Εφτασε η ώρα για την εκδίκαση στο ΣτΕ των αιτήσεων ακύρωσης της σχεδιαζόμενης από την κυβέρνηση απόσπασης των σημαντικών αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στη Βενιζέλου κατά τις ανασκαφές για την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης.
Οπως είναι γνωστό, αμέσως μετά τις εκλογές του 2019, η κυβέρνηση της Ν.Δ. εξήγγειλε την αλλαγή σχεδιασμού στα έργα του μετρό της Θεσσαλονίκης, τα οποία για πρώτη φορά προχωρούσαν με γρήγορους ρυθμούς, έχοντας φτάσει από το 33% το 2016 στο 75% της ολοκλήρωσής τους το 2019.
Εφαρμόζοντας μάλιστα έναν καινοτόμο και διεθνώς γνωστό και καταξιωμένο σχεδιασμό, που επέτρεπε την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα.
Ο σχεδιασμός αυτός ικανοποιούσε τόσο την επιστημονική κοινότητα, η οποία εξ αρχής αντιτέθηκε στην καταστροφή του σημαντικού μνημείου της Βυζαντινής Πομπηίας, όσο όμως και την πλειονότητα των πολιτών, το 56% των οποίων εγκρίνει την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους.
Τόσο η εντυπωσιακή πρόοδος του έργου κατά το διάστημα 2016-2019 όσο και η εύρεση και εφαρμογή καινοτόμου τεχνικής λύσης για την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους στον σταθμό Βενιζέλου, σε πείσμα της κυβέρνησης Σαμαρά που ισχυριζόταν ότι τέτοια λύση δεν υπάρχει, αποτέλεσαν κόκκινο πανί για τη Ν.Δ. καθώς και τα δύο αυτά ζητήματα της υπενθυμίζουν οικεία κακά.
Γιατί η αλαζονική και μισαλλόδοξη Δεξιά δεν ενδιαφέρεται παρά μόνο για τη δική της υστεροφημία. Δεν επιτρέπει λοιπόν σε άλλες κυβερνήσεις να επιτυγχάνουν εκεί που οι δεξιές απέτυχαν παταγωδώς.
Μόλις λοιπόν η Ν.Δ. κατέκτησε την εξουσία, με πρωτοβουλία του ίδιου του πρωθυπουργού, σταμάτησε τα έργα του μετρό, προκειμένου να επαναφέρει το ολέθριο σχέδιο της απόσπασης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου που η κοινωνία είχε απορρίψει στο παρελθόν και το οποίο είχε γίνει αιτία να σταματήσουν και πάλι τα έργα επί κυβέρνησης Ν.Δ. στο παρελθόν.
Ετσι ο Κυριάκος Μητσοτάκης έσπασε ένα διπλό ρεκόρ: Εγινε ο πρώτος πρωθυπουργός που ήρθε στη ΔΕΘ και αντί να εξαγγείλει νέα έργα σταμάτησε και εκείνο που βρισκόταν ήδη σε φάση ολοκλήρωσης. Ανακοινώνοντας την αλλαγή σχεδιασμού του μετρό, χωρίς καμία τεχνική τεκμηρίωση, για καθαρά πολιτικούς λόγους.
Κι ακόμη, ο Μητσοτάκης έγινε ο πρώτος Ελληνας πρωθυπουργός που συνέδεσε το όνομά του με την καταστροφή ενός σπουδαίου μνημείου του ελληνικού πολιτισμού.
Τα αποτέλεσμα αυτής της απόφασης ήταν ολέθριο για:
● το έργο του μετρό, που το πήγε πίσω τουλάχιστον 3 χρόνια
● το αρχαιολογικό πολεοδομικό συγκρότημα, που κινδυνεύει να χάσει την αυθεντικότητα και την ακεραιότητά του
● την πόλη της Θεσσαλονίκης, που αντί να έχει μετρό στο τέλος του 2020, όπως προέβλεπε το προηγούμενο χρονοδιάγραμμα που σταμάτησαν, θα αποκτήσει το 2025 και βάλε
● τα δημόσια ταμεία, καθώς οι καθυστερήσεις που η κυβέρνηση προκάλεσε γίνονται αιτία να καταβάλλονται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις, εκτινάσσοντας το κόστος του έργου στα ύψη.
Οσο λοιπόν σήμερα και αν φαίνεται περίεργο, ενώ οι προσφυγές στο ΣτΕ έχουν ως αντικείμενο την προστασία του αρχαιολογικού θησαυρού, η ετυμηγορία του δικαστηρίου θα κριθεί από ένα καθαρά τεχνικό ζήτημα.
Ολα θα κριθούν από το αν υπάρχει τεχνική λύση για την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους.
Αφού ο αρχαιολογικός νόμος προβλέπει ότι η απόσπαση μνημείου επιτρέπεται μόνο εφόσον δεν υπάρχει τεχνική λύση που να επιτρέπει την παραμονή του στη θέση του.
Το άρθρο αυτό του νόμου έγινε αιτία για να ξεκινήσει ένας βρόμικος πόλεμος προκειμένου να αποδειχθεί ότι η λύση που εγκρίθηκε και εφαρμόστηκε στη Βενιζέλου δεν… υπάρχει, καθώς και ότι η μελέτη του έμπειρου γραφείου Βέττα ήταν ανεφάρμοστη.
Ετσι, το ΣτΕ θα βρεθεί στη θέση να κρίνει αφενός τις ανακρίβειες μιας ομάδας πρόθυμων στελεχών και υπαλλήλων χωρίς καμία επιστημονική εξειδίκευση στο αντικείμενο των υπόγειων έργων και καμία εξουσιοδότηση να απορρίπτουν επιστημονικές μεθόδους, που καταθέτουν ότι η μέθοδος με την οποία κατασκευάστηκε ο σταθμός Μοναστηράκι στην Αθήνα, καθώς και ο σταθμός Βενετία στο Μιλάνο είναι… ανεφάρμοστη!
Και από την άλλη μεριά το ΣτΕ θα κρίνει την τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία μιας ομάδας έμπειρων μελετητών εξουσιοδοτημένων από την πολιτεία να σχεδιάζουν παρόμοια έργα, καθώς και καθηγητών του Πολυτεχνείου με επιστημονική εξειδίκευση στο αντικείμενο, οι οποίοι επιμένουν για την εφικτότητα της λύσης και την εφαρμοσιμότητα της μελέτης Βέττα.
Εν τω μεταξύ, ο μόνος κερδισμένος της αλλαγής σχεδιασμού παραμένει ο εργολάβος, ο οποίος έχει ήδη εισπράξει 13,5 εκατομμύρια ευρώ για αποζημιώσεις από την Αττικό Μετρό, για καθυστερήσεις που η ίδια προκάλεσε.
Και αν δεν τους σταματήσουν, έπεται και συνέχεια…
*Καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ, πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας