Στις εννιά του θεριστή –του Ιούνη, πά’ να πει– γεννιέται ο χειμώνας, υπενθυμίζει η σοφή λαϊκή ρήση που κολλάει γάντι στο διακύβευμα των προσεχών ευρωεκλογών, το οποίο εστιάζεται στο εύρος της αναμενόμενης ανόδου της Ακροδεξιάς απ’ άκρου εις άκρον της Γηραιάς Ηπείρου. Το ιθαγενές πολιτικό προσωπικό περί άλλα τυρβάζει. Ο ακατονόμαστος κονταροχτυπιέται με τους ανεμόμυλους της αποχής, νομίζοντας πως οι φτερωτές τους θα σκορπίσουν τους ψηφοφόρους της Νου Δου στις ακτές. Κασσελάκης και Ανδρουλάκης ανταγωνίζονται ποιος θα ξεπεράσει τον άλλο σε μίζερα διψήφια ποσοστά. Υποδέχομαι τον Ιούνιο με εμβληματικούς στίχους εν είδει ταπεινής πολιτικής παρέμβασης:
27 ΙΟΥΝΙΟΥ 1906, 2 μ.μ. Σαν το ’φεραν οι Xριστιανοί να το κρεμάσουν/ το δεκαεφτά χρονώ αθώο παιδί,/ η μάνα του που στην κρεμάλα εκεί κοντά/ σέρνονταν και χτυπιούνταν μες στα χώματα/ κάτω απ’ τον μεσημεριανό, τον άγριον ήλιο,/ πότε ούρλιαζε, και κραύγαζε σα λύκος, σα θηρίο/ και πότε εξαντλημένη η μάρτυσσα μοιρολογούσε/ «Δεκαφτά χρόνια μοναχά με τα ’ζησες, παιδί μου».// Κι όταν το ανέβασαν την σκάλα της κρεμάλας/ κι επέρασάν το το σκοινί και το ’πνιξαν/ το δεκαεφτά χρονώ αθώο παιδί,/ κ’ ελεεινά κρεμνιούνταν στο κενόν/ με τους σπασμούς της μαύρης του αγωνίας/ το εφηβικόν ωραία καμωμένο σώμα,/ η μάνα η μάρτυσσα κυλιούντανε στα χώματα/ και δεν μοιρολογούσε πια για χρόνια τώρα·/ «Δεκαφτά μέρες μοναχά», μοιρολογούσε,/ «δεκαφτά μέρες μοναχά σε χάρηκα, παιδί μου». ΚΑΒΑΦΗΣ
ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΙΟΥΝΙΟΥ ’41 Βγήκε το νέο φεγγάρι στην Αλεξάνδρεια/ κρατώντας το παλιό στην αγκαλιά του/ κι εμείς πηγαίνοντας κατά την Πόρτα του Ηλιου/ μες στο σκοτάδι της καρδιάς – τρεις φίλοι./ Ποιος θέλει τώρα να λουστεί στα νερά του Πρωτέα;/ Τη μεταμόρφωση τη γυρέψαμε στα νιάτα μας/ με πόθους που έπαιζαν σαν τα μεγάλα ψάρια/ σε πέλαγα που φύραναν ξαφνικά·/ πιστεύαμε στην παντοδυναμία του κορμιού./ Και τώρα βγήκε το νέο φεγγάρι αγκαλιασμένο/ με το παλιό· με τ’ όμορφο νησί ματώνοντας/ λαβωμένο· το ήρεμο νησί, το δυνατό νησί, το αθώο./ Και τα κορμιά σαν τσακισμένα κλαδιά/ και σαν ξεριζωμένες ρίζες./ Η δίψα μας/ ένιππος φύλακας μαρμαρωμένος/ στη σκοτεινή πόρτα του Ηλιου/ δεν ξέρει να ζητήσει τίποτε: φυλάγεται/ ξενιτεμένη εδώ τριγύρω/ κοντά στον τάφο του Μεγάλου Αλεξάντρου. ΣΕΦΕΡΗΣ
3 ΙΟΥΝΙΟΥ 1951 «Θα περιμένω το αποτέλεσμα/ κάπου εδώ μπορεί να υπάρχω./ Η συντριβή, ο θάνατος,/ η απουσία ή τo φριχτό ξαναζωντάνεμα;/ Ο,τι κι αν είναι,/ γέφυρα, έπαλξη–/ εγώ τώρα υπάρχω./ Αυτή τη στιγμή υπάρχω./ Υπάρχω παντού./ Η μορφή μου πάνω στο πρόσωπό σου./ Η μορφή μου ξανασυνθεμένη στο πρόσωπό σου./ Ο χρόνος μου,/ οι μέρες μου,/ ήσαν γυμναί και ενεδύθησαν,/ τυφλαί και ανέβλεψαν./ Απουσιάζουν τώρα τα σκοτεινά ποτάμια του στήθους μου./ Αυτές οι επιστροφές της φωνής μου χάθηκαν./ Εγώ χωρίς το αδιαπέραστο τείχος μου,/ χωρίς το παγωμένο μου γέλιο./ Η κίνηση κυρίαρχη./ Τα δεσμά μου,/ εγώ,/ εσύ,/ η γέφυρα./ Κάποτε θα μιλήσουν για μας./ Σε ονομάζω παντοκράτορα./ Σε ονομάζω διοικητή επαρχιακής πόλεως./ Αγάπη – τίποτα άλλο». ΚΑΤΣΑΡΟΣ
ΒΡΑΔΙΝΟΣ ΙΟΥΝΙΟΣ Ενας θάνατος είν’ ο θάνατος/ άλλος θάνατος είν’ η άκρη της ύλης./ Κι άλλος θάνατος, ο λευκότερος/ είν’ η άνοιξη της μη-ύλης./ Οποιος ακούει τον πρώτο θάνατο/ πεθαίνει στ’ αλήθεια./ Οποιος αγγίζει το δεύτερο θάνατο/ ζει./ Μα εκείνος που φτάνει στον τρίτο θάνατο/ μοιάζει να ’χει νικήσει·/ άνοιξη, όχι το έαρ, αλλά, το ν’ ανοίγεις: το δρόμο/ της μη-ύλης. ΚΑΡΟΥΖΟΣ
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας