Εχοντας κατ’ επανάληψη διαπιστώσει την αναγκαιότητα αντιμετώπισης της «ανισότητας» της ισότητας, δηλαδή της εφαρμογής της μαθηματικής ισότητας στα ζητήματα των αναγκών των προσώπων που επιδιώκουν κοινωνικής προοπτικής στόχους, καθώς και της διαθεσιμότητας/προσφοράς των κατάλληλων μέσων κάλυψης των αναγκών αυτών, αναζητούσα στο πλαίσιο διαφόρων ερευνητικών προγραμμάτων και μελετών τρόπους πρακτικής αντιμετώπισης του προβλήματος.
Διότι η εν ονόματι της ισότητας δωρεάν χορήγηση, π.χ., ενός συγγράμματος σε έντυπη μορφή τόσο σε έναν φοιτητή βλέποντα όσο και σε έναν φοιτητή με προβλήματα όρασης συνιστά οτιδήποτε άλλο εκτός από πράξη κοινωνικής δικαιοσύνης.
Ομως την απάντηση στον προβληματισμό, και μάλιστα με γενικής ισχύος μορφή, έμελλε να τη δώσει ένα γεγονός τελείως άγνωστο όχι μόνο σε μένα αλλά όπως πιστεύω και σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό άλλων ανθρώπων. Συγκεκριμένα κατά την παρακολούθηση των Παραολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην Ελλάδα διαπίστωσα ότι μια αθλήτρια με προβλήματα όρασης έτρεχε με τη συνεργασία δρομέα βλέποντος (με τον οποίο ήταν συνδεδεμένη με ελαστικό σύνδεσμο) και έτσι δεν κινδύνευε να βγει από τον ορισμένο γι’ αυτή διάδρομο ή/και να συγκρουστεί με συναθλήτριές της.
Το γεγονός αυτό παρήγαγε σειρά κοινωνικών μηνυμάτων και πρακτικών εφαρμογών, όπως αυτά της αρχής της «αναλογικής συμπληρωματικότητας» και της «μεταγωγής» ενός αρχαίου συμβολισμού ως γκρέμισμα πλέον του τείχους της διάκρισης και της διαφοράς.
Ετσι είδαμε την αναλογική συμπληρωματικότητα και μέσω της χρήσης της ελληνικής νοηματικής γλώσσας κατά τη μετάδοση από τηλεοράσεως των ιερών ακολουθιών, ενώ πρόσφατα ξεκίνησε και μια εφαρμογή της εντός του ιερού ναού κατά τη διάρκεια της θείας λειτουργίας. Πρόκειται για μία άλλη εφαρμογή μιας από 40ετίας πρότασης για την εγκατάσταση οθόνης εντός πολλών ιερών ναών προς κάλυψη των θρησκευτικών αναγκών των προσώπων με προβλήματα ακοής μέσω της προβολής των σχετικών λειτουργικών κειμένων. Η προσπάθεια αυτή, σύμφωνα πάντοτε με την υπόψη πρόταση, θα επιτελείται με τη βοήθεια συντονιστή, γεγονός το οποίο θα έχει επιπρόσθετη κοινωνική αξία, αφού έτσι δημιουργούνται και νέες θέσεις εργασίας, μέχρι βέβαια να τις εξαφανίσει και αυτές προοδευτικά η δημιουργική ικανότητα του ανθρώπου.
Γιατί τα γράφω αυτά σήμερα από την Πάτρα; Ασφαλώς όχι γιατί βλέπω εικόνες εξωφύλλων συγγραμμάτων μου σχετικών με τη σχολική, επαγγελματική, οικονομική και κοινωνική λειτουργική ένταξη και ενσωμάτωση των κοινωνικά ευπαθών ομάδων και ιδιαίτερα των προσώπων με αναπηρία. Ούτε γιατί βλέπω και ακούω ευχαρίστως στην τηλεόραση διαφημίσεις από τις οποίες προκύπτει εφαρμογή της υπόψη αρχής μέσω της εξυπηρέτησης προσώπων με αναπηρία σε κάποιες πλαζ της Πελοποννήσου! Ο λόγος είναι ο ακόλουθος. Δηλαδή το παράδειγμα ουσιαστικής έμπρακτης εφαρμογής της κοινωνικής συναντίληψης, το οποίο προβάλλεται από το παρακάτω γεγονός που δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο.
Στο Νοσοκομείο «Αγιος Ανδρέας» της Πάτρας άρχισαν οι εργασίες (εκσκαφή) για την ανέγερση νέας πτέρυγας, η οποία στη συνέχεια θα εξοπλιστεί με υπερσύγχρονα μέσα διάγνωσης και θεραπείας του καρκίνου με συνολικό κόστος που ανέρχεται σε πολλά εκατομμύρια δολάρια. Η χορηγία με αυτεπιστασία ανήκει στην «κοινωνική ευαισθησία» του ομογενούς Αθανάσιου Στεφανόπουλου, πάλαι ποτέ συμμαθητή του γράφοντος στο Α' Γυμνάσιο Αρρένων Πάτρας, ο οποίος βέβαια δίνει συνεχώς το «παρών» και μέσα από έργα πολιτισμού αλλά και τοπικής ιστορικής ταυτότητας.
Ας ευχηθούμε το παράδειγμά του να αποτελέσει ερέθισμα για άλλες ανάλογες ενέργειες και πολλών άλλων χορηγών ευεργετών.
* ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας