Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.7° 15.8°
2 BF
58%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.6° 13.8°
1 BF
81%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 14.9°
2 BF
80%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
6.9° 6.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 8.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
74%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
9°C
9.4° 9.4°
0 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
1 BF
90%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 15.5°
1 BF
59%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
15°C
15.0° 13.9°
2 BF
72%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.4° 18.4°
3 BF
55%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
2 BF
74%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.1° 18.1°
2 BF
40%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.7° 15.5°
1 BF
72%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
3 BF
79%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.4° 13.8°
0 BF
71%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.6° 11.3°
2 BF
78%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
1 BF
79%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.2° 10.2°
1 BF
90%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
hellenic train
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI

Ελληνική ή αμερικανική επικράτεια ο Εβρος;

Οταν ο πρωθυπουργός της χώρας στις αρχές Οκτωβρίου, ανάμεσα στα μέτρα που εξήγγειλε από την Ορεστιάδα για τον κεντρικό και βόρειο Εβρο που κυριολεκτικά έχουν ερημώσει, ανακοίνωσε τη δρομολόγηση δύο τοπικών τρένων από 21ης Οκτωβρίου μεταξύ Αλεξανδρούπολης και Ορεστιάδας, θεωρήσαμε ότι το πρόβλημα του σιδηροδρόμου στον Εβρο θα αντιμετωπιστεί έστω συμβολικά έναντι του παρελθόντος. Οταν μάλιστα ήλθε και ο υφυπουργός Υποδομών στις 22 Δεκεμβρίου και κατά τρόπο διθυραμβικό ανακοίνωσε την επέκταση των δύο δρομολογίων από Ορεστιάδα μέχρι Ορμένιο εφησυχάσαμε. Δεν τα καταφέρνει, είπαμε, η κυβέρνηση μόνο με τον φράχτη που μανιωδώς επεκτείνει και πομπωδώς διαφημίζουν όλα τα κυβερνητικά στελέχη όταν επισκέπτονται την περιοχή, ούτε μόνο με την αντιμετώπιση των ανυπόδητων προσφύγων και λαθρομεταναστών όπως τον Μάρτιο του 2020, αλλά επιτέλους άρχισε να συνειδητοποιεί και τα προβλήματα του νομού που τον έχουν ερημώσει, παρά την τεράστια γεωπολιτική και γεωοικονομική αξία που απέκτησε μετά τη διάλυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας.

Ομως ξαφνικά η Hellenic Train, παρά τις κυβερνητικές δεσμεύσεις, ανακοίνωσε ότι από τις 21 Ιανουαρίου μέχρι και τις 25 Ιανουαρίου τα εν λόγω δρομολόγια θα διακοπούν λόγω της μεταφοράς εμπορευματικών φορτίων. Μακάρι να υπήρχαν εμπορευματικά φορτία, τόσα μάλιστα ώστε να απαιτείται η διακοπή των δύο επιβατικών τρένων σε μια γραμμή με 13 σταθμούς και τεράστια χωρητικότητα όσον αφορά τον αριθμό των δρομολογίων που μπορεί να εξυπηρετήσει. Ούτε ένας τόνος εμπορευμάτων έχει προωθηθεί προς τα βόρεια όλα αυτά τα χρόνια, παρά την ανακαίνιση του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολης-Ορμένιου-ελληνοβουλγαρικών συνόρων μήκους 178 χλμ. που ολοκληρώθηκε το 2011.

Τέτοια είναι η εγκατάλειψη ώστε όταν τον Ιούλιο του 2020 προγραμματίστηκε η πρώτη αμαξοστοιχία με αμερικανικό στρατιωτικό υλικό προς Βουλγαρία - Ρουμανία, η προώθησή της στο τμήμα Ορμένιου-ελληνοβουλγαρικών συνόρων ήταν αδύνατη λόγω της κάλυψης του περιτυπώματος της ανακαινισθείσης γραμμής από βλάστηση και δενδρύλλια. Προηγήθηκαν εργασίες καθαρισμού και αποκατάστασης της διατομής του περιτυπώματος για να καταστεί δυνατή η μεταφορά. Ομως τα δύο δρομολόγια Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο δεν διεκόπησαν λόγω της μεταφοράς εμπορευματικών φορτίων, όπως δικαιολόγησε τη διακοπή τους η Hellenic Train, αλλά λόγω της μεταφοράς πολεμικού υλικού από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προς την Ανατολική Ευρώπη στο πλαίσιο της ΝΑΤΟϊκής άσκησης «Steadfast Dart 2025», γεγονός που σημαίνει ότι κάθε φορά θα προτάσσονται τα συμφέροντα και οι σκοπιμότητες των ΗΠΑ όχι μόνον έναντι των στοιχειωδών αναγκών των κατοίκων αλλά και των εμπορευματικών μεταφορών. Διότι:

α. Σύμφωνα με τον Ν. 4660/2020 (ΦΕΚ 23Α), χορηγήθηκε «... στην κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών καθεστώς προτεραιότητας (ανεμπόδιστη πρόσβαση και χρήση) του λιμένος Αλεξανδρούπολης...». Η προτεραιότητα αυτή στην πρόσβαση και στη χρήση του λιμένος θα ήταν άνευ αξίας αν δεν αφορούσε και την προτεραιότητα στη μεταφορά των εξοπλισμών που μεταφέρουν με πλοία οι ΗΠΑ στο λιμάνι.

β. Ο κ. Δένδιας κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την «κύρωση του δεύτερου πρωτοκόλλου τροποποίησης της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδος και των ΗΠΑ» το είχε αποσαφηνίσει: «Θέλαμε τη στρατιωτική παρουσία του ΝΑΤΟ στην περιοχή και στη Θράκη. Ενα κύριο σημείο ήταν το θέμα της Αλεξανδρούπολης. Θέλουμε (τη) στρατιωτική παρουσία των ΗΠΑ. Ναι, δεν θέλουμε να είναι εμπορικό το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης».

γ. Στο περιθώριο της συνόδου κορυφής για τα 75 χρόνια του ΝΑΤΟ τον περασμένο Ιούλιο, ο κ. Δένδιας συνυπέγραψε με τους ομολόγους του της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας τη μετατροπή του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολης-ελληνοβουλγαρικών συνόρων σε Στρατιωτικό Διάδρομο Κινητικότητας για την ταχύτερη και πιο αποτελεσματική μετακίνηση στρατιωτικού προσωπικού και μέσων.

Ομως η ακύρωση των δύο επιβατικών δρομολογίων που εξυπηρετούν τις ανάγκες ενός νομού σε πλήρη εγκατάλειψη για να εξυπηρετηθούν οι στρατιωτικές ανάγκες των ΗΠΑ στέλνει και ένα δεύτερο μήνυμα στους κατοίκους της Θράκης.

Αν η Hellenic Train αδυνατεί να διατηρήσει τα δύο τοπικά δρομολόγια στον Εβρο για να εξυπηρετήσει τις στρατιωτικές ανάγκες των ΗΠΑ προωθώντας λιγοστά στρατιωτικά τρένα προς Βορρά, διότι λιγοστές είναι οι δυνατότητές της σε προσωπικό και τροχαίο υλικό, αυτό σημαίνει ότι η σιδηροδρομική επανασύνδεση της Θράκης με την υπόλοιπη Ελλάδα θα καθυστερήσει για πολλά χρόνια. Διότι η ασφαλής κυκλοφορία ενός τρένου είναι η συνισταμένη πολλών προϋποθέσεων. Επάνδρωση τμημάτων γραμμής με επαρκές και εξειδικευμένο προσωπικό, μηχανοστασίων, αμαξοστασίων, προσωπικού εκμετάλλευσης και έλξης, ΤΗΗΕ και άλλων δευτερευουσών ειδικοτήτων. Το ουσιαστικότερο είναι η πολιτική βούληση η οποία, όπως απέδειξε η αναστολή της λειτουργίας των δύο τρένων, δεν υπάρχει.

Ας ευχηθούμε ότι ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ δεν θα θελήσει μαζί με τον Καναδά να προσαρτήσει και τη Θράκη ως 52η Πολιτεία των ΗΠΑ. Τα γεγονότα δείχνουν ότι η Αθήνα, που εγκατέλειψε την περιοχή η οποία παρακμάζει και απαξιώνεται χωρίς τελειωμό, δεν θα είχε ενδοιασμούς γι' αυτό αν «η... σωστή πλευρά της Ιστορίας» το απαιτήσει..

*Τ. αρχιμηχανικός ΟΣΕ, πολιτικός μηχανικός ΑΠΘ

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ελληνική ή αμερικανική επικράτεια ο Εβρος;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας