Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
20°C
20.9° 18.4°
1 BF
71%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.6° 19.3°
2 BF
61%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
19°C
22.0° 19.4°
2 BF
75%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
1 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
72%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.2° 20.2°
2 BF
74%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
2 BF
59%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 21.2°
1 BF
67%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
21.4° 18.8°
4 BF
73%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.9° 18.2°
2 BF
61%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
61%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.7° 19.7°
2 BF
68%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.3° 19.9°
4 BF
73%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 21.2°
2 BF
57%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.1° 18.9°
1 BF
59%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.8° 18.8°
4 BF
79%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.5° 20.5°
2 BF
46%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.5° 18.3°
3 BF
66%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
64%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.0° 17.0°
2 BF
64%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
«Νάσος Δάφνης, City Walls: Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα 1969-2023»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εννέα πρωτότυπα έργα του μάγου της γεωμετρικής αφαίρεσης

«Νάσος Δάφνης, City Walls: Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα 1969-2023» είναι ο τίτλος της έκθεσης που φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα δημιουργίες της σειράς «City Walls» και της περιόδου που ο Ελληνοαμερικανός καλλιτέχνης μεσουρανούσε στη Νέα Υόρκη

ΚΈΝΤΡΟ ΤΕΧΝΩΝ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

Εννέα πρωτότυπα έργα του μάγου της γεωμετρικής αφαίρεσης

«Νάσος Δάφνης, City Walls: Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα 1969-2023» είναι ο τίτλος της έκθεσης που φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα δημιουργίες της σειράς «City Walls» και της περιόδου που ο Ελληνοαμερικανός καλλιτέχνης μεσουρανούσε στη Νέα Υόρκη

Της ΠΑΡΗ ΣΠΙΝΟΥ

Τέλη δεκαετίας του 1960 στη Νέα Υόρκη. Η καλλιτεχνική σκηνή της πόλης που δεν κοιμάται ποτέ αναζωπυρώνεται και ανοίγεται στον δημόσιο χώρο. Είναι η εποχή όπου μεσουρανεί ο Ελληνοαμερικανός καλλιτέχνης Νάσος Δάφνης (1914-2010), μάγος της γεωμετρικής αφαίρεσης, με τα τολμηρά έργα του, γεμάτα «αστέρια και διαμάντια» να δημιουργούν «εκρήξεις» πάνω στους καμβάδες του αλλά και στους τοίχους της Νέας Υόρκης.

Από εκείνη την περίοδο παρουσιάζονται πρώτη φορά στην Ελλάδα εννέα πρωτότυπα έργα της σειράς «City Walls». Πρόκειται για την έκθεση «Νάσος Δάφνης, City Walls: Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα 1969-2023», που φιλοξενείται στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων και αποκαλύπτει τις αναζητήσεις και τις κατακτήσεις του στην τέχνη, που συνέβαλλαν ακόμα και στο να αλλάξει η όψη γνωστών περιοχών της αμερικανικής μεγαλούπολης, με τις τοιχογραφίες του.

Το 1973 ο Νάσος Δάφνης (1914-2010) συμμετείχε σε μια ομάδα Νεοϋορκέζων καλλιτεχνών της avant-garde, που ίδρυσαν τη City Walls Inc. Σύμφωνα με τον γνωστό κριτικό και ιστορικό τέχνης Πoλ Λάστερ, «ήθελαν να ζωντανέψουν τις υποβαθμισμένες περιοχές της πόλης με τη δημιουργία πολύχρωμων τοιχογραφιών στις όψεις μεγάλων κτιρίων. Πολλοί από αυτούς, μεταξύ των οποίων και ο Νάσος Δάφνης, έζησαν και εργάστηκαν στην περιοχή του Lower Manhattan την εποχή που η πρωτοποριακή καλλιτεχνική σκηνή του Soho μόλις είχε αρχίσει να αναδύεται. Οι τοιχογραφίες τους έπαιξαν ζωτικό ρόλο στην ανάπτυξη της βιομηχανικής αυτής περιοχής και στον οικονομικό της μετασχηματισμό, κάνοντάς την φιλικότερη προς τον επισκέπτη».

Το 1969 υπήρξε ιδιαίτερα σημαντικό για την καριέρα του Δάφνη, καθώς έκανε την πρώτη του αναδρομική έκθεση στη Νέα Υόρκη, στην περίφημη γκαλερί «Albright-Knox Art», ενώ ήταν επίσης τιμώμενος καλλιτέχνης στην ετήσια έκθεση «Σύγχρονη Αμερικανική Ζωγραφική» του Whitney Museum of American Art. Εκείνη την περίοδο δημιούργησε τρία έργα κολοσσιαίου μεγέθους σε κτίρια της Νέας Υόρκης για την City Walls Inc.

Η πρώτη τοιχογραφία του έγινε τον Σεπτέμβριο του 1969, στην πλαϊνή όψη ενός εξαώροφου κτιρίου στο Madison Square Park. Τέσσερις ομόκεντροι κύκλοι σε βασικά χρώματα ενώθηκαν για να δημιουργήσουν ένα κυρτωμένο ορθογώνιο στο κέντρο. Η εικόνα παρέπεμπε σε ρωμαϊκό θόλο, ο οποίος ερχόταν σε ευφάνταστη αντιπαράθεση με την πολύ συνηθισμένη πρόσοψη του κτιρίου. Η τελευταία τοιχογραφία ξεκίνησε το 1972, πάνω στον δομικό σκελετό ενός πύργου γραφείων 16 ορόφων στην Times Square και παρέμεινε ορατή μεχρι τη δεκαετία του 1980, αποτελώντας έναν στιβαρό καλλιτεχνικό πόλο έλξης στη Νέα Υόρκη.

Δυστυχώς και τα τρία έργα του Νάσου Δάφνη έχουν χαθεί, ωστόσο, γίνονται ενέργειες για τη «μεταφορά» της πρώτης τοιχογραφίας της σειράς «City Walls» στο κέντρο της Αθήνας, εντός του έτους.

Την έκθεση επιμελούνται η Κατερίνα Κοσκινά, δρ Ιστορίας της Τέχνης, επιμελήτρια εκθέσεων και Σύμβουλος για τον Πολιτισμό του δημάρχου Αθηναίων και ο Richard Taittinger, πρόεδρος του Nassos Daphnis Estate. Οργανώνεται από τον ΟΠΑΝΔΑ, με τη συνεργασία της Richard Taittinger Gallery και του Γραφείου Πολιτισμού Δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο του προγράμματος «Πολιτισμός είναι η Αθήνα/Culture is Athens».

ℹ️ Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων: Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας. Πληροφορίες: 210 7232604. Μέχρι 3 Δεκεμβρίου. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή 11.00-19.00, Σάββατο-Κυριακή 10.00-15.00. Είσοδος ελεύθερη.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Εννέα πρωτότυπα έργα του μάγου της γεωμετρικής αφαίρεσης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας