους είπαν να βγάλουν και τα σπασμένα του παρελθόντος αλλά και το... κατιτίς παραπάνω - που μόνο κατιτίς δεν είναι. Βλέποντας τη ζήτηση του κόσμου για ταξίδια να εκτοξεύεται ξανά στα ύψη και αξιοποιώντας ως δικαιολογία την άνοδο του κόστους των καυσίμων, προχώρησαν σε ακραία κερδοσκοπικές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων τους το καλοκαίρι που πέρασε, κατά μέσο όρο 20-30%.

Η χαμηλού μπάτζετ Ryanair -που μεταφέρει όμως τον περισσότερο κόσμο από οποιαδήποτε άλλη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης- αύξησε τα δικά της εισιτήρια κατά 24% και καταγράφει, όπως όλα δείχνουν, κέρδη-ρεκόρ για το οικονομικό της έτος που λήγει τον επόμενο Μάρτιο. Τα κέρδη της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας αυξήθηκαν στο α’ εξάμηνο του οικονομικού της έτους κατά 59%, σπάζοντας κάθε ρεκόρ γι’ αυτή την περίοδο.

Ετσι η Ryanair προέβλεψε χθες ότι στο σύνολο του οικονομικού της έτους αυτά θα χτυπήσουν τα 1,85-2,05 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας κατά πολύ το προηγούμενο ρεκόρ της (1,45 δισ. ευρώ) που είχε επιτύχει το 2018. Η εταιρεία ανακοίνωσε έτσι ότι σχεδιάζει να καταβάλει τακτικά μερίσματα στους μετόχους για πρώτη φορά στην ιστορία της, ξεκινώντας με ενδιάμεση πληρωμή 200 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο και τελικό μέρισμα 200 εκατ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του επόμενου έτους. Επειτα από αυτό, η Ryanair σχεδιάζει να επιστρέφει στους μετόχους περίπου το ένα τέταρτο των ετήσιων κερδών της κάθε χρόνο.

Η αεροπορική εταιρεία έχει πληρώσει ειδικά μερίσματα στο παρελθόν, αλλά ποτέ δεν δεσμεύτηκε για τακτικές πληρωμές. Αντίθετα, με βαρβάτες πληρωμές χρεώνει όσους επιβάτες της επιθυμούν να μη ταξιδεύουν σαν παστές σαρδέλες σε κονσέρβα ή να έχουν μαζί τους μια δεύτερη αλλαξιά στο ταξίδι ή ακόμη χειρότερα κάνουν... λάθη.

Και... πρόστιμα

Ηλικιωμένο ζευγάρι χρεώθηκε, π.χ., με πρόστιμο 110 λίρες επειδή είχε κατεβάσει από το ίντερνετ λάθος κάρτες επιβίβασης. Πάλι καλά που δεν τους μαστίγωσαν!

Αλλά ούτε και η Κομισιόν φαίνεται διατεθειμένη να... μαστιγώσει είτε τη Ryanair είτε κάποια άλλη αεροπορική εταιρεία για τις κερδοσκοπικές αυξήσεις των εισιτηρίων τους. Η Ρουμάνα επίτροπος Μεταφορών Αντίνα Βάλεαν δήλωσε χθες ότι οι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εξετάζουν λεπτομερώς το τι ακριβώς συμβαίνει στην αγορά και γιατί. Απ’ ό,τι φαίνεται, θα μείνει μόνο στο γιατί αφού η Επιτροπή δεν έχει την εξουσία να ρυθμίζει τους αεροπορικούς ναύλους.

Η Βάλεαν ξεκαθάρισε άλλωστε ότι δεν σχεδιάζει παρέμβαση στην αεροπορική αγορά, απλά η Επιτροπή θέλει να μάθει τις λεπτομέρειες της δυναμικής που οδήγησαν στην άνοδο των τιμών.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Οι «νεοσσοί» έγιναν... γύπες

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας