Αθήνα, 17°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.6° 15.2°
2 BF
77%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.7° 16.4°
2 BF
85%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 15.5°
3 BF
78%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
2 BF
88%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
0 BF
77%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.2° 15.2°
2 BF
80%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
0 BF
94%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
2 BF
86%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.4° 15.5°
2 BF
93%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.1° 15.9°
1 BF
70%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
2 BF
69%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.8° 16.8°
2 BF
79%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
49%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
18°C
18.3° 16.2°
1 BF
65%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
5 BF
78%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.6° 15.8°
0 BF
77%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
72%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
1 BF
84%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025

Ομορφότερο από... όμορφο

Οταν άνοιξε το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (MOCA) στην Γκραντ Αβενιου στο Λος Αντζελες το 1987, διαπιστώθηκε πως σκόπιμα είχε μια διαφορετική διάταξη από τα παραδοσιακά μουσεία έτσι όπως τα γνώριζε το κοινό μέχρι τότε.

Κατασκευάστηκε στην downtown, στο ίδιο τετράγωνο με τον διάσημο ουρανοξύστη California Plaza στο Bunker Hill.

Η περιοχή ήταν σε οικοδομική ανάπτυξη και το τοπίο της ξεχώριζε για τα πολλαπλά επίπεδα που δημιουργούσαν οι ουρανοξύστες και τα νέα κτίρια που ξεφύτρωναν. 

Ο διάσημος Ιάπωνας αρχιτέκτονας Αrata Ιsozaki, σχεδιάζοντας το MOCA, δημιούργησε μια αντίθεση με τους ψηλούς όγκους από γυαλί και μέταλλο της περιοχής.

Από τα ακραία ύψη που κυριαρχούν στον αέρα, το μουσείο δημιουργήθηκε σαν ένα βυθισμένο κόσμημα από κόκκινο ψαμμίτη.

Το ιζηματογενές πέτρωμα με την τραχιά υφή προσέδωσε τη γήινη οπτική ενός γεωλογικού φυσικού γλυπτού που το κάνει χρωματικά ξεχωριστό από μακριά. Η είσοδός του είναι μια χαρακτηριστική καμάρα που οδηγεί σε μια υπόγεια αυλή.

Κάτω και γύρω από την αυλή βρίσκονται απλωμένες οι γκαλερί με τις εκθέσεις και τις μόνιμες συλλογές του μουσείου.

Μόνο τέσσερα από τα επτά συνολικά επίπεδα του κτιρίου είναι πάνω από το επίπεδο του δρόμου.  

Ο Ιsozaki επέλεξε μορφές και σχήματα που είναι αόριστα παραδοσιακά, αλλά κυρίως αφηρημένα, με γνώμονα την κλασική αρχιτεκτονική, αλλά και τον λαϊκό πολιτισμό της μεγαλούπολης.

Αυτή η συστάδα των γεωμετρικών μορφών με τις λιτές γραμμές στα επίπεδα, τους πυραμιδοειδείς φεγγίτες και ψηλότερο σημείο τη στέγη σε σχήμα βαρελιού φτιάχνουν μια όαση ηρεμίας στο πολύβουο οπτικά τοπίο.

Σήμερα, αυτό το σύγχρονο κέντρο πολιτισμού φιλοξενεί τις κύριες γκαλερί του μουσείου, με μεγάλες εκθέσεις τέχνης και αρχιτεκτονικής, την καφετέρια «Lemonade», τη ναυαρχίδα του καταστήματος MOCA και τα γραφεία προσωπικού.

Είναι ένα σημείο αναφοράς στον παγκόσμιο χάρτη της σύγχρονης τέχνης. 

Η κεντρική πρόσοψη αυτού του υπέροχου αρχιτεκτονικού κοσμήματος φέτος άλλαξε όψη. Ενα μεγαλοπρεπές σε διαστάσεις έργο τέχνης κάλυψε τον κόκκινο ψαμμίτη. Δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά.

Σε μια ζωντανή πόλη όπως το Λος Αντζελες, ένα πρωτοποριακό μουσείο δεν θα παρέμενε ήσυχο.

Κάλεσε τον καλλιτέχνη Jonas Wood να δημιουργήσει το έργο του στα 500 τετραγωνικά μέτρα της πρόσοψης. 

Ο Wood, ένας πολύ ξεχωριστός και ιδιαίτερος ζωγράφος, ανταποκρίθηκε και το κάλυψε με τεράστια ζωγραφισμένα φύλλα βινυλίου.

Γνωστός για τα φωτεινά, ζωντανά χρώματα, παίζει στα έργα του με επίπεδα και μπλοκ χρωμάτων.

Το γιγαντιαίο έργο «Still Life with Two Owls» (Νεκρή φύση με δύο κουκουβάγιες) είναι πραγματικά εντυπωσιακό.

Η τοιχογραφία απεικονίζει φυτά και διάφορα διακοσμημένα κεραμικά αγγεία σε επαναλαμβανόμενα μοτίβα.

Το έργο ξεκίνησε να το δημιουργεί το 2014 και οι τελευταίες πινελιές μπήκανε τον τελευταίο χρόνο.

Εμπνευσή του τα κεραμικά σκεύη που δημιουργεί η σύζυγός του, η διάσημη κεραμίστρια ιαπωνικής καταγωγής Shio Kusaka. Μαζί οι δυο τους πολλές φορές έχουν εκθέσει έργα τους σε κοινές εκθέσεις σ’ ολόκληρο τον κόσμο. 

Τα φύλλα βινυλίου προσκολλώνται στην επιφάνεια του μουσείου χωρίς να το καταστρέφουν.

Στο τέλος του χρόνου, θα αφαιρεθούν για να δώσουν τη δυνατότητα σε κάποιον άλλο καλλιτέχνη να καλύψει την πρόσοψη του μουσείου με έργο του. 

Η επιλογή των χρωμάτων που χρησιμοποίησε ο Wood εδώ είναι ιδιόμορφη, γιατί πάντα υπερηφανεύεται στα έργα του για τη δημιουργία φωτεινών χρωμάτων με γενναιόδωρους συνδυασμούς, που αποτίουν φόρο τιμής σε ζωγράφους που τον επηρέασαν, όπως οι Βαν Γκονγ, Ματίς, Πικάσο και Χάρινγκ.

Πιστεύει όμως πως κάτω από το μπλε του ουρανού και το ιδιόρρυθμο φως του ήλιου στη Δυτική Ακτή, όπως μετατοπίζεται και λάμπει πάνω από τον Ειρηνικό, τα χρώματα πραγματικά ζωντανεύουν.

Ο Wood έτσι κι αλλιώς ζωγραφίζει τη δική του ζωή, φτιάχνει τις δικές του χρωματιστές αναμνήσεις. 

Η προσπάθεια να γίνουν οι υπαίθριοι χώροι από όμορφοι ακόμα ομορφότεροι αξίζει τον κόπο.

Οταν τα φύλλα του βινυλίου με τη ζωντανή τοιχογραφία του Wood αποκολληθούν από την πρόσοψη του MOCA, ο κόκκινος ψαμμίτης θα λάμψει ξανά και θα περιμένει να αναδείξει το μεγαλείο δημιουργίας του επόμενου καλλιτέχνη που θα ρισκάρει να εκθέσει σε large μέγεθος.

Η μεγαλοπρέπεια του έργου του Wood στην τεχνολογική εποχή μας θα έχει απαθανατιστεί στα smartphones και στις σελίδες των κοινωνικών μέσων και οι λάτρεις της τέχνης μαζί με τους κατοίκους της αμερικανικής μεγαλούπολης θα περιμένουν με ελπίδα να δουν να εμφανίζεται το επόμενο έργο που θα αλλάξει την καθημερινή εικόνα αυτού του σύγχρονου μουσείου. 

 Info:

Inbox: Jonas Wood: «Still Life with Two Owls» στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (MOCA), Λος Αντζελες 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ομορφότερο από... όμορφο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας