Μακριά καστανά μαλλιά, χαμόγελο με χαρακτηριστικό κενό στα δύο μπροστινά δόντια, εφηβική σιλουέτα. Σύμβολο σεξουαλικής απελευθέρωσης τη δεκαετία του ’70 -και αυτό οφείλεται στο τολμηρό τραγούδι, σαν ερωτική συνομιλία του Σερζ Γκενσμπούργκ «Je t'aime... moi non plus» και στην ομότιτλη ταινία του όπου συμπρωταγωνιστούσαν.
Εικόνα κομψότητας -για χάρη της ο οίκος Hermès δημιούργησε την τσάντα Birkin. Η πιο «Γαλλίδα από τις Αγγλίδες καλλιτέχνιδες» δεν μένει πια εδώ. Η Τζέιν Μπίρκιν βρέθηκε νεκρή χθες στο σπίτι της στο Παρίσι από τον φροντιστή της, σε ηλικία 76 ετών, όπως μετέδωσαν τα γαλλικά ΜΜΕ, χωρίς ωστόσο να γίνει γνωστή η αιτία του θανάτου της. Αυτό που γνωρίζουμε είναι πως το 2021 είχε υποστεί ελαφρύ εγκεφαλικό.
Ηθοποιός και τραγουδίστρια, κυκλοφόρησε 14 άλμπουμ, πρωταγωνίστησε ή συμμετείχε σε 70 ταινίες μεγάλου μήκους, σε 9 θεατρικές παραστάσεις, σε 11 τηλεοπτικές παραγωγές, σκηνοθέτησε 2 ταινίες και έγραψε το σενάριο σε 3, το όνομά της όμως θα είναι πάντα ταυτισμένο με τον Σερζ Γκενσμπούργκ (έφυγε από τη ζωή το 1991) και τη θυελλώδη σχέση τους, καρπός της οποίας είναι η Σαρλότ Γκενσμπούργκ, η οποία ακολούθησε τα χνάρια των γονιών της.
Η Τζέιν Μπίρκιν γεννήθηκε στο Λονδίνο, στις 14 Δεκεμβρίου 1946, ο πατέρας της Ντέιβιντ Μπίρκιν ήταν στρατιωτικός και ήρωας του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και η μητέρα της, Τζούντι Κάμπελ, ηθοποιός και τραγουδίστρια. Ξεκίνησε την καριέρα της στο πρώτο μισό της δεκαετίας του 1960 και ξεχώρισε στο «Blow up» του Αντονιόνι, σε μία εμφάνιση που προκάλεσε σκάνδαλο για την εποχή καθώς φαίνεται γυμνή σε ένα πλάνο.
Το 1967, μετά το διαζύγιο με τον Τζον Μπάρι, συνθέτη της μουσικής των ταινιών Τζέιμς Μποντ, με τον οποίο απέκτησαν μια κόρη, την Κέιτ Μπάρι, ο σκηνοθέτης Πιερ Γκριμπλά την καλεί στη Γαλλία σε οντισιόν για την ταινία του «Slogan», με πρωταγωνιστή τον Γκενσμπούργκ. «Δεν μιλούσα λέξη γαλλικά. Φανταστείτε την ενόχληση του Σερζ να βλέπει μια ηλίθια κούκλα να μην μπορεί να πει τις ατάκες της. Παρ’ όλα αυτά με βοήθησε. Είπε στον σκηνοθέτη πως κλαίω πολύ καλά. Ηταν ο σταρ της ταινίας. Θα μπορούσε να είχε ασκήσει βέτο...», έχει πει η ίδια.
Ετσι γεννήθηκε μια θρυλική σχέση που κράτησε 13 χρόνια, με το διάσημο ζευγάρι να απασχολεί τη γαλλική κοινωνία, τόσο με τις εμφανίσεις του, όσο και με τη ζήλια και τους καβγάδες του. Το τραγούδι που ερμήνευσαν μαζί «Je t'aime… moi non plus» και που αρχικά είχε γραφτεί για την Μπριζίτ Μπαρντό άνοιξε τον δρόμο για τη διεθνή επιτυχία, ενώ λόγω του προκλητικού περιεχομένου του απαγορεύτηκε σε μερικές χώρες. «Αποφάσισα να το τραγουδήσω γιατί δεν ήθελα καμιά άλλη να το πει», είχε δηλώσει η Μπίρκιν, χρόνια αργότερα.
Η ζωή της δεν ήταν στρωμένη με ρόδα. Το 2011 διαγνώστηκε με λευχαιμία, αλλά δεν ήθελε να μιλάει για τα προβλήματα υγείας της, ενώ δύο χρόνια αργότερα αυτοκτόνησε η κόρη της Κέιτ, σε ηλικία 46 ετών, πέφτοντας από το παράθυρο του διαμερίσματός της στο Παρίσι. «Οταν πέθανε η Κέιτ έμεινα ένα χρόνο σπίτι μου χωρίς να κινούμαι, χωρίς να κινούμαι καθόλου», είχε εξομολογηθεί η Μπίρκιν.
Το ελληνικό κοινό είχε την ευκαιρία να την απολαύσει το 2008 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όπου παρουσίασε το άλμπουμ της «Fictions», με τραγούδια των Νιλ Χάνον και Ρούφους Γουέινραϊτ, ωστόσο η εμφάνισή της τον Σεπτέμβριο του 2019 στο Ηρώδειο με αφιέρωμα στα τραγούδια που της έγραψε, ακόμα και μετά τον χωρισμό τους, ο Γκενσμπούργκ (Gainsbourg Symphonic), ακυρώθηκε. Ισως δεν είναι ευρέως γνωστό ότι υπήρξε εκπρόσωπος της Διεθνούς Αμνηστίας και βρέθηκε στο πλευρό των προσφύγων σε μέρη όπως η Ρουάντα και η Βοσνία, ενώ επίσης υποστήριζε τα δικαιώματα των ΛΟΑΤΚΙ+.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας