Βανδαλισμός» ή αυτόνομη πολιτικοκοινωνική παρέμβαση; Οι χιλιάδες συμπολίτες μας, που τροφοδοτούν άθελά τους τη στήλη με το έργο και τις εμπνεύσεις τους, δεν περίμεναν, φυσικά, την αμφιλεγόμενη εικαστική παρέμβαση της ομάδας «Ikos&Case» στον εξωτερικό τοίχο του ΕΜΠ για να τοποθετηθούν πάνω σ’ αυτό το ψευτοδίλημμα.
Από τα Εξάρχεια (φωτογραφία 1) και τη Νομική της Αθήνας (φωτογραφία 2)...
...ίσαμε τη Μεγαλόπολη (φωτογραφία 3), η αξιοποίηση των άγραφων τοίχων ως χώρου αυτοέκφρασης διεκδικείται όχι μόνο de facto αλλά και ρητά, σε πείσμα όλων εκείνων που εκλαμβάνουν αυτές τις παρεμβάσεις σαν «μόλυνση» του δημόσιου χώρου.
Η υπεράσπιση αυτής της πρακτικής μπορεί να επικεντρωθεί στην υπενθύμιση της δομικής ανισότητας που κυριαρχεί στον δημόσιο λόγο (φωτογραφία 4)...
...να πάρει τη μορφή ηθικής καταγγελίας των αντιδρώντων (φωτογραφία 5)...
...ή συγκροτημένης επιχειρηματολογίας ενάντια στην κυριαρχία του λευκού χρώματος (φωτογραφία 8)...
...ενώ δεν λείπουν ακόμη και χριστεπώνυμες παροτρύνσεις για ηθικοπλαστικά ορθή αξιοποίηση του μέσου (φωτογραφίες 6-7).
Την επαύριο των Δεκεμβριανών του 2008, η μνήμη της εξέγερσης ταυτίστηκε αρχικά με τη φυσική επιβίωση του υλικού ίχνους της στον δημόσιο χώρο (φωτογραφία 9).
Διαφορετικής τάξης τριβές προκύπτουν συνήθως στη μικροκλίμακα, με την ιδιόμορφη ταξική πάλη ανάμεσα σε ιδιοκτήτες και αυτόκλητους χρήστες των επίμαχων επιφανειών (φωτογραφία 11)...
...με τους πρώτους να καταφεύγουν ενίοτε στο ίδιο μέσο που θεωρητικά καταγγέλλουν (φωτογραφία 10).
Παρόμοια αντίφαση συναντήσαμε το 2009 και στη μακρινή Φλώρινα, με την καταγγελία των συνθημάτων να έχει μετατραπεί με τη σειρά της σε σύνθημα (φωτογραφία 12).
Οσο για τον δήμαρχο Αθηνών, που περιόρισε τις υγειονομικές παρεμβάσεις του στο ανελέητο κυνήγι της «αφισορύπανσης», αδιαφορώντας για τη μετατροπή του κέντρου της πρωτεύουσας σ’ ένα απέραντο ουρητήριο, αναμενόμενο είναι να τον παίρνουν στο ψιλό ακόμη και στο γειτονικό Χαλάνδρι (φωτογραφία 13).
Από τη Θεσσαλονίκη προέρχεται, τέλος, το ερώτημα για τη δυνητική υπέρβαση της διαχωριστικής γραμμής ανθρώπινου είδους και ζωικού βασιλείου, που προσδίδει στο σημερινό μας αφιέρωμα μια σουρεαλιστική διάσταση (φωτογραφία 14).
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας