Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.7° 17.8°
2 BF
76%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.8° 19.8°
2 BF
58%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.0° 18.3°
2 BF
69%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
3 BF
56%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
0 BF
68%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
3 BF
48%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.1° 21.1°
1 BF
65%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
21°C
20.8° 19.4°
4 BF
68%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.2°
1 BF
59%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.1° 19.1°
3 BF
62%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
3 BF
77%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
20.9° 19.8°
4 BF
73%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
55%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
24.0° 18.9°
2 BF
52%
Ρόδος
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
2 BF
81%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.0° 20.0°
2 BF
52%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.4° 18.3°
3 BF
75%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
22°C
22.2° 22.2°
2 BF
60%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.0° 18.0°
2 BF
58%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Εγκατάσταση με «κούκλες» του Γρηγόρη Σεμιτέκολο στις «Νέες Μορφές»

Mεγάλη μορφή της σύγχρονης τέχνης

Η λέξη πρωτοπορία είναι τετριμμένη στις μέρες μας, όμως ένας δημιουργός, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο, την ενσάρκωσε με πρωτότυπα χάπενινγκ που ενσωμάτωναν την κίνηση, τη μουσική, αλλά και ανθρώπινα ομοιώματα ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ‘60, όταν άλλοι συνάδελφοί του κρατούσαν μόνο τα πινέλα.

Με το βλέμμα στραμμένο στην κοινωνία, με έργα κριτικά, πάντα εύστοχος και ουσιαστικός, πίστευε πως η τέχνη αντανακλά την πολιτική. Πολυσχιδής, ζωγράφιζε, ασχολήθηκε με τη σκηνογραφία, επιμελήθηκε μουσικοθεατρικές παραστάσεις, συνεργάστηκε με άλλους καλλιτέχνες -ασφαλώς και με τη σύζυγό του πιανίστα Νέλλη Σεμιτέκολο-, χωρίς να επιδιώκει να γίνεται εύπεπτος και εμπορικός.

Πίστευε ακράδαντα: «Να κάνεις καλά τι δουλειά σου, ό,τι κι αν κάνεις, και να κρατάς μια εσωτερική αντίσταση στον ισοπεδωτικό σημερινό κόσμο». Αυτό θα μπορούσαν να κρατήσουν οι νέοι καλλιτέχνες, παρότι ο ίδιος απέφευγε τον διδακτισμό, από τον Γρηγόρη Σεμιτέκολο, ο οποίος χθες έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 79 ετών. Η νεκρώσιμος ακολουθία θα τελεστεί σήμερα, στις 16.00, στον Προφήτη Ηλία της Αγίας Παρασκευής.

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1935 και μαθήτευσε στο εργαστήριο του Πάνου Σαραφιανού και μετά στην ΑΣΚΤ με τον Γιάννη Μόραλη, ενώ συνέχισε τις σπουδές του στη Γερμανία. Η γνωριμία του με τον πρόωρα χαμένο συνθέτη Γιάννη Χρήστου το 1968 τον επηρέασε και καθόρισε το ιδιαίτερο στίγμα του. Ιδίως, μετά την εντυπωσιακή ερμηνεία του ως περφόρμερ στα έργα του Χρήστου «Επίκυκλος» και «Αναπαράσταση ΙΙΙ-Ο Πιανίστας», που παρουσιάστηκαν στην Αθήνα αλλά και σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής.

Την περίοδο της δικτατορίας εμφανίστηκαν οι περίφημες λευκές, άφυλες, υπερμεγέθεις «κούκλες» του, αρχικά σαν μια μορφή διαμαρτυρίας, στη συνέχεια με σατιρικό και τελετουργικό ύφος. Πρωταγωνίστησαν και στην περφόρμανς του 1985 «Κοσμικό Ανατομείο», που επαναλήφθηκε στο 5ο Φεστιβάλ του Μontvillers (1990), ενώ έγινε και ταινία το 1993 από τον Βασίλη Βαφέα.

Ο αβαν-γκαρντ, ο διεθνής Σεμιτέκολο, δεν παραμέλησε τη ζωγραφική. Ανέπτυξε μια προσωπική γλώσσα με συμβολικά αντικείμενα, αφαιρετικά μοτίβα και σκληρό φωτισμό, σε συνθέσεις ονειρικές και υποβλητικές.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Mεγάλη μορφή της σύγχρονης τέχνης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας