Μάιος στη Νέα Υόρκη. Ηδη στη μητρόπολη έχει αρχίσει και μυρίζει καλοκαίρι. Μια ισχυρή πόλη-όνειρο ξυπνά από τον βαρύ χειμώνα, ένα τεράστιο κέντρο πολιτισμού αφυπνίζεται.
Εδώ, σ’ αυτή την πυκνοκατοικημένη αστική περιοχή πάντα συναντάμε καλλιτέχνες που παράγουν σε υπερθετικό βαθμό πρωτοπόρα τέχνη.
Ενα από τα χαρακτηριστικά σημεία αναφοράς είναι το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης (Metropolitan Museum of Art) πιο γνωστό και ως The Met, ακριβώς στην πολυσύχναστη 5η Λεωφόρο στο Μανχάταν, που συγκεντρώνει συλλογές με πάνω από 2 εκατ. έργα, από όλες τις χρονικές περιόδους και τα πλάτη της Γης.
Οι αισθήσεις και τα αισθήματα εκτοξεύονται ψηλά απολαμβάνοντας τις γκαλερί και τις αίθουσες που περικλείουν τη σοφία και την ιστορία του κόσμου μας.
Και φτάνεις πάνω εκεί, έξω, στη στέγη του Μουσείου.
Αν περπατήσουμε στην ταράτσα του με φόντο το καταπράσινο τοπίο από το Σέντραλ Παρκ και τα επιβλητικά κτίρια με τους ουρανοξύστες του Upper West Side, βρισκόμαστε στο πιο εντυπωσιακό κεντρικό roof garden της πόλης.
Tο γαλήνιο αυτό τοπίο, στον τελευταίο όροφο, έχει μετατραπεί σε εκθεσιακό χώρο.
Κάθε χρόνο την άνοιξη το Μουσείο πειραματίζεται και μας εκπλήσσει, εγκαθιστώντας και εκθέτοντας έργα από ανήσυχα πνεύματα δημιουργών, ενσωματώνοντας τον αέρα και το φως της πόλης.
Από τις 14 Απρίλη και μέχρι τις 29 του επόμενου Οκτώβρη το περιβάλλον της Cantor Roof στον τελευταίο όροφο του Μουσείου παρέλαβε ο Αργεντινός καλλιτέχνης Adrián Villar Rojas και «ανέβασε» την ετήσια καλοκαιρινή έκθεση του Met.
Η περίπλοκη εγκατάσταση χρησιμοποιεί το ίδιο το Μουσείο ως πρώτη ύλη.
«The Theater of Disappearance» («Το θέατρο της εξαφάνισης») περιλαμβάνει λεπτομερή αντίγραφα περίπου 100 αντικειμένων από τη συλλογή του Met, από τα κοντινά ανατολικά και αφρικανικά τμήματα μέχρι τα όπλα και τις πανοπλίες.
Εσωκλείει σε κάθε αντικείμενο χιλιάδες χρόνια καλλιτεχνικής παραγωγής σε αρκετές ηπείρους και πολιτισμούς και τα συγχωνεύει με σύγχρονες ανθρώπινες μορφές καθώς και με έπιπλα, ζώα, μαχαιροπίρουνα και φαγητό.
Ο καλλιτέχνης βυθίστηκε στο Μουσείο και ήρθε σε επαφή με το προσωπικό του για πολλούς μήνες, πραγματοποιώντας συνεδρίες με τους επιμελητές, τους συντηρητές, τους διευθυντές και τους τεχνικούς σε κάθε τμήμα του.
Τα έργα ψηφιοποιήθηκαν με λογισμικό φωτογραμμετρίας και σαρωτές λέιζερ.
Κατόπιν ο 37χρονος Rojas τα μετέτρεψε και, αφού ενσωμάτωσε τα μοντέλα του, ανασύνταξε τα έργα του σε ενιαία γλυπτά που σμιλεύτηκαν ή εκτυπώθηκαν σε 3-D εκτυπωτές.
Ολα τα έργα σχηματίζουν απίθανες υβριδικές ερμηνείες σε μαύρο και λευκό. Στέκουν επικαλυμμένα με χρώματα βιομηχανικής βαφής αυτοκινήτων για να διασφαλιστεί η αντοχή τους στο εξωτερικό περιβάλλον και στις κακές καιρικές συνθήκες.
Επτά κατακόρυφα γλυπτά, όλα ομοιόμορφα μαύρα, ενώνουν πολλαπλούς ρυθμούς.
Μεσαιωνικά αγάλματα, σύγχρονα μοντέλα, δημοφιλή συμπλέγματα με αφρικανικές μάσκες ή λαγουδένια αυτιά, μια προτομή του Τουταγχαμόν, ένα τοτέμ, φαντάζουν σαν υπερμεγέθη ειδώλια.
Ολα είναι σε διάταξη ανάμεσα σε εννέα τραπέζια συμποσίων, όλα λευκά.
Σειρές καρέκλες κατά μήκος της κάθε πλευράς φιλοξενούν γλυπτά που βυθίζονται σε πίνακες ή αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.
Κάθε αντικείμενο, είτε είναι ένα διακοσμητικό πιάτο 1.000 ετών είτε ένα ανθρώπινο χέρι, δίνει μια χαρτογράφηση του ανθρώπινου πολιτισμού όπως βγαίνει μέσα από τα δωμάτια του Μουσείου, χωρίς ταξινόμηση και ιεραρχία.
Ο καλλιτέχνης έχει προσθέσει μια νέα πέργκολα, έφτιαξε ξανά το πάτωμα με μεγάλα πλακάκια σε άσπρο και μαύρο, πρόσθεσε ένα μπαρ, έβαλε πολλά φυτά και μεγάλους πάγκους για να ξεκουράζονται οι επισκέπτες του.
Η εγκατάσταση είναι ένας ιστορικός πολιτιστικός χάρτης. Ο Adrián Villar Rojas σε παρασύρει στο ταξίδι κοιτάζοντας τον ορίζοντα του Μανχάταν και μπορεί να μετατρέπει έναν λαβύρινθο χωροχρόνου σε ένα φιλόξενο, φωτεινό σπίτι για τις ψυχές των επισκεπτών.
«The Theater of Disappearance» είναι το όνομα που ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί για τις ατομικές εκθέσεις του.
Ηδη εκθέτει στο Kunsthaus Bregenz στην Αυστρία, μέχρι 27 Αυγούστου, θα εκθέσει στο Geffen Contemporary Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Λος Αντζελες (MOCA), 22 Οκτωβρίου 2017 έως 26 Φεβρουαρίου 2018, και βέβαια σε μερικές μέρες, από την 1η Ιουνίου, θα απολαύσουμε το έργο του εδώ στην Αθήνα, στον Λόφο των Νυμφών και τον χώρο του Εθνικού Αστεροσκοπείου που διοργανώνει ο ΝΕΟΝ μέχρι τις 24 Σεπτεμβρίου.
«The Theater of Disappearance», στο Metropolitan Museum of Art (The Met), Νέα Υόρκη. Μέχρι 29 Οκτώβρη.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας