Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 18.5°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.8° 14.9°
0 BF
76%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
79%
Ιωάννινα
Ομίχλη
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
0 BF
76%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
0 BF
82%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
1 BF
83%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.9° 19.8°
2 BF
60%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.9° 14.9°
3 BF
73%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
48%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.3°
2 BF
71%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
19.2° 19.2°
3 BF
40%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
19.5° 17.2°
1 BF
66%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.1° 15.8°
0 BF
72%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.3°
3 BF
81%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
0 BF
75%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Εκθεση του Αλκη Πιερράκου στην Πινακοθήκη Γκίκα

Μονοκοντυλιές για μια ιστορική μάχη

«Πώς είστε, κύριε Πιερράκο;», τον ρωτάμε. «Με γνωρίζεις;» μας απαντά. «Οχι εσάς προσωπικά, αλλά το έργο σας». «Και τώρα που είδες και μένα, πώς σου φαίνομαι;», μας ανταπαντά με χιούμορ και κερδίζει την παρτίδα.

Ο Αλκης Πιερράκος, στα 95 του χρόνια, δίνει ακόμη δυνατά έργα. Είναι αυτό που ονομάζουμε και σπάνια βλέπουμε, «πάνω από τα πράγματα». Ταξίδεψε από τη Γαλλία, όπου μένει μόνιμα, για τα εγκαίνια της έκθεσης «Lepanto: Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου» στην Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου-Γκίκα, με δικά του έργα, πολύ πρόσφατης παραγωγής (2011-2013).

Με δυνατές μονοκοντυλιές από μαύρη σινική μελάνη, ο Πιερράκος, αφού μπορεί να στηρίζει το χέρι του και να οδηγεί το πινέλο, όπως μας είπε, δημιούργησε δεκάδες έργα με θέμα τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Από αυτά επιλέχθηκαν τριάντα εννέα, ταξίδεψαν τον περασμένο Νοέμβριο στη Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη, μέχρι τελη Μαρτίου θα είναι στην Αθήνα και μετά θα εκτεθούν στο Παλαιό Φρούριο Κέρκυρας, στο Λατινικό Παρεκκλήσι (Απρίλιος-Ιούνιος 2015). «Ενας Κερκυραίος ευπατρίδης βοήθησε πολύ στην έκθεση αυτή, ακριβώς γιατί στο συγκεκριμένο παρεκκλήσι είναι θαμμένα τα θύματα της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου», εξηγεί η επιμελήτρια της έκθεσης, πρόεδρος του Δ.Σ. του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Κωστόπουλου, Κατερίνα Κοσκινά. «Ωστόσο, πλέον ο ναός έχει γκρεμιστεί και το καμπαναριό που απομένει είναι και αυτό ετοιμόρροπο. Ο Αλκης Πιερράκος, πάντως, θα έρθει και μέχρι την Κέρκυρα».

Ο ζωγράφος επέλεξε το συγκεκριμένο θέμα, «ακριβώς για να αναδείξω τον ρόλο της ζωγραφικής», όπως μας είπε. Από την άλλη, η συντριβή των Οθωμανών στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου (1571) ανέκοψε την επεκτατική πολιτική της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας προς την Ευρώπη, συντελώντας ουσιαστικά στη σημερινή της διαμόρφωση και την ιστορική της πορεία. Ολα αυτά συνάδουν απόλυτα με τον κοσμοπολιτισμό του Πιερράκου και τους προβληματισμούς του για την πορεία της Ευρώπης σήμερα. «Μην ξεχνάμε ότι σ’ αυτήν τη ναυμαχία πολέμησε και ο Μανούσος Θεοτοκόπουλος, αδερφός του Δομήνικου, και εκεί ο Θερβάντες έχασε το ένα του χέρι», συμπλήρωσε η Κατερίνα Κοσκινά.

Οι προβληματισμοί του καλλιτέχνη φαίνεται να είναι το ίδιο δυνατοί και σύγχρονοι, όπως η αποτύπωσή τους πάνω στο ειδικό χαρτί, με μία και μόνη κίνηση. Η μονοκοντυλιά δεν διορθώνεται. Αυτό απαιτεί πειθαρχία και τρομερό έλεγχο, απόλυτη γνώση του σκοπού και της τεχνικής. Ταυτόχρονα, όμως, φαίνεται πως απελευθερώνει, καθώς η φουρτούνα και το άγριο σκηνικό της μάχης στους πίνακες αναγνωρίζονται άμεσα ως μια ενσυνείδητη επιλογή σχολιασμού του δημιουργού για το πώς οι κοινωνικές και πολιτικές ανατροπές, οι βιαιοπραγίες και ο θρησκευτικός φανατισμός μπορούν να επικαιροποιηθούν «διεγείροντας το συναίσθημα, μέσω ενός σύγχρονου εικαστικού λόγου», όπως γράφει χαρακτηριστικά η Κατερίνα Κοσκινά.

Info:

Εως 28/3, στην Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου-Γκίκα (Κριεζώτου 3, Σύνταγμα) Τετ.-Σάββ: 10.00-18.00.

Τον συντονισμό της έκθεσης έχουν ο καθηγητής Ε.Μ. Πολυτεχνείου Αλέξανδρος Παπαγιάννης και η ιστορικός Τέχνης - επιμελήτρια ΚΜΣΤ, Αννα Μυκονιάτη.

Την έκθεση συνδιοργανώνουν το ΚΜΣΤ και το Ιδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη και την υποστήριξη του ΑΡΟΑΡ (Associatiόn pour la Promotiόn de l’ Oeuvre d’ Alkis Pierrakos/ Σύλλογος για την προώθηση του έργο του Αλκη Πιερράκου).

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Μονοκοντυλιές για μια ιστορική μάχη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας