Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.7° 15.6°
1 BF
53%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.7° 13.8°
1 BF
79%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 15.5°
1 BF
81%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
6.9° 6.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
10°C
9.9° 9.9°
2 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.8° 14.8°
2 BF
74%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
10°C
10.4° 10.4°
0 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.0° 14.0°
1 BF
87%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
16°C
16.6° 14.7°
2 BF
72%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
15°C
15.0° 14.9°
1 BF
74%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.4° 17.4°
3 BF
59%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
2 BF
72%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.1° 18.1°
2 BF
39%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
94%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.2° 16.7°
1 BF
65%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
4 BF
83%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
14.4° 12.8°
0 BF
71%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 16.6°
1 BF
76%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.7° 14.7°
2 BF
80%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
9.6° 9.6°
1 BF
91%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Κορινθιακό κράνος
Κορινθιακό κράνος | Ζωγραφιά: Κωστής Καζαμιάκης
Αισχύλος ( Προμηθεύς Δεσμώτης). Ορμώμενον μηδαμώς αντισπάσης

οὐδέ τι σῖτον ἤσθιον. 146 – 147. Δεν έτρωγαν ψωμί (παρά μόνο κρέας)

Ησίοδος, Έργα και Ημέραι,  143 – 160

Ο πατέρας Ζευς ποίησε και τρίτο γένος μακαρίων ευτυχισμένων ανθρώπων. Το χάλκινο γένος που δεν είχε καμιά ομοιότητα με το ασημένιο γένος. Ήταν γένος σκληρό, δυνατό και άλκιμο σαν ξύλο μελιάς. Τους ενδιέφεραν τα  βίαια, τα στενάχωρα πολεμικά έργα του Άρη, αυτά τα έργα που προκαλούν στεναγμούς. Ήταν άξεστοι, ανεπηρέαστοι,  δεν έτρωγαν σίτο αλλά μόνο κρέας  και είχαν διαμαντένια, σκληρή καρδιά. Διέθεταν τεράστια δύναμη στα χέρια που άρχιζαν από τους ώμους και κυριαρχούσαν στα άλλα στιβαρά μέλη του σώματος τους.  Ήταν χέρια ανίκητα, απρόσιτα, κανείς δεν τα άγγιζε.

150  Είχαν χάλκινα σπίτια,  όπλα και εργαλεία. Ο χαλκός ήταν το υλικό που χρησιμοποιούσαν και το επεξεργάζονταν, αφού το μελανό σίδερο ακόμα δεν το γνώριζαν. Όμως  αφού αλληλοεξοντώθηκαν με τα ισχυρά τους όπλα τους έφτασαν στον κρύο, μουχλιασμένο, σάπιο  Άδη,  μέσα στην ανωνυμία  και μακριά από τιμές και δόξες.  Χάσανε το φως του λαμπρού ήλιου και βρέθηκαν στα μαύρα σκοτάδια του κάτω κόσμου. Το χώμα της γης κάλυψε για πάντα και αυτό το χάλκινο γένος. Ήλθε τότε η σειρά του επόμενου γένους, του τέταρτου γένους των ανθρώπων, πάνω στη ζωοδότρα μητέρα γη. Ο Ζευς Κρονίδης ποίησε ένα καλύτερο γένος, δίκαιο και άριστο: Το θεϊκό γένος των Ηρώων που ονομάζονται Ημίθεοι.

160. Ήταν η πρότερη από μας γενιά ( εννοεί τη δική του  γενιά του 8ου αιώνα π.Χ.), η απεριόριστη, η γενιά χωρίς όρια.


Περίληψη

Ο ποιητής μιλά για το χάλκινο, δυνατό, σκληρό και άξεστο τρίτο γένος των ανθρώπων που τρέφονταν όχι με σίτο αλλά μόνο με κρέας. Δεν είχε καμιά ομοιότητα με το αργυρό δεύτερο γένος. Τα όπλα και τα σπίτια τους ήταν χάλκινα. Το σίδερο δεν είχε ακόμα ανακαλυφθεί.(1). Αυτή, η χάλκινη γενιά, αλληλοεξοντώθηκε και κατέληξαν στον Άδη χωρίς τιμή και δόξα μακριά από το φως του λαμπρού ήλιου. Ο Δίας τότε δημιούργησε την επομένη γενιά των ηρώων – ημιθέων.

Σημειώσεις και Ησιόδειο λεξικό

(1). Ο χαλκός σηματοδοτεί την αρχή της  εποχής των μετάλλων και το τέλος της εποχής του λίθου. Αυτό έγινε γύρω στο 3000 π.Χ. Η εποχή του Σιδήρου άρχισε περίπου το 1100 π.Χ. Ο Ησίοδος τα γνωρίζει αυτά αφού έζησε τον 8ο αιώνα π.Χ.

Στίχος 145: μελιάν

Μελία. Το δέντρο μελιά ή φλαμουριά. Λέγεται και για κοντάρι από ξύλο μελιάς.

145 όβριμον

ὄβριμος. Κραταιός, δυνατός, ισχυρός, ὄβριμον ἐβρόντησε, ήχησε δυνατή βροντή.

146 στονόεντα.

στονόεις, -εσσα, -εν. <στόνος. Αυτός που προκαλεί γογγυσμούς ή στεναγμούς, λυπηρός, θλιμμένος, λυπημένος, εξαθλιωμένος, 

146 ύβριες.

ὕβρις. Κακοβουλία, αυθάδεια, αναίδεια, προπέτεια, θρασύτητα, ιταμότητα, λαγνεία, ασέλγεια. Λέγεται για ενέργειες και πράξεις αντίθετες της σωφροσύνης.

-ἆρ' οὐχ ὕβρις τάδ'.

-ταῦτ' οὐχ ὕβρις ἐστί;

146 – 147. οὐδέ τι σῖτον ἤσθιον,

σῖτος. Τα δημητριακά, τα σιτηρά, που συμπεριλαμβάνουν το σιτάρι και το κριθάρι (κριθή),

σῖτος ἀληλεσμένος, αλεσμένο σιτάρι ή κριθάρι, τροφή παρασκευασμένη από δημητριακά. Ψωμί, άρτος, αντίθετα προς το κρέας. Ευρείας σημασίας επίθετο για τους ανθρώπους αντίθετα  προς τα σαρκοβόρα ζώα που τρέφονται αποκλειστικά με σάρκες. Με ευρύτερη σημασία, φαγητό, τρόφιμα, αντίθετα προς το ποτό.

-σῖτον ἔδοντες,

-οὐδέ τι σῖτον ἤσθιον. 

- σῖτος ἠδὲ ποτής.

-σῖτα καὶ ποτά.

148 άπλαστοι.

ἄ-πλαστος, -ον, αυτός που δεν έχει γίνει αντικείμενο μορφοποίησης,  αυτός που βρίσκεται στη φυσική του κατάσταση, φυσικός, ανεπηρέαστος.

148. χεῖρες ἄαπτοι. Χέρια ανίκητα.

ἄ-απτος. <ἅπτομαι. Ανέγγιχτος, ακατάσχετος, αήττητος, χεῖρες ἄαπτοι.

150. χάλκεα μὲν τεύχεα.

τεῦχος, -εος, το. <τεύχω. Εργαλείο, όργανο. Κυρίως στον πληθυντικό τεύχεα. Πολεμικά όργανα, όπλα, θώρακες.

153. εὐρώεις, -εσσα, -εν. <εὐρώς. Σαπισμένος, μουχλιασμένος, ανθυγιεινά υγρός και σκοτεινός, νοτερός. Λέγεται για τον Κάτω Κόσμο.

154. νώνυμνος, -ον. < νώνυμος, -ον (νη-, ὄνυμα), αντί ὄνομα. Ανώνυμος, άγνωστος, άσημος, άδοξος.

157. πολυβότειρα. <βόσκω), αυτή που τρέφει πολλούς ή όλους. Εδώ ο Ησίοδος εννοεί τη Γη.

160. ἡμίθεος. Ημίθεος, ο κατά το ήμισυ θεός: Ηρακλής, Θησέας, Αχιλλέας..

160. ἄπειρος –ον. < πέρας. Απεριόριστος, απέραντος, αχανής, αναρίθμητος, αμέτρητος, χωρίς όριο.

Κορινθιακό κράνος | Ζωγραφιά: Κωστής Καζαμιάκης

1*. Αρχιτέκτων. Ιστορικός Αρχιτεκτονικός. Ιστορικός Τέχνης.

2*. Στους αγαπημένους Ιωάννα – Μαρίνα, Ειρήνη, Κωνσταντίνο, Νίκο, Μπάμπη.
 

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
οὐδέ τι σῖτον ἤσθιον. 146 – 147. Δεν έτρωγαν ψωμί (παρά μόνο κρέας)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας