Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
16°C
16.8° 14.5°
2 BF
81%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.2° 14.2°
1 BF
82%
Πάτρα
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
16.6° 15.0°
2 BF
84%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.9° 8.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 8.9°
0 BF
93%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.4° 10.4°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.4° 14.4°
2 BF
92%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.4° 13.6°
3 BF
99%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.9° 13.8°
0 BF
73%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
2 BF
88%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
80%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
0 BF
55%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.5° 14.5°
1 BF
73%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
3 BF
79%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.8° 12.8°
0 BF
94%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
15°C
15.5° 15.5°
2 BF
75%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.7° 14.7°
2 BF
85%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.2° 10.2°
2 BF
95%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι «συνήγοροι» των ασθενών

Το δικαίωμα προστασίας της υγείας του πολίτη αποτελεί θεμελιώδες ατομικό και κοινωνικό δικαίωμα. Θεμελιώνεται στο Σύνταγμα, στον ιδρυτικό νόμο του ΕΣΥ, σε σύμφωνα και συμβάσεις διεθνών οργανισμών. Είναι συνυφασμένο με το κοινωνικό κράτος.

Με το άρθρο 47 του ν. 2071/1992 διατυπώθηκαν τα δικαιώματα των νοσοκομειακών ασθενών. Με σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων, αρχής γενομένης με τον ν. 2519/1997 άρθρο 1 και τελευταίο τον ν. 4368/2016 άρθρο 60, συστάθηκαν και λειτουργούν όργανα προστασίας των δικαιωμάτων των ασθενών και όλων των χρηστών υπηρεσιών υγείας.

Σκοπός της λειτουργίας τους είναι η ενημέρωση και η διασφάλιση της παροχής υγειονομικής φροντίδας, με σεβασμό στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα των πολιτών.

Σε κάθε δημόσιο νοσοκομείο λειτουργεί Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων των Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας, στο οποίο μπορούν να απευθυνθούν οι ασθενείς και οι συνοδοί τους για κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν.

Η λειτουργία τους δεν ήταν και δεν είναι ανέφελη. Ενώ υπήρχε το νομοθετικό πλαίσιο, τα γραφεία υπολειτουργούσαν. Από τις αρχές του 2017 γίνεται προσπάθεια ουσιαστικής εφαρμογής και ανάπτυξης του θεσμού, χωρίς τα μέχρι τώρα αποτελέσματα να είναι τα επιθυμητά.

Κατά τη μικρή χρονική περίοδο που, με την ιδιότητα του αναπληρωτή διοικητή, είχα την ευθύνη της σύστασης και λειτουργίας Γραφείου Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας, ξεκίνησε η λειτουργία αυτοτελούς γραφείου (ΑΔΑ: ΨΕΤΝ46904Χ-853), σε ξεχωριστό διακριτό και εύκολα προσβάσιμο χώρο.

Σε συνεργασία με το προσωπικό, δημιουργήθηκε ειδικό σήμα για το Γραφείο, ώστε να είναι αναγνωρίσιμο από τους πολίτες.

Αναρτήθηκαν στο site του νοσοκομείου έγγραφα με σχετικό πληροφοριακό υλικό και τη νομοθεσία καθώς και έντυπα επικοινωνίας με οδηγίες συμπλήρωσης και δυνατότητα αποστολής τους στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του γραφείου, σε 24ωρη βάση.

Εκδόθηκε, τον Νοέμβριο του 2017, έντυπο του Γραφείου με χρήσιμες πληροφορίες και μηνύματα, το οποίο διανεμήθηκε στο προσωπικό, στους ασθενείς και στους επισκέπτες και αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του νοσοκομείου.

Στο διάστημα αυτό δόθηκαν λύσεις με αμεσότητα σε προφορικά και γραπτά παράπονα και καταγγελίες. Μικρό δείγμα της αποτελεσματικότητας του γραφείου είναι η δημιουργία διακριτών θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ, ύστερα από παράπονα ασθενών.

Υπήρξε συνεργασία με τις Υπηρεσίες του νοσοκομείου, ώστε να ενημερωθεί το προσωπικό για τη λειτουργία του Γραφείου και για τα δικαιώματα των ασθενών και των συνοδών τους.

Κατατέθηκαν, στο πλαίσιο των εξαμηνιαίων ενημερώσεων του υπουργείου, γραφήματα με κατανομές παραπόνων/καταγγελιών αλλά και ευχαριστιών, ανά υπηρεσία, καθώς και προτάσεις βελτίωσης και αναβάθμισης των γραφείων.

Στο πλαίσιο ενίσχυσης του ρόλου των Γραφείων Προστασίας Δικαιωμάτων, ώστε αυτά να αναδειχτούν σε ενεργούς παράγοντες λειτουργίας των νοσοκομείων, θα ήταν χρήσιμα τα παρακάτω:

Προσωπικό

Το προσωπικό που στελεχώνει τα γραφεία πρέπει να το επιθυμεί. Να έχει σφαιρική άποψη του οργανισμού, να διαθέτει δεξιότητες επικοινωνίας και ομαδικής εργασίας, διοικητικές γνώσεις με έμφαση στην εξυπηρέτηση του πολίτη.

Συστηματική επιμόρφωση του προσωπικού. Το προσωπικό πρέπει να ενισχυθεί γνωστικά, ώστε να νιώθει επαρκές και να μπορεί να αντεπεξέλθει στη σύνθετη διαδικασία που του ανατίθεται. Να μην αυτοσχεδιάζει ηρωικά, σε έναν ευαίσθητο χώρο που πρέπει να προστατεύσει δικαιώματα, να επιλύσει προβλήματα, να καταλαγιάσει ανθρώπινες ψυχές.

Αξιοποίηση των Γραφείων

Τόσο για την ενημέρωση όλου του προσωπικού επί των διοικητικών διαδικασιών και του πλαισίου λειτουργίας των νοσοκομείων όσο και για την ενημέρωση των πολιτών πάνω στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους.

Ενημέρωση

Η ιστοσελίδα των Γραφείων πρέπει να ενημερώνεται διαρκώς και ανά διαστήματα να υπάρχει έκδοση και διακίνηση, σε εργαζόμενους, ασθενείς και συνοδούς, σχετικού ενημερωτικού εντύπου.

Υπεύθυνοι Γραφείων

Να προβλεφθεί η ανάθεση καθηκόντων διοικητικής ευθύνης σε εργαζόμενους των Γραφείων, τόσο για την υπόσταση και λειτουργία τους όσο και ως κίνητρο για τους εργαζόμενους.

Καλές πρακτικές

Η δημιουργία, από τον Ιούλιο του 2018, ηλεκτρονικής πλατφόρμας διασύνδεσης των Γραφείων με το υπουργείο Υγείας βελτίωσε το υφιστάμενο σύστημα. Θα πρέπει, όμως, να προστεθεί μια ενότητα με τίτλο «Καλές Πρακτικές», με παραδείγματα διαχείρισης θεμάτων τόσο από το εξωτερικό όσο και από το εσωτερικό, ώστε να υπάρχει ένας προτεινόμενος τρόπος αντιμετώπισης περιστατικών.

Αξιολόγηση

Οι έρευνες μέτρησης της ικανοποίησης των ασθενών/χρηστών, από τις παρεχόμενες υπηρεσίες των νοσοκομείων είναι απαραίτητες. Στην ίδια κατεύθυνση τα εξαμηνιαία απολογιστικά στοιχεία, που υποβάλλουν τα γραφεία στο υπουργείο, πρέπει να αξιολογούνται, να βγαίνουν συμπεράσματα, να ανατροφοδοτείται και βελτιώνεται διαρκώς το σύστημα.

Συνέργεια

Η συνεργασία των Γραφείων Προστασίας Δικαιωμάτων με την Κοινωνική Υπηρεσία, τον Συνήγορο του Πολίτη, την Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, την Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής είναι αυτονόητη.

Σήμα

Τα Γραφεία, τέλος, πρέπει να συνδεθούν με ένα σήμα. Με ένα εικαστικό αποτύπωμα, εύκολα αναγνωρίσιμο από τους πολίτες, που θα παραπέμπει σε αυτά και συνειρμικά στις υπηρεσίες που προσφέρουν.

*Εκπαιδευτικός, τ. δήμαρχος Αετού Μεσσηνίας, τ. αναπληρωτής διοικητής στο ΓΝΑ «Κοργιαλένειο - Μπενάκειο» ΕΕΣ

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Οι «συνήγοροι» των ασθενών

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας