Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.6° 20.2°
2 BF
63%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
22.0° 19.2°
3 BF
61%
Πάτρα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.5° 19.4°
2 BF
75%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
1 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.4° 20.4°
1 BF
67%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
0 BF
77%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
2 BF
62%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.8° 20.8°
3 BF
64%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.9° 16.0°
2 BF
68%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
5 BF
63%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
67%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
3 BF
82%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
1 BF
53%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
23°C
22.7° 20.6°
1 BF
48%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.0° 19.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
49%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
3 BF
56%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.4° 21.4°
2 BF
66%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.5° 18.5°
0 BF
67%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Η Χρυσή Αυγή πέθανε, ο χρυσαυγιτισμός;

Το ερώτημα του τίτλου τίθεται όλο και πιο συχνά μετά την καταδίκη της Χ.Α. ως εγκληματικής οργάνωσης, όχι μόνον στα ΜΜΕ αλλά και σε ακαδημαϊκά fora. Αλήθεια έχουμε τελειώσει με τον «χρυσαυγιτισμό», δηλαδή με μια συλλογική νοοτροπία και οιονεί ιδεολογία, που έχει βαθιές ρίζες στη νεοελληνική κοινωνία και είναι βαθιά χαραγμένη στις συνειδήσεις γενεών και γενεών μέσω των ιδεολογικών μηχανισμών του κράτους, δηλαδή της εκπαίδευσης, της εκκλησίας, του στρατού κ.λπ.;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή η κυρίαρχη «ιδεολογία» εδράζεται στον ίδιο τον εθνικισμό, όπως αυτός διαμορφώθηκε τον 19ο αιώνα, όταν η χώρα έψαχνε τον δρόμο της ανάμεσα στα άλλα νεωτερικά έθνη-κράτη, διεκδικώντας τον «ζωτικό χώρο» της και συγκροτώντας το νομιμοποιητικό της αφήγημα στη βάση της θεωρίας της εθνικής συνέχειας, κατασκευάζοντας έναν ευθύγραμμο εθνικό χρόνο από την αρχαία Ελλάδα στη νέα. Είναι χαρακτηριστικό δε το γεγονός ότι στην πρώτη φάση συγκρότησης αυτού του αφηγήματος, που αποσκοπούσε φυσικά και στη συγκρότηση της ίδιας της ταυτότητας του νέου ελληνισμού, λείπει το Βυζάντιο, το οποίο προστίθεται αργότερα για να φτιαχτεί το γνωστό τριμερές σχήμα, στο οποίο ο Ιωάννης Μεταξάς επιθυμούσε να προσθέσει και μια τέταρτη φάση...

Ο εθνικισμός του 19ου αιώνα ήταν φυσικά ένα προοδευτικό κίνημα, με την έννοια ότι συνδεόταν με τα ιδανικά της ελευθερίας των εθνών με τη μορφή αυτόνομων κρατών και με την ίδια την αστική δημοκρατία, σε τελική ανάλυση. Ωστόσο, στον πυρήνα της ιδεολογίας του δέσποζε ο βιολογισμός, η θεωρία δηλαδή ότι το έθνος, η εθνική ταυτότητα αλλά και γενικά ο πολιτισμός καθορίζονται από τη βιολογία και τη φυσική γεωγραφία. Αυτή η θεωρία, που χαρακτήρισε και τις αμφισβητήσεις της ελληνικής θεωρίας της συνέχειας του έθνους (Fallmerayer) αποτέλεσε ουσιαστικά τη βάση για τη συγκρότηση της ίδιας της θεωρίας του φυλετισμού (ρατσισμού), που θεωρεί το έθνος σαν φυλή που αποκτά συνείδηση του εαυτού της.

Βεβαίως, οι Ελληνες λόγιοι απάντησαν στις αμφισβητήσεις αυτές με πολιτισμικούς όρους, αλλά εκείνη την εποχή κατά κάποιον τρόπο θεωρούνταν ότι, εφόσον υπάρχει πολιτισμική συνέχεια, υπάρχει και βιολογική, δηλαδή αιματική. Ετσι, λοιπόν, εμπεδώθηκε και αναπαρήχθη διαχρονικά το αφήγημα της βιολογικής μας καταγωγής από τους αρχαίους Ελληνες, το οποίο συνδυάστηκε και με ρητορικές περιούσιου λαού, ανωτερότητας, καθαρότητας κ.λπ., ένα γεγονός που διατηρήθηκε μέχρι τις μέρες μας στη δημόσια ιστορία και τη δημόσια σφαίρα, διαμορφώνοντας εύφορο έδαφος για την εκμετάλλευσή του από νεοναζιστικά μορφώματα που έχουν ως αιχμή τους τα εθνικιστικά-ρατσιστικά ιδεώδη της καθαρότητας και ανωτερότητας της φυλής, με βάση το δόγμα της κατευθείαν βιολογικής μας καταγωγής από τους αρχαίους Ελληνες.

Με αυτόν τον τρόπο ένα προοδευτικό πολιτικά κίνημα του 19ου αιώνα, το εθνικό, καταλήγει μέσα από μονοπάτια στρεβλώσεων και αντιδραστικών χειραγωγήσεων να γίνει η βάση ανάπτυξης επικίνδυνων πολιτικά εξελίξεων, οδηγώντας εν τέλει στον ρατσισμό και τον νεοναζισμό. Τέτοιες τροπές παίρνουν ιστορικά και θα παίρνουν και στο μέλλον τα πράγματα, όταν προκύπτουν κάθε είδους κρίσεις, τις οποίες εκμεταλλεύονται νεοναζιστικά μορφώματα, θέτοντας στο στόχαστρο την ίδια τη δημοκρατία και το πολιτικό σύστημα εν γένει και μιλώντας εν ονόματι του Γένους, της Φυλής, της Ορθοδοξίας, της Οικογένειας, της Πατρίδας, με τον τρόπο που γνωρίζουμε πλέον καλά όλοι μας από την πρόσφατη εμπειρία μας.

Αυτό το ιδεολογικό υπόστρωμα είναι δύσκολο να τρωθεί, όσες καταδίκες τέτοιων μορφωμάτων κι αν υπάρξουν. Θα τρωθεί μόνον μέσω της Παιδείας και του διαρκούς αγώνα των δημοκρατικών και αντιφασιστικών δυνάμεων και κινημάτων.

Από το βιβλίο μου ΕΘΝΟ-ΟΙΚΟ-ΤΟΠΙΚΑ, εκδ. «Ισνάφι»

*Καθηγητής Κοινωνικής Λαογραφίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η Χρυσή Αυγή πέθανε, ο χρυσαυγιτισμός;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας