Θρησκεία μας είναι η ποίηση κι έχει Θεό της τον Όμηρο, που τον θέλει η παράδοση τυφλό, και αοιδό των ανθρώπων τα πάθη, και οι Ομηρίδες να συνεχίζουν μέχρι τα σήμερα να ποιηματοπρατούν.
«Βούλωσέ το, όταν δεν μιλάς σ’ ακούω καλύτερα».
«Οι σιωπές είναι κραυγές, είναι στεφάνια αγίων, των δικών μας αγίων, αυτών που κοιταχτήκαμε και καταλάβαμε ότι εκείνες οι νύκτες μας θα γίνουν σπόροι που θα γεμίσουν λουλούδια τα τσιμεντένια πεζοδρόμια».
Ο Κώστας Γκιώνης στην ποιητική συλλογή του κραυγάζει τη σιωπή του για να καταλαγιάσει για λίγο, να πάρει βαθειά ανάσα και να συνεχίσει επαναστατικώ τω τρόπω.
Δεν το βάζει κάτω. Αγωνίζεται γιατί πιστεύει πως είναι προτιμότερο να αγωνίζεται κανείς ακόμα και μάταια, παρά να ζει μάταια. Γνωρίζει πως η ματαιότης ματαιοτήτων βολεύει τους τραγόπαπες της εξουσίας, κι ότι η απογοήτευση γίνεται δώρο και ανοχή να διαχειρίζονται τη ζωή μας.
Ο Κώστας Γκιώνης θέλει να πιστεύει ότι κάποτε τα όνειρα θα γίνουν πραγματικότητα και η ουτοπία θα βρει τον τόπο της, και δεν το κρύβει. Θέλει τα όνειρα να πάρουν εκδίκηση, για τη δικαιοσύνη, την ελευθερία και την ισότητα μέσα στο διαφορετικό που είμαστε, τρομοκρατώντας με τους στίχους του τη δικτατορία της ανάγκης και τη μιζέρια της καθημερινότητας που μας εξοντώνει και μας στερεί τη χαρά και τον έρωτα της ζωής, σπρώχνοντάς μας στο άγχος της επιβίωσης.
Ο Κώστας Γκιώνης, με πείσμα τρυφερό, πολλές φορές θέλει οι ποιητές να είναι εργαστήρι πειραμάτων, σε χώρες ανθρώπινες όπου ακούν και βλέπουν τα αυτιά τους και τα μάτια τους, όπου αισθάνονται τη σκληρή πραγματικότητα και μπορούν να τη συντρίψουν.
Ο Κώστας Γκιώνης έχει όπλο του τον λόγο, που έχει συμπυκνωμένη μέσα του τη μνήμη του μέλλοντος, που αντιστέκεται στη φθορά του χρόνου και σε κάθε μορφή εξουσίας. Δεν αφήνει την επανάσταση μόνη της χωρίς τον έρωτα, γιατί θα καταντήσει νεκρή εκσπερμάτωση.
Συνδαυλίζει τα μισοσβησμένα κάρβουνα της εξέγερσης για να πάρουν φωτιά και να κάψουν το φόβο της υπνώττουσας κοινωνίας που στρώνει το δρόμο στο φασισμό, και συμπληρώνει το «Αντισταθείτε» του Μιχάλη Κατσαρού με το ποίημά του «Δεν φοβάμαι».
«Είμαι πολύ μικρός για να φοβάμαι και πολύ μεγάλος να έχω φόβους».
«Σκοτώστε μέσα σας το εύπιστο ανθρωπάκι που επιζητά τις εύκολες απαντήσεις».
«Σκοτώστε τα λόγια που πριν ανέβουν στο κεφάλι, κατρακυλάνε από την γλώσσα σας».
Όλη η ποίηση του Κώστα γίνεται εξεγερτική, απευθύνεται με αισιόδοξο πνεύμα στους απογοητευμένους, στους κουρασμένους, και τους καλεί να διώξουν το φόβο και την παραδοχή που καλλιεργούν οι επαγγελματίες πολιτικοί με γενικεύσεις, εξισώσεις, αριθμούς, έτσι που μας κάνουν ποσοστά στους λογαριασμούς τους.
Συνδαυλίζει τα μισοσβησμένα κάρβουνα της εξέγερσης για να πάρουν φωτιά και να κάψουν το φόβο της υπνώττουσας κοινωνίας που στρώνει το δρόμο στο φασισμό, και συμπληρώνει το «Αντισταθείτε» του Μιχάλη Κατσαρού με το ποίημά του «Δεν φοβάμαι».
«Είμαι πολύ μικρός για να φοβάμαι και πολύ μεγάλος να έχω φόβους».
«Σκοτώστε μέσα σας το εύπιστο ανθρωπάκι που επιζητά τις εύκολες απαντήσεις».
«Σκοτώστε τα λόγια που πριν ανέβουν στο κεφάλι, κατρακυλάνε από την γλώσσα σας».
Όλη η ποίηση του Κώστα γίνεται εξεγερτική, απευθύνεται με αισιόδοξο πνεύμα στους απογοητευμένους, στους κουρασμένους, και τους καλεί να διώξουν το φόβο και την παραδοχή που καλλιεργούν οι επαγγελματίες πολιτικοί με γενικεύσεις, εξισώσεις, αριθμούς, έτσι που μας κάνουν ποσοστά στους λογαριασμούς τους.
Ο Κώστας Γκιώνης τα βάζει με τους Ανθρωποφύλακες, κι έχει στο μυαλό του τον Κοροβέση και τον Καβάφη όταν γράφει «Ακόμα κι αυτός ο πόλεμος ίσως θα ήταν κάποια λύση».
Ο Κώστας Γκιώνης αυτό που μας ζητάει με την ποίηση του, είναι να σηκωθούμε λίγο ψηλότερα, μαζί με τον Μίκη Θεοδωράκη, κάνοντας την ποίηση και το τραγούδι γροθιά στο στομάχι και στον εφησυχασμό.
Ο χορός της επόμενης μέρας περιλαμβάνει πενήντα τρία συν ένα ποιήματα. Δεν γίνονται πενήντα τέσσερα. Δεν γίνονται άρτιος αριθμός. Κρατάει τον περιττό, γιατί με τον άρτιο η όποια διαίρεση δίνει το κομματάκι σαν κουμπισιά στον καθένα και ησυχάζει.
Ο περιττός αριθμός αφήνει υπόλοιπο, εκείνο το κάτι, το αγκάθι που μπορεί να βάλει φωτιά στα πάντα, ακόμα και στο τίποτα, για να δημιουργηθεί εξαρχής ένας νέος κόσμος ανθρώπινος, χωρίς παρωπίδες, απόλυτες αλήθειες και δογματισμούς, πολέμους, συμφορές και περιβαλλοντικές καταστροφές.
Ο Κώστας Γκιώνης αυτό που μας ζητάει με την ποίηση του, είναι να σηκωθούμε λίγο ψηλότερα, μαζί με τον Μίκη Θεοδωράκη, κάνοντας την ποίηση και το τραγούδι γροθιά στο στομάχι και στον εφησυχασμό.
Ο χορός της επόμενης μέρας περιλαμβάνει πενήντα τρία συν ένα ποιήματα. Δεν γίνονται πενήντα τέσσερα. Δεν γίνονται άρτιος αριθμός. Κρατάει τον περιττό, γιατί με τον άρτιο η όποια διαίρεση δίνει το κομματάκι σαν κουμπισιά στον καθένα και ησυχάζει.
Ο περιττός αριθμός αφήνει υπόλοιπο, εκείνο το κάτι, το αγκάθι που μπορεί να βάλει φωτιά στα πάντα, ακόμα και στο τίποτα, για να δημιουργηθεί εξαρχής ένας νέος κόσμος ανθρώπινος, χωρίς παρωπίδες, απόλυτες αλήθειες και δογματισμούς, πολέμους, συμφορές και περιβαλλοντικές καταστροφές.
Ο Κώστας Γκιώνης με τα ποιήματα του γίνεται ανιχνευτής ανθρώπων. Δεν πολιτικολογεί, επαναστατεί, όχι με στρατευμένο λόγο και σοσιαλιστικό ρεαλισμό. Τα ποιήματά του, αν αφαιρεθούν οι τίτλοι, φανερώνουν ένα ενιαίο έργο αντιεξουσιαστικό, γιατί μέσα απ’ αυτά φωτίζεται η αλήθεια, που είναι από μόνη της επαναστατική.
Ο Κώστας Γκιώνης είναι ποιητής. Βουτάει τη πένα του στο αίμα της ζωής, στην ιστορία των αγώνων και της Aριστεράς. Δεν ξεχνάει πως η ταξική πάλη είναι λυτρωτική και απελευθερωτική, τη βουτά στο πυρ το αείζον καλλιεργώντας τη μνήμη και γράφοντας τον πρόλογο του μέλλοντος – γνωρίζοντας πως η μνήμη-ποίηση δεν αφήνει τίποτα να χαθεί, δεν έχει προηγούμενο, είναι η ίδια μας η ύπαρξη.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας