Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.3° 14.5°
1 BF
80%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
17.1° 14.9°
1 BF
84%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.1° 15.0°
3 BF
80%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
1 BF
86%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.4° 10.4°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.0° 15.0°
1 BF
90%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.2° 13.8°
1 BF
99%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.0° 15.5°
1 BF
68%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
76%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
78%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
16°C
15.9° 15.9°
2 BF
52%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.6° 15.6°
1 BF
90%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
17°C
18.4° 17.2°
0 BF
80%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
4 BF
78%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.4° 13.8°
2 BF
82%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.8° 14.8°
2 BF
69%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
2 BF
85%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
10.7° 10.7°
1 BF
94%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
Τα στοιχεία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η δημιουργία ποδηλατοδρόμων έχει πολλαπλά οφέλη

Οι 20 καλύτερες πόλεις για τους ποδηλάτες

Διαρκώς κερδίζει έδαφος σε παγκόσμιο επίπεδο το ποδήλατο. Οι λόγοι είναι πολλοί και διάφοροι, όπως επισημαίνουν τα αμερικανικά περιοδικά τεχνολογίας, με πρώτο και καλύτερο την ευελιξία στη μετακίνηση, ειδικά στις ασφυκτικά πιεσμένες πόλεις από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων και τη συνεχιζόμενη αστικοποίηση του πληθυσμού.

Οπως άλλωστε προκύπτει από τα στοιχεία, η επένδυση στη δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων είναι όχι μόνο μια σύγχρονη αλλά και εξαιρετικά έξυπνη ενέργεια, αφού όλες οι μελέτες δείχνουν τα οφέλη για την υγεία των χρηστών ποδηλάτου, καθώς και τα οικονομικά και περιβαλλοντικά κέρδη.

Σύμφωνα με συγκεκριμένη έρευνα που έγινε στη Δανία, για κάθε χιλιόμετρο που διανύει ένας ποδηλάτης η κοινωνία κερδίζει 23 σεντς του ευρώ, όταν η κάλυψη της ίδιας απόστασης με αυτοκίνητο προκαλεί απώλεια 0,16 ευρώ.

Δεδομένα λοιπόν τα οφέλη. Τι γίνεται όμως με τις μεγάλες πόλεις; Κατά πόσο υιοθετούν τη λύση του ποδηλάτου, καθώς πολλές αμφιταλαντεύονται στο πόσα χρήματα πρέπει να επενδύσουν για τη δημιουργία ή την επέκταση της υποδομής για το άκρως οικολογικό αυτό μεταφορικό μέσο;

Κάθε δύο χρόνια η εταιρεία Copenhagenize Design παρουσιάζει τον κατάλογο με τις 20 πλέον φιλικές προς το ποδήλατο πόλεις του πλανήτη. Το 2011 κατέταξε 80 πόλεις και το 2013 εκατόν πενήντα.

Η τελευταία μέτρηση έγινε το 2015, οπότε ελήφθησαν υπόψη 122 πόλεις με πληθυσμό άνω των 600.000 κατοίκων, ενώ αργότερα φέτος αναμένεται και ο κατάλογος για το 2017, χωρίς μεγάλες διαφορές από αυτόν του 2015, σύμφωνα με τις πληροφορίες του ειδικού Τύπου.

Οπως τονίζουν οι συγκοινωνιολόγοι, για να αναπτυχθεί η χρήση του ποδηλάτου στις πόλεις απαιτούνται η βούληση τόσο των πολιτών όσο και της κυβέρνησης της κάθε χώρας, δίκτυο ποδηλατοδρόμων, κοινωνική αποδοχή του μέσου ως μεταφορικού αλλά και η γενικότερη αντίληψη ότι πρόκειται για ένα μέσο απολύτως ασφαλές.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι το «κλειδί» βρίσκεται στην υποδομή της κάθε χώρας. Για παράδειγμα, στην Ολλανδία και τη Δανία, χώρες εξαιρετικά φιλικές απέναντι στο ποδήλατο, έχουν θεσπιστεί κανόνες οδικής κυκλοφορίας εδώ και σχεδόν έναν αιώνα.

Δοκιμασμένα επί δεκαετίες, αυτά τα κυκλοφοριακά μοντέλα αποτελούν την επιτομή της μοντέρνας ποδηλατικής πρακτικής.

Φυσικά στις δύο αυτές χώρες υφίστανται παράλληλοι με τους δρόμους ποδηλατόδρομοι, τους οποίους οι οδηγοί οχημάτων ή οι πεζοί έχουν μάθει να μην παραβιάζουν ποτέ.

Απώτερος στόχος είναι να περιοριστεί η κυκλοφορία και η ταχύτητα κίνησης των αυτοκινήτων καθιστώντας έτσι τα κέντρα των πόλεων ασφαλή και ευχάριστα για όλους και όχι μόνο για τους οδηγούς των αυτοκινήτων.

Πάντως, με εξαίρεση το Μπουένος Αϊρες, το Μόντεραλ και τη Μινεάπολη, οι υπόλοιπες 17 άκρως φιλικές προς το ποδήλατο πόλεις βρίσκονται επί ευρωπαϊκού εδάφους, με τις δύο πρώτες θέσεις να εναλλάσσονται μεταξύ της Κοπεγχάγης και του Αμστερνταμ.

Πρώτη, λοιπόν, στον κατάλογο είναι πλέον η Κοπεγχάγη, η οποία το 2011 και το 2013 βρισκόταν πίσω από την ποδηλατούπολη του Αμστερνταμ.

Αυτό επιτεύχθηκε χάρη στην επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων κατά 11% επί του συνόλου των οδικών αρτηριών της χώρας μέσα σε μόλις δύο χρόνια (2012-2014).

Οσο για το Αμστερνταμ, όπως επισημαίνει ο ειδικός Τύπος, αν θέλει να ξαναπάρει τα σκήπτρα θα πρέπει να συνεχίσει να αναπτύσσει τους ποδηλατοδρόμους του.

Τρίτη έρχεται η Ουτρέχτη και στην τέταρτη θέση εισέρχεται για πρώτη φορά το Στρασβούργο, το οποίο επί μακρόν διατηρεί την πρωτοκαθεδρία ως η μεγαλύτερη ποδηλατική πόλη του Εξαγώνου (γεωγραφικός όρος για τη Γαλλία).

Στην πέμπτη από την 8η θέση ανήλθε το ολλανδικό Αϊντχόφεν, ακολουθεί η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Σουηδίας, το Μάλμε, και στην έβδομη η Νάντη, ακόμη μια γαλλική πόλη με μακρά παράδοση στο ποδήλατο. Επονται το Μπορντό και ακολουθεί το βελγικό λιμάνι της Αμβέρσας.

Στις θέσεις 10 και 11 του καταλόγου βρίσκονται δύο ισπανικές πόλεις, η Σεβίλη και η Μπαρτσελόνα. Τη δωδέκατη θέση κατέχει η γερμανική πρωτεύουσα, το Βερολίνο, και ακολουθούν δύο χώρες που μπαίνουν για πρώτη φορά στη λίστα των 20: η πρωτεύουσα της Σλοβενίας, Λιουμπλιάνα, και το Μπουένος Αϊρες της Αργεντινής.

Τη 15η θέση παίρνει το Δουβλίνο, ακολουθούμενο από την πρωτοεμφανιζόμενη στην κατάταξη Βιέννη, αλλά και το Παρίσι, το οποίο, αν και τεράστιο, διαθέτει αρκετούς ποδηλατοδρόμους καθώς και χιλιάδες δωρεάν ποδήλατα για τους κατοίκους του.

Στη 18η θέση εμφανίζεται για πρώτη φορά αμερικανική πόλη, η Μινεάπολη, ενώ τις δύο τελευταίες θέσεις καταλαμβάνουν το γερμανικό λιμάνι του Αμβούργου και το Μόντρεαλ του Καναδά.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Οι 20 καλύτερες πόλεις για τους ποδηλάτες

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας