Τι είναι πρωτοπορία σήμερα; Στο ερώτημα απαντά το φετινό, 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, που ξεκινά σήμερα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος με βασικό σύνθημα: προκαλώντας το παλιό, προβάλλοντας το νέο.
Η πρόεδρος της Ταινιοθήκης, Μαρία Κομνηνού, ξεκίνησε την παρουσίαση του προγράμματος με μια υπέροχη είδηση: επιτέλους το νομοσχέδιο για να θεσμοθετηθεί η Ταινιοθήκη ως φορέας διαφύλαξης κινηματογραφικής κληρονομιάς είναι έτοιμο κι εμείς ανυπομονούμε για την ψήφισή του. Προς το παρόν, ανυπομονούμε για την έναρξη του Φεστιβάλ.
Πρώτος και εκλεκτός καλεσμένος, ο σπουδαίος εκπρόσωπος του γαλλικού Νέου Κύματος Λεός Καράξ. Το αφιέρωμα στο έργο του περιλαμβάνει επτά ταινίες, από το «Boy Meets Girl» (1984) μέχρι το πρόσφατο «Holy Motors» (2012). Το «τρομερό παιδί» του γαλλικού σινεμά, από τους πλέον μυστηριακούς και απρόβλεπτους σκηνοθέτες, ο Λεός Καράξ έρχεται στην Ελλάδα για πρώτη φορά και θα δώσει masterclass την Τετάρτη, 19/11, στις 16.00.
Από τη Γαλλία περνάμε στην Αμερική, που ενώ ακολουθούσε τα ευρωπαϊκά ρεύματα πρωτοπορίας, από το ’50 κι έπειτα έφτιαξε τη δική της αντεργκράουντ σκηνή. Παρουσιάζονται 13 ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ (2001-2014) από ιερά τέρατα του αμερικανικού σινεμά, όπως ο Τζόνας Μέκας, μέχρι νεότερους δημιουργούς, όπως η Τζούλι Τάλεν και η Αμπιγκέιλ Τσάιλντ, που θα έρθουν στην Αθήνα. Μάλιστα η Τσάιλντ («Mirror World») θα δώσει τέσσερις ανοιχτές διαλέξεις.
Μία νέα προσθήκη στο φετινό πρόγραμμα, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκέτε, είναι η ενότητα «Τέσσερις Γερμανοί σκηνοθέτες της νέας γενιάς», με ταινίες των Τζέσικα Κρούμαχερ («Τοτέμ», 2011), Χανς Λανγκ («Peak», 2011) που θα έρθει, Τίμο Μίλερ («Morscholz», 2008) και Μαξιμίλιαν Λιντζ («Aste Upset», 2014). Ο τελευταίος θα δώσει σεμινάριο για τα ντοκιμαντέρ των πρωτοπόρων του Νέου Σινεμά της Γερμανίας, με κύριους εκπροσώπους τούς Φασμπίντερ, Κλουγκ κ.ά.
Το Διεθνές Διαγωνιστικό (με βραβείο νικητή 10.000 ευρώ) περιλαμβάνει εννέα ταινίες, μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής, μεταξύ των οποίων και βραβευμένες σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ. Ανάμεσά τους ο πρόσφατα βραβευμένος (βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας, Φεστιβάλ του Λοκάρνο) Πέντρο Κόστα («Cavalo Dinheiro»), ο κινηματογραφιστής-ανθρωπολόγος Τζ. Π. Σνιαντέκι («Iron Ministry») και ο ανερχόμενος Μπέντζαμιν Κρότι («Fort Buchanan»), που προέρχεται από τη video art με κοινωνικο-πολιτικές καταβολές.
Ειδική μνεία αξίζει το αφιέρωμα στη Φρίντα Λιάππα, 20 χρόνια από τον θάνατό της, με τις έξι ταινίες της μικρού και μεγάλου μήκους, που θα παρουσιαστούν από εκλεκτούς συνεργάτες της, όπως ο Αχιλλέας Κυριακίδης κ.ά. Ο Γιάννης Οικονομίδης θα είναι ο Ελληνας σκηνοθέτης του οποίου θα παρουσιαστεί όλο το έργο, από φιλμ, μαζί με έκθεση φωτογραφίας της Αννας Μαρίας Χατζηστεφάνου από τα γυρίσματα της τελευταίας του ταινίας, «Το μικρό ψάρι».
Ο σκηνοθέτης Σύλλας Τζουμέρκας επέλεξε να παρουσιάσει δύο αγαπημένα του ντοκιμαντέρ («Family Instinct», «La Deutsche Vita») και η Λώρα Μάλβεϊ, σκηνοθέτρια του φεμινιστικού πρωτοποριακού κινηματογράφου, θα παρουσιάσει τρεις δικές της επιλογές («Εϊμυ», «23 Αυγούστου 2008», «Η οδός Αρμπορ»). Επιπλέον, σε επιμέλεια Ορσαλίας-Ελένης Κασσαβέτη, θα παρουσιαστεί φέτος το τμήμα «Τα μπλουζ της μεταπολίτευσης», για την ελληνική μεταπολιτευτική αγωνία («Αρπα Colla», Γ. Περάκης, «Λευτέρης Δημακόπουλος», Π. Χούρσογλου).
Τέλος, στις ειδικές προβολές του Φεστιβάλ, θα φιλοξενηθούν οι:
→«Κοντραμπάντο – Μια ταινία για τη Μέλπω Αξιώτη» της Βουβούλας Σκούρα (work in progress).
→«Το χρώμα του ροδιού» (1969) του Σεργκέι Παρατζάνοφ, αποκατεστημένο σε ψηφιακό φορμά, ως ταινία λήξης.
→«Flows» της Τζένης Μαρκέτου (2014).
→«The Filmballad of Mamadada» των Λιλί Μπένσον και Κασάνδρα, για τον ντανταϊσμό.
Info:
Στη Λαΐδα (Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136, 210-3609695).
Γενική είσοδος ανά ζώνη προβολής: 5€. Κάρτα διαρκείας για όλο το Φεστιβάλ: 45€, 30€ (μειωμένο), 25€ (για 10 ζώνες προβολής). Αναλυτικά το πρόγραμμα
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας