Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
16°C
16.8° 14.5°
2 BF
81%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.2° 14.2°
1 BF
82%
Πάτρα
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
16.6° 15.0°
2 BF
84%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.9° 8.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 8.9°
0 BF
93%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
80%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.4° 10.4°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.4° 14.4°
2 BF
92%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.4° 13.6°
3 BF
99%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.9° 13.8°
0 BF
73%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
2 BF
88%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
80%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
0 BF
55%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.5° 14.5°
1 BF
73%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.8° 17.7°
3 BF
79%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.8° 12.8°
0 BF
94%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
15°C
15.5° 15.5°
2 BF
75%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.7° 14.7°
2 BF
85%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.2° 10.2°
2 BF
95%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 25 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΙΡΕΤΑΚΗΣ

Μια τρύπα στη… βενζίνη

Αποκλειστικά «για το θεαθήναι» θα αποδειχτούν πολύ γρήγορα τα αποτελέσματα της νομοθέτησης πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους από την πώληση καυσίμων, δηλαδή της στοχοποίησης των πρατηρίων καυσίμων για την ακρίβεια, όταν οι καθημερινές ανατιμήσεις στην πρώτη ύλη είναι μεγαλύτερες από ένα λογικό ποσοστό κέρδους. Το μόνο που θα παραμείνει είναι το «παραμύθιασμα» των καταναλωτών και η ομηρία των πρατηριούχων καυσίμων.

Ας δούμε τα δεδομένα:

1. Οι τιμές χονδρικής πώλησης για κάθε είδος καυσίμου, για το σύνολο των αποθεμάτων που έχουν τα διυλιστήρια (τα οποία αρκούν για να καλύψουν την κατανάλωση μερικών εβδομάδων) διαμορφώνονται καθημερινά με βάση τον κυλιόμενο μέσο όρο των τελευταίων 4 ημερών στις χρηματιστηριακές τιμές «PLATTS Mediterranean». Ομως το κόστος κάθε παρτίδας που παραλαμβάνουν σε ανοδικές περιόδους είναι μικρότερο από την τρέχουσα τιμή.

Οταν λοιπόν η αξία του συνόλου των αποθεμάτων τους αυξάνεται καθημερινά σε ποσοστό μεγαλύτερο από το τρέχον ποσοστό κέρδους, πόσο πρέπει να… μειώσουν το περιθώριο κέρδους, για να μην είναι μεγαλύτερο από αυτό που είχαν πριν από την 1η Σεπτεμβρίου 2021;

Αντισταθμίζοντας καθοδικές περιόδους μεγάλης χασούρας, τα κέρδη σε αυτές τις έντονα ανοδικές περιόδους είναι τόσο υψηλά, ώστε ειδικά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο αντί για «κόστος διατήρησης αποθεμάτων» (πρακτικά 80-90 ευρώ ανά μετρικό τόνο), θα έπρεπε να μιλάμε για… «κέρδος διατήρησης αποθεμάτων».

2. Ενας πρατηριούχος υγρών καυσίμων με Κεφάλαιο π.χ. μια δεξαμενή 20.000 λίτρων τυπικής βενζίνης 95 οκτανίων, την οποία γέμισε την προηγούμενη Πέμπτη με χονδρική τιμή περίπου 1.470 ευρώ ανά κυβικό μέτρο (προ ΦΠΑ) πρέπει να παραγγείλει σήμερα Τρίτη, άλλα 10.000 λίτρα με χονδρική τιμή 1.570 ευρώ ανά κυβικό. Σημειώστε ότι είχαν προηγηθεί ενδιάμεσες αυξήσεις τιμών χονδρικής στα 1.501 ευρώ ανά κυβικό την Παρασκευή, στα 1.535 ευρώ ανά κυβικό μέτρο το Σάββατο. Λογικά λοιπόν σήμερα με τη νέα παραλαβή καυσίμων θα προσαρμόσει τη λιανική τιμή στα νέα δεδομένα κόστους, με σταθερό ποσοστό κέρδους π.χ. 5% 1. Δηλαδή είναι αναγκασμένος να πουλήσει με 2,057 ανά λίτρο, καθώς εκτός από τα μεταφορικά κόστη και το σταθερό περιθώριο κέρδους, η τιμή επιβαρύνεται με ΦΠΑ 24%).

Ολα καλά; Οχι ακριβώς, γιατί το περιθώριό του για το καύσιμο που έχει παραμείνει στη δεξαμενή θα είναι κατά τι μεγαλύτερο, αντί για π.χ. 5%, το κέρδος από το απόθεμα παλαιάς τιμής θα είναι π.χ. 5,34% και θεωρητικά με τον νέο νόμο, είναι «ανοιχτός» σε περίπτωση ελέγχου για πρόστιμο που ξεκινά από απλή σύσταση και μπορεί να φτάσει ώς 1 εκατ. ευρώ! Η δεξαμενή όμως δεν αδειάζει πλήρως και μέσα θα παραμένει μια ποσότητα καυσίμου (ας πούμε η μισή ποσότητα με την παλαιά τιμή), οπότε ένα σταθερό περιθώριο κέρδους είναι μαχητό ότι καλύπτει το πνεύμα και το γράμμα του νέου νόμου.

Πάλι όμως, κάθε φορά που βάζει καύσιμα, χρειάζεται όλο και μεγαλύτερο Κεφάλαιο για να προπληρώσει την ίδια ποσότητα καυσίμου, αφού τις τελευταίες ημέρες η χονδρική τιμή αυξάνεται καθημερινά με άλματα και στο παράδειγμά μας η διαφορά κόστους ανάμεσα στα δυο γεμίσματα της δεξαμενής είναι 6,8% –δηλαδή σε λιγότερο από δυο μήνες με αυτό τον ρυθμό ανόδουτων τιμών, θα χάσει πάνω από το μισό Κεφάλαιο.

Η αδυναμία να εξυγιανθεί η αγορά από αμφίβολης ποιότητας και ποσότητας καύσιμα, έχει πιέσει κατά καιρούς τα περιθώρια κέρδους στα αστικά κέντρα σε οριακό ποσοστό ακόμη και στα επίπεδα του 2-3% σε ορισμένες περιπτώσεις και ο πρατηριούχος έχει ακόμη να αντιμετωπίσει, μεταξύ άλλων, τον λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος που από π.χ. 650 ευρώ ανά μήνα τον περασμένο Αύγουστο, σήμερα φτάνει πάνω από 1.900 ευρώ!

Κι από την άλλη πλευρά, σε περιοχές με κλειστό ανταγωνισμό και υψηλή κατανάλωση καυσίμων (γνωστά πράγματα αυτά, αρκεί να δεις τη μέση τιμή καυσίμων ανά νομό, αφαιρώντας το μεταφορικό κόστος), διατηρούνται περιθώρια κέρδους της τάξης του 10% ή μεγαλύτερα· σε αυτές τις περιπτώσεις το πλαφόν που ανακοινώθηκε λειτουργεί ανακουφιστικά για την προστασία της κερδοφορίας.

Ενδιαφέρον είναι ακόμη το γεγονός ότι τα πρόστιμα θα επιβάλλονται σε βάρος του ελεγχόμενου… «προσώπου» και ότι οι διαδικασίες ελέγχου θα καθοριστούν μελλοντικά με υπουργική απόφαση.

Η στοχοποίηση των πρατηρίων, απλά «μασκάρει» τις ευθύνες. Παράγοντας αύξησης των τιμών δεν είναι τα πρατήρια καυσίμων, αλλά η αδυναμία εξυγίανσης του κλάδου, οι φόροι (ΕΦΚ και ΦΠΑ) και το κόστος της πρώτης ύλης.

Μόνο ως μέρος ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για τα καύσιμα θα είχε νόημα, για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ο καθορισμός ενιαίου (για όλους) πλαφόν στο κέρδος των πρατηρίων. Οπως νομοθετήθηκε, απλά θα πιέσει μέχρι εξαφάνισης όσους πουλάνε καύσιμα με χαμηλό περιθώριο κέρδους και θα προστατεύσει τα κέρδη όσων είχαν διψήφια περιθώρια.

Ποτέ δεν είναι αργά για να γίνει «το σωστό».

[1] Το περιθώριο κέρδους 5% δεν είναι τυχαίο παράδειγμα· ήταν το κρατικά καθορισμένο περιθώριο κέρδους που ίσχυε για πολλά χρόνια πριν απελευθερωθεί η αγορά.

* Αντιπρόεδρος Συνδέσμου Αττικής Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, τ. πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Μια τρύπα στη… βενζίνη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας