Εκρήξεις χρώματος, λαμπερά αντικείμενα, προκλήσεις, ανατρεπτικές δημιουργίες και πρωτοποριακός σχεδιασμός.
Μία δεκαετία που καθόρισε τις επόμενες γενιές. Χρόνια καινοτομιών που έσπασαν τα όρια μιας ολόκληρης εποχής.
Τότε που ο κόσμος κρατούσε την ανάσα του ενεργώντας επαναστατικά πάνω στα παραδοσιακά συστήματα. Αυτά είναι τα ηρωικά sixties με την ποπ κουλτούρα.
Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ) πάντα πρωτοπορεί.
Τιμά με μια μεγάλη έκθεση σ’ ολόκληρο τον 4ο όροφο τη δεκαετία που ανέτρεψε τα κλισέ.
Ανοίγει την παλέτα του σε μια φαντασμαγορία χρωμάτων από αντικείμενα των μόνιμων συλλογών του και αφήνει τους επισκέπτες να περιηγούνται στις εποχές του καλλιτεχνικού πειραματισμού, όταν το παραδοσιακό μεταμορφώθηκε και άνθησε σε κάτι πραγματικά ριζοσπαστικό που ο απόηχός του μάς ακολουθεί μέχρι σήμερα.
Ολα τα εκθέματα επιλέχθηκαν με τη συμμετοχή 17 επιμελητών, από τις 6 επιμελητικές υπηρεσίες του Μουσείου, σε συνεργασία με την τεράστια βιβλιοθήκη του αλλά και των αρχείων του.
Κάθε γκαλερί αφιερώνεται σε έργα από ένα μόνο έτος και ακολουθείται χρονολογική σειρά.
Η συνεργασία όλων των τμημάτων είναι μια σημαντική αλλαγή για το Ιδρυμα που επί χρόνια διαχώριζε το κάθε επιμελητικό τμήμα και αυτό λειτουργούσε ως ανεξάρτητο μουσείο.
Οι αίθουσες διαθέτουν έργα δημιουργημένα με όλα τα μέσα.
Πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά, σχέδια, χαρακτικά, φωτογραφίες, αρχιτεκτονική, αντικείμενα ντιζάιν, βίντεο, ταινίες, καθώς και πλούσιο αρχειακό υλικό.
Αρκετές δημιουργίες κατά τη διάρκεια της έκθεσης υπόκεινται σε περιοδική επανεγκατάσταση, αντανακλώντας το βάθος και τον πλούτο της συλλογής του Μουσείου.
Δίνεται η σπάνια ευκαιρία στο κοινό, μ’ αυτή την ευρεία επιλογή αντικειμένων, να θαυμάσει ένα αυτοκίνητο κοντά σε μια ελαιογραφία, μια χαρακτική να αντιπαρατίθεται με ένα αρχιτεκτονικό μοντέλο, μια ταινία να προβάλλεται δίπλα σε ένα γλυπτό.
Πολλές φορές η έκπληξη στους επισκέπτες είναι πολύ μεγάλη για τις απροσδόκητες συνδέσεις των εκθεμάτων και των ειδών από τους διοργανωτές, ενώ άλλες φορές μπορούν να βυθιστούν σε γωνιές και στοές του Μουσείου που συγκεντρώνουν έργα με παρόμοια υλικά ή λειτουργίες.
Η παρουσίαση επικεντρώνεται σε υλικό από περίπου 200 καλλιτέχνες με 370 εκθέματα να αναμειγνύουν εννέα χρόνια καινοτομίας.
Ολες οι καλλιτεχνικές αναζητήσεις της δεκαετίας και οι αλλαγές είναι μια αφήγηση της Ιστορίας της Τέχνης.
Αναδεικνύει τη συλλογική ασέβεια των δημιουργών που ξέσπασε καταργώντας τα παραδοσιακά στεγανά, φέρνοντας μια φρέσκια ματιά και μια μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων στην αισθητική τους μέχρι του σημείου της υπερβολής.
Σκάλες που σταματούν και δεν φτάνουν κάπου, μια πανδαισία χρωμάτων σε αφίσες, ένα Jaguar E-Type Roadster (1961), μια σειρά σπάνιων φωτογραφικών έργων της Bela Kolarova, της Νταϊάν Αρμπους, του Γκόρντον Παρκς.
Ζωγραφικές μινιατούρες, ελαιογραφίες, τεράστιες εκτυπώσεις, εκατοντάδες μέτρα φιλμ σε προβολή - ανάμεσά τους και το «Inextinguishable Fire» (1969), του Χαρούν Φαρόκι.
Πρωτοποριακά σχεδιασμένα αντικείμενα καθημερινής χρήσης - καρέκλες, λάμπες, τραπέζια.
Επαναστατικά γλυπτά - ανάμεσά τους το «Book 4» (1962), του Λουκά Σαμαρά. Pop (λαϊκά) αντικείμενα από καλλιτέχνες-διασημότητες της εποχής που μετατρέπονται αναζωογονητικά σε έργα τέχνης.
Κολοσσοί της μοντέρνας τέχνης, όπως οι Αντι Γουόρχολ, Λι Μπόντεκου, Τζον Σάμπερλεϊν, Ρίτσαρντ Χάμιλτον, Γιαγιόι Κουσάμα, Ρόι Λίχτενσταϊν, Τζέιμς Ροζνκίστ, Ναμ Τζιουν Πάικ, Ιβ Κλάιν, έβαλαν τη σφραγίδα τους και καθόρισαν με το πνεύμα τους τις επόμενες γενιές δημιουργών.
Γυαλί, νίκελ, μέταλλο, γκρι σκυρόδεμα, ρητίνες, χρώμα, μαζική παραγωγή και εμπορική προβολή μέσα από τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά στούντιο.
Ανατρεπτικές έρευνες της εποχής για τα μέσα ενημέρωσης και τον σχεδιασμό επιφέρουν μικρά σοκ στις παραδοσιακές συνειδήσεις.
Είναι η δεκαετία της χαλάρωσης ή, θα μπορούσαμε να πούμε, της πτώσης των κοινωνικών ταμπού, ειδικά σε θέματα ρατσισμού και σεξισμού.
Η δεκαετία αυτή είναι που καθόρισε τα αιτήματα για μεγαλύτερη ατομική ελευθερία, χωρίς τους περιορισμούς και τις αγκυλώσεις της προηγούμενης γενιάς.
Η καλλιτεχνική αλλαγή της εποχής των '60s παραλληλίζεται με την κοινωνικοπολιτική αναταραχή σε όλο τον κόσμο στα μέσα της δεκαετίας, τότε που σε αρκετές χώρες της Δύσης (Ηνωμένες Πολιτείες, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία και Δυτική Γερμανία) ο κόσμος στράφηκε σε αρχές που καθορίζουν την πολιτική της Αριστεράς, φέρνοντας όλες εκείνες τις σεισμικές μετατοπίσεις που φτάνουν μέχρι τις μέρες μας.
Σε αντίθεση με τις κουρασμένες ανακυκλώσεις, η φρέσκια ματιά του MoMA στην καθοριστική δεκαετία της σκέψης και του προβληματισμού αναλύεται διεξοδικά και ανοίγει νέες συζητήσεις για τις ανθρώπινες ελευθερίες.
Ειδικά μετά τις τελευταίες αλλαγές των ημερών μας, τώρα που μπήκαμε στην εποχή του προέδρου Τραμπ.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας