Αθήνα, 17°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.6° 15.2°
2 BF
77%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.7° 16.4°
2 BF
85%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 15.5°
3 BF
78%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
2 BF
88%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
0 BF
77%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.2° 15.2°
2 BF
80%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
2 BF
86%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.4° 15.5°
2 BF
93%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.1° 15.9°
1 BF
70%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
2 BF
69%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.8° 16.8°
2 BF
79%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
49%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
18°C
18.3° 16.2°
1 BF
65%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
5 BF
78%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.6° 15.8°
0 BF
77%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
72%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
1 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Θαυμασμός για το έργο «Νεκρή φύση με διάφορα σκεύη σε τραπέζι» του Οσίας Μπέερτ, (1610) | Courtesy Museum of Fine Arts

Με δύναμη από τις Κάτω Χώρες

Η περιοχή της Φλάνδρας κατά τον 14ο αιώνα άνθισε σημαντικά όσον αφορά τον πολιτισμό αλλά και οικονομικά. Οι Φλαμανδοί πρωτοπόροι ζωγράφοι με σημαντικά έργα δημιούργησαν την περίφημη Φλαμανδική Σχολή που επηρέασε με τη δύναμή της καλλιτέχνες σε ολόκληρο τον κόσμο.

Η τέχνη της ελαιογραφίας από τον 15ο αιώνα εξελίχθηκε τόσο ώστε πολλές φορές να λέμε πως συναγωνίζεται και σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνά σε απόδοση και χρωματισμό τους Ιταλούς δημιουργούς της Αναγέννησης.

Ολλανδία και Βέλγιο μέχρι και τον 17ο αιώνα ανέδειξαν ζωγράφους που αντανακλούν στα περίφημα έργα τους την ειρηνική ζωή, τη θρησκευτική κρίση αλλά και τους εμφυλίους πολέμους στην περιοχή.

Με το τέλος του ογδοηκονταετούς πολέμου το 1648 η πολιτιστική σημασία της Φλάνδρας άρχισε να κάμπτεται, όμως σπουδαίοι Ολλανδοί ζωγράφοι αναδείχτηκαν τον 17ο αιώνα, τη Χρυσή Εποχή της ολλανδικής ανεξαρτησίας, φτάνοντας μέχρι τον 19ο αιώνα. 

Πορτρέτα, τοπία, θαλασσογραφίες, νεκρές φύσεις, εικόνες λουλουδιών, αστικά τοπία και πολλά άλλα θέματα αποτυπώνονται σε ποικίλων διαστάσεων πίνακες-αριστουργήματα. 

Το Μουσείο Καλών Τεχνών στη Βοστόνη ανακοίνωσε στις αρχές του περασμένου Οκτώβρη πως δύο από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές δωρίστηκαν και σταδιακά θα εκτίθενται στις αίθουσες του.

Με ενθουσιασμό δέχτηκαν 113 έργα της ολλανδικής και της φλαμανδικής τέχνης του 17ου αιώνα, 76 καλλιτεχνών, από τους συλλέκτες Rose-Marie και Eijk van Otterloo και Susan και Matthew Weatherbie της Βοστόνης.

Η προσφορά περιλαμβάνει και τη χρηματοδότηση για τη δημιουργία ενός Κέντρου Ολλανδικής Τέχνης στο μουσείο, το πρώτο του είδους του στις ΗΠΑ.

Το Κέντρο, το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει το 2020, θα αφιερωθεί στη διατήρηση, μελέτη και ανταλλαγή τέχνης από τις Κάτω Χώρες του 17ου αιώνα, γνωστές σήμερα ως Ολλανδία και Βέλγιο, στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο.

Οταν θα ανοίξει τις πύλες του, το κοινό θα μπορεί να έχει πρόσβαση και στη δωρεά από τους Van Otterloos της ερευνητικής βιβλιοθήκης Haverkamp-Begemann, που περιλαμβάνει πάνω από 20.000 μονογραφίες, καταλόγους και σπάνια βιβλία και θα χρησιμεύσει ως πόλος έλξης αλλά και πόρος για το Κέντρο. 

Αυτές τις μέρες και μέχρι τις 15 Ιανουαρίου τα πρώτα όμορφα διατηρημένα και υψηλής ποιότητας έργα άρχισαν να τοποθετούνται και να εκτίθενται για τους επισκέπτες στις γκαλερί του μουσείου τις αφιερωμένες στην ολλανδική και φλαμανδική τέχνη. 

Η συλλογή Van Otterloo περιέχει 85 σχολαστικά συντηρημένους πίνακες. «Χτίστηκε» μεθοδικά μέσα σε τρεις δεκαετίες, με εξαιρετικά δείγματα κάθε είδους ζωγραφικής που παράγεται κατά την Ολλανδική Χρυσή Εποχή –τοπία, πορτρέτα, εσωτερικοί χώροι εκκλησιών, ζωγραφιές λουλουδιών και αστικά τοπία. Περιλαμβάνει έργα των Γκέριτ Ντάου, Φρανς Χαλς, Ελμπερτ Κόιπ και άλλων.

Το πιο εντυπωσιακό έργο της συλλογής είναι το «Πορτρέτο της Aeltje Uylenburgh» (1632), του Ρέμπραντ.

Η συλλογή τους ήταν ανοιχτή πάντα στο ευρύ κοινό και είχε ταξιδέψει σε πινακοθήκες και μουσεία. 

Η συλλογή Weatherbie περιλαμβάνει 28 έργα Ολλανδών και Φλαμανδών δημιουργών. Αρχισαν να συλλέγουν από τα τέλη της δεκαετίας του '80 αναζητώντας πάντα έργα υψηλής τεχνικής και αισθητικής οπτικής. 

Ανάμεσα στα κυριότερα έργα της συλλογής είναι το «Coronation of the Virgin» (Η Στέψη της Θεοτόκου) (1623), του Ρούμπενς, στο οποίο αναδεικνύεται η θαυμαστή τεχνοτροπία του και η υψηλή χρωματική αισθητική του.

Η συλλογή τους έχει παρουσιαστεί πολύ λιγότερο στο ευρύ κοινό. 

Σύμφωνα με το μουσείο, με την ενσωμάτωση αυτών των δύο ιδιωτικών συλλογών στα υπάρχοντα εκθέματα διπλασιάζονται σε αριθμό τα ολλανδικά και φλαμανδικά έργα του.

Προϋπόθεση των συλλεκτών για τη δωρεά ήταν οι συλλογές τους να δανείζονται δωρεάν από το μουσείο σε πολλά διαφορετικά μέρη του κόσμου, έτσι ώστε να είναι προσβάσιμα στο πλατύ κοινό τα μοναδικά αριστουργήματα. 

 Info:

«Masterpieces of Dutch and Flemish Painting». Στις γκαλερί 242, 243, 244 στο Μουσείο Καλών Τεχνών, Βοστόνη (MFA). Μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2018.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Με δύναμη από τις Κάτω Χώρες

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας